Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Ryppyjä rakkaudessa.

Viestiketju osiossa 'Kaksipyöräiset' , aloittaja kkuula, 22.8.2020.

  1. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    6 121
    Saadut tykkäykset:
    971
    Jostain muistaisin männän mittaus kohdaksi tapin suuntaisesti tapin alta.
     
  2. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    8 029
    Saadut tykkäykset:
    873
    Paria versioo kuullu, toinen vaihtoehto keskeltä ja toinen tapin kohdalta. Mäntä yläpäästä pienempi lämpölaajenemisen takia.
     
  3. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    495
    Saadut tykkäykset:
    130
    Jos mitataan tätä männän ja sylinterin välystä niin mäntä on mitattava siitä kohtaa mistä se annettu välys on tarkoitettu mitattavaksi.. :)
    Täällä ja muutamassa muussakin keskustelussa on väläytelty jopa lähemmäs 10 satasen välyksiä ja ne kuulostavat korvaani hieman isoilta kun viimeksi kun tutkin 50cc Puch moottorin välyksiä niin ihan puch tehtaan speksiti oli esimrkiksi E50 moottorille rautasylinterillä seuraavia ja männän helmasta mitattuna:

    puch E50
    PISTON - manual says 37,955 - 37,965 mm for both Magnum and Alu,
    CYLINDER - manual says 38,008 - 38,016 mm for Magnum (cast iron)
    valurautapytylle 4,3-7,1 satasta

    puch magnum
    sylinteri 38.001- ,008 mäntä 37,965-37,975 eli välys 2,6-4,3 satasta
    HI-Torgue pytty 3,5-4,9 satasta.

    Näistä saa äkkiä sen käsityksen että pitäisi toimia myös speksien ala-ylärajoilla ja vähintäänkin keskivaiheilla.. :)
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  4. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    495
    Saadut tykkäykset:
    130
    No kyllä tämä sopivan välyksen arpominen olikin äkkinäiselle työmaa johtuen jo tuosta minarellin korjauskirjan esittämästä tavanomaisesta poikkeavasta mittauskohdasta eli siinä esitetty välys pitää mitata heti männänrenkaiden alapuolelta ja tätä mittaa ei voi verrata helmasta mitattuun lukemaan.
    Nyt melkein pitäisi kokeilla miten homma menee tämän mopon kohdalla eli jos muuttaisinkin vain yhtä parametria kerrallaan eli hoonaisin tuon pytyn pari satasta isommaksi ja kokeilisi leikaako uudelleen samoilla asetuksilla. :) jos leikaa niin vika ei ollutkaan välyksessä... :D
     
    #24 kkuula, 24.8.2020
    Viimeksi muokattu: 24.8.2020
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  5. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    7 703
    Saadut tykkäykset:
    1 693
    Aikaan 1970 loppu, kehtoputkirunko mopedeista löytyi vain Tunturi Suoer Sportista ja Helkama Raisusta. Muut isopyöräiset mopot oli perseen vatkaajia ja nyt puhutaan nimen omaan mopoista eikä kevareista, silloin oli kilpailusarja Mini Trial ja nämä mopot olivat siihen parhaimmin soveltuvat kuten myös Solifer SM jonka runkorakenne oli heikko. SM, ään oli vaikea valmistaa mm,pohjapanssaria kun kehtoputket ei kulkeneet moottorin alta, SM,n kaasujousitettu etuhaarukka oli paras mutta ajoasento tasapainotekniseen ajoon huono.
     
  6. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    7 703
    Saadut tykkäykset:
    1 693
    Pikainen kuva kaappaus netistä mistä mopoista edellä puhuin. 70C6AB2B-B80B-435A-A3B5-CD6A4E9C2387.jpeg 750705E2-2E85-4077-A8C3-078B9B3894B0.jpeg E121038E-1774-4FBA-B4A4-80D8AA5AFA61.jpeg
    Harrastin siis itse silloin Trial ajoa, joten tiedän vain siihen liittyvistä asioista.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  7. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    16 262
    Saadut tykkäykset:
    2 712
    Mulla oli tollanen sadomasokistisolikka joka intoutu kulkemaan ihan reippaasti. Seisoskeli sitte muutaman vuoden tuolla navetanparvella ja lankomies lähti ajamaan sitä kotiinsa, kun osti sen pojalleen, niin silloisella nelostiellä, nykyisellä kakkosnelosella alamäessä urku auki, poliisit kohilleen ja 87 km/h luki lapussa.....
     
    • Tykkään Tykkään x 3
    • Hauska Hauska x 1
  8. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    495
    Saadut tykkäykset:
    130
    Eilen sain mitattua tuon sylinterin ja männän tarkemmin ja kyllä siitä selvisi että välykset ovat kunnossa.
    Lisäksi spekuloin videolla hieman syistä mitkä johtivat tuon sylinterin kiinnileikkaantumiseen.

     
  9. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    7 703
    Saadut tykkäykset:
    1 693
    Muistan Imatran TT ajot ja sen rypsiöljyn tuoksun. Angel Nieto voitti melkein aina Minarelilla mopoluokat ja
    Giacomo Agostin taas voitti 500cc 4t Mv Agustalla. Italia jylläsi ennen kuin tuli Jarno Saarinen Suomesta Yamahalla sekoittamaan pakkaa!
     
  10. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    6 408
    Saadut tykkäykset:
    1 027
    Mitenhän välykset noissa rr-pyörissä menee, nehän oli aika kovia litrateholtaan jo ilmajäähdytyksen aikaankin vai oliko?
     
  11. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    12 111
    Saadut tykkäykset:
    1 727
    Takomännät vaatii aika isot välykset. Suoraan valumäntien tilalle jos lykkää takomännät, niin varmasti narskahtaa kiinni...
     
  12. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    7 703
    Saadut tykkäykset:
    1 693
    MM tason kilpailuissa luokat olivat. 50cc - 125cc - 250cc - 500cc ja sivuvaunulliset.
    Mopoluokan pelit kulki abauttiarallaa 200 km/h mittauspisteen ollessa Vuoksen rannan radan lähtösuoran päässä, arviolta 2/3 osa kilpailuun lähteneistä eivät päässeet maalin pyörän moottorin kiinileikattua.
     
  13. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    12 111
    Saadut tykkäykset:
    1 727
    Se alkaa olla jo aika kapea tuo lähtösuora 200 km/h vauhdissa. Saati nykypyörillä, kun yli 300/ km/h mennään...
     
  14. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    7 703
    Saadut tykkäykset:
    1 693
    Järkyttävän kapea Imatran rata on ja lähtösuoran edeltävä radanvarren lehmuskujan puut ovat ihan radan vieressä, radan ylittävä silta heitti pyörät ilmalentoon ja sen jälkeen ajettiin liikeneympyrän yli 180˚ kurvi. Lähtösuora päättyi 90˚ kurviin ja yleensä siinä aina rytisi, navetan kohdalla oli nopea shikaani ja sen jälkeen pitkä äärettömän nopea takasuora. Rata oli jo aikakautenaan legendaarisen vaativa, nykypäivän mukaan se on hengenvaarallinen.
     
  15. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    12 111
    Saadut tykkäykset:
    1 727
    Noilla nykypyörillä ajoa olen käyny kahtomassa. Kyllä järkyttävän kovaa ajavat...
     
  16. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    495
    Saadut tykkäykset:
    130
    Jos vaan luoja suo niin ensi kesänä pitää mennä katsomaan Imatran ajoja.
    Tässä välissä on tullut muutama video tekastua tän raisun tiimoilta, Esimerkiksi löysin tähän hyvän vanhanajan Compact System sylinterin!

    Tässä soittolistalla viimeaikaiset edistysaskeleet tässä projektissa.

     
  17. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    1 219
    Tästä männän välyksestä tuli mieleen omat taistelut tuon oman moottorin kanssa. Löysin internetistä ohjeet, mistä se mäntä mitataan, ja omassa moottorissa se on 10mm helmasta ylöspäin.

    En tiedä, onko jotain nyrkkisääntöä 2-T koneen männälle, että mistä se mitataan?
    Screenshot_20200910-232700.png
     
  18. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    495
    Saadut tykkäykset:
    130
    Kyllä olisin myös sitä mieltä että tätä mittauskohtaa käytetään oletuksena kun mäntää yleensä mitataan ja välyksestä puhutaan. Jostain isommasta männästä mittauksen voisi ehkä tehdä 20mm korkeudelta.
    Sitten on kuten tässäkin ketjussa tuli ilmi minarellin antama poikkeava ohje, tai sitten en vain osannut tulkita tuota minarellin ohjetta oikein?
     
  19. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    495
    Saadut tykkäykset:
    130
    Viimein tuli intiasta tilattu hoonaustyökalu ja pikaisen koekäytön perusteella taitaa olla ihan toimiva työkalu.

     
    • Tykkään Tykkään x 2

Jaa tämä sivu