Rengaspainemitttari

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Petka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Rengaspainemittarien mitta-alueet menee yleensä ainakin 10 baariin asti, kun useimmissa tapauksissa riittäisi puolet siitä. Itselläni suurimmat paineet on muistaakseni 4 bar. Jos vakiomittarin vaihtaisi vaikka 0-5 bar alueella olevaan, saisi teoriassa kaksinkertaisen lukematarkkuuden. Renkaantäyttölaitetta täytyisi sitten vain muistaa syöttää aina paineensäätimen kautta.
5 bar mittari riittäisi. Normi henkilöauton kumeissa on max. noin 3 bar ja pakun ja kärrin kumeissa 4,5 bar. Tavan kuminen tubelessventtiil kestää 4,5 bar, sitä suuremmilla paineella pitää olla kierteellä kiristetty metalliventtiili.

Yleensä se mittari pumpatessa nousee johonki 7-8 bar lukemiin jatkuvasti pumpatessa vaikka rengas ois tyhjä. Ainaki kun sielu paikallaan. Sitten jos täyttää samalla paineella kuin renkaan max paine on sen takia että mittarista loppuu asteikko kesken niin täyttö hidastuu loppua kohti melko lailla. Itse asiassa siinä sais olla 20 bar mittari että kestää vähän pontevammalla paineellakin pumpata.

Muunmuassa asuntoautoissa voi olla 16-tuuman pyörissä 5,5bar.
Noissa Pneumantin itäsaksalaisissa 15" työkonerenkaissa jotka laitoin pöytävaunuun oli 7bar maksimi asennuspaine. En uskaltanu laittaa kuin 4bar enää kun ovat melko iäkkäät jo. Poikkeuksellisen kova paine tuon tyyppiseksi renkaaksi mun mielestä.

Pakuihin laitetaa tämmöset tai metalliset

Tavan kumikioskiin kun viet renkaanvaihtoon, niin ei varmasti ole edes kuulleet noista, eikä tavispentti edes sen vertaa tiedä vaatia tuollaisia. Eivät ainakaan kauaa ole olleet yleisiä, korkeampipaineiset on kierreventtiilillä tullut laitettua, kun ei tavan kumiventtiilit käyneet.

Mulla lavettikärryssä 6.4 barin paine ja osassa renkaita ollut noita muovikorkillisia ja ne paremmat kokonaan metallia.
Ei ole vielä kimahtanut kumia, mutta vöitä on lähtenyt irti.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin