Reen jalakset

Jäikö sulle?
Ei, mielestäni tuollaisen järkevä hinta olisi jossain 100€ paikkeilla. Mutta taisi tuo toinen reki mennä jollain 230 vai 250€ hinnalla.

Toista en enää muistanut seurata. Siinä oli silloin hinta 130€ ja useampi päivä huutokauppaa jäljellä, niin kiinnostus karisi jo siinä vaiheessa.

Edit: näköjään 325€ huudettu tuosta toisesta 😂 no, saahan sitä huutaa mutta ei kyllä pienintäkään järkeä minun mielestäni 🤷‍♂️ projektikuntoinen romu, ja uuden saa vähän reilulla 400€…

Ei, mielestäni tuollaisen järkevä hinta olisi jossain 100€ paikkeilla. Mutta taisi tuo toinen reki mennä jollain 230 vai 250€ hinnalla.

Toista en enää muistanut seurata. Siinä oli silloin hinta 130€ ja useampi päivä huutokauppaa jäljellä, niin kiinnostus karisi jo siinä vaiheessa.

Edit: näköjään 325€ huudettu tuosta toisesta 😂 no, saahan sitä huutaa mutta ei kyllä pienintäkään järkeä minun mielestäni 🤷‍♂️ projektikuntoinen romu, ja uuden saa vähän reilulla 400€…
Kyllä ne noissa hinnoissa liikkuu. Itse käytetyn kotimaisen talousreen ostin ja möin 300 eurolla muutama vuosi sitten.

Vanhat saattaa olla pikkasen tukevampaa tekoa, kuin nää nykyiset uudet.....

Vanhat saattaa olla pikkasen tukevampaa tekoa, kuin nää nykyiset uudet.....
Kyllä kotimaisia uusia on tukeviakin, mutta hinta on sitten nelinumeroinen. Toisaalta jos ei ole raskaassa käytössä kannokossa puun ajossa, tms., vaan jäällä kalavehkeiden kuljetuksessa, niin keveys on etu.

Mun käytössä pikemminkin haittaa siitä. Verkkoreeks / random retkeilyyn tulis reki. Ilmankin pärjänny, mutta ostan jos sopivan hintanen tulee vastaan.
Juu kyllä. Kun ei ole metsäajoa, vaan sitä pilkkiteltan kuskausta, niin mitä kevyempi on hyvä. Rasituksia ei juurikaan tule kuin jossain kelkkaurissa jäällä, kun joutuu sellisista kulkemaan risteävästi.

Mun käytössä pikemminkin haittaa siitä. Verkkoreeks / random retkeilyyn tulis reki. Ilmankin pärjänny, mutta ostan jos sopivan hintanen tulee vastaan.
Tee tuollainen kuin mulla mökillä. 15-20 vuotta sitten tein. Tokko 50 kg painaa tyhjä reki. Runko on 20x40 huonekaluputkea, suksen kiinnikkeet 50x50x3 rhs. Lava vaneria muistaakseni 6,5 mm ja suksina pelkät kelkan suksien pohjamuovit missä tukirauta sisällä. Tosi nätisti tulee perässä. Nyt pitää vähän suksien väliä kaventaa, kun on kapeampi kelkka kuin ennen.

Pilkkireissuissa ja muussa kevyessä kuljetuksessa olen lähinnä käyttänyt. Lisälaidoilla menee klapiakin melko kuorma. Kolme kuormaa olen ajanut metrin koivuhalkoakin koko motin kerralla, se on kyllä ehdoton maksimi tuolle. Voin lähetellä parempia kuvia ja mittoja kun käyn ensi kerran mökillä. Yhdet vanhat Polariksen muovisuksetkin taitais löytyä suksiksi.

20220403_170217.jpg

Juu kyllä. Kun ei ole metsäajoa, vaan sitä pilkkiteltan kuskausta, niin mitä kevyempi on hyvä. Rasituksia ei juurikaan tule kuin jossain kelkkaurissa jäällä, kun joutuu sellisista kulkemaan risteävästi.
Leveys kun mitoitetaan kelkan suksien uriin, niin tasaa menoa kummasti.

Juu, mut siellä järvellä on saattanut muitakin liikkua, poikki- / vinosuuntaan sitä omaa ajolinjaa nähden....
Se kelkan suksi ja ohjainrauta tekee uran siihen poikkijälkeen, ettei reki pyri niin kovasti haukkaamaan, kun vinottain ylittää.

Viimeksi muokattu:
Tee tuollainen kuin mulla mökillä. 15-20 vuotta sitten tein. Tokko 50 kg painaa tyhjä reki. Runko on 20x40 huonekaluputkea, suksen kiinnikkeet 50x50x3 rhs. Lava vaneria muistaakseni 6,5 mm ja suksina pelkät kelkan suksien pohjamuovit missä tukirauta sisällä. Tosi nätisti tulee perässä. Nyt pitää vähän suksien väliä kaventaa, kun on kapeampi kelkka kuin ennen.

Pilkkireissuissa ja muussa kevyessä kuljetuksessa olen lähinnä käyttänyt. Lisälaidoilla menee klapiakin melko kuorma. Kolme kuormaa olen ajanut metrin koivuhalkoakin koko motin kerralla, se on kyllä ehdoton maksimi tuolle. Voin lähetellä parempia kuvia ja mittoja kun käyn ensi kerran mökillä. Yhdet vanhat Polariksen muovisuksetkin taitais löytyä suksiksi.

Näytä liitetiedosto 129838
No juu, naapurilla näky tuollainen olevan niin mietinkin jo aiemmin että ens talveks vois tuommosen rakentaa itselle myös.

Leveys kun mitoitetaan kelkan suksien uriin, niin tasaa menoa kummasti.
Sattu itse asiassa tuon pilkkikopin sukset yllättävän hyvin jamahan kanssa suht samoihin jälkiin vaikka niitä ei tullu mallattua yhtään. Koko ajan kun ajattelin että kopista tulee huomattavasti kelkkaa leveämpi, mutta leveällähän ne kelkan sukset näemmä on.

leveällähän ne kelkan sukset näemmä on.
Reittikelkoissa, etenkin vanhemmissa, on yleensä suksen keskeltä keskelle 107 cm. Umpisenkelkat ja metsäkelkat on sitten kapeampia. Nykyään alkaa useimmissa olla säätö raideleveydellekin, jopa pikasäätö.

Ei ollutkaan vissiin tätä tullut aiemmin lisättyä, vaikka muutama kuva oli. Eli, kopissa on tuommoinen kiinanwebasto, vevorista tilattu salkkumalli. En todellakaan käynyt hifistelemään, vaan simppelit asennukset.

En muista että olikohan mulla erikseen joku threadi tästä pilkkikopista täällä...

EDIT: On näköjään olemassa oma lankansa kopin rakentelusta.

Viimeksi muokattu:

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin