Pyöristyneet mutterit ja entäs sitten

Viestiketju:
Pyöristyneet mutterit ja entäs sitten

Valohoito, juu tiedän kyllä firman missä omistajalla oli vuosia sitte nimessä lisänä toi valohoito. Tiedä sitte mistä oli juontanu toi nimi. Ehkä jostain pieleen menneestä remontista tai vaikka laskusta, ei kumminkaan mikään tumpelo ole kyseinen ukko ja firma on tänäkin päivänä.

Läppärihoidot, vähän kakspiippuinen juttu kun monen homman jälkeen tarttee ohjainlaitteita resetoida, kalibroida tai opettaa kun arvot muuttuu. Tää voi aiheuttaa ongelmaa sillä kohtaa kun itse tollasen osan vaihtaa mikä vaatiikin nollauksen. Kaikki liikkeet taas ei oelkkää nollausta suostu tekeen.
 
Sepä se, ei olis enää uusiin tuotteisiin mulla asiaa mitää korjailla tai yrittääkkään voihan se tietty hyväkin olla että sellaset tekee jotka osaa...nuoret toki vielä kokeilee kaikkea kun pystyvät.
 
En kyllä lähtisi kovin voimakkaasti vetämään yhtäläisyysmerkkejä valohoidon ja läppärihoidon välille, jos valohoidolla tarkoitetaan pelti auki seisottamista ja siitä laskuttamista korjaamolla. Joka sekin on melkoinen urbaanilegenda, mitä olen itse työskennellyt ja asioinut erinäisissä korjaamoissa.

Läppärin (ja vikadiagnostiikkaohjelmien) kanssa monesti pääsee vikaan kiinni paljon nopeammin kuin yleismittarin kanssa, mikä on se toinen vaihtoehto. Eli vaikka se näyttääkin ettei muuta kuin ihmetellään näyttöä ja naputellaan, se tunnin ihmettely korvaa monesti kahdeksan tunnin pistokkeiden irroittelun ja johtosarjojen purkamisen. Läppäri ja yleismittari lienee huoltoautossa ajallisesti eniten käytetyt työkalut mulla.
 
Täysin samaa mieltä. Kateellisten panettelua.

Ja kun se suurin kannatus tulee kuitenkin pakettihinnoitelluista hommista, kuten huollot. Ne pitää tehdä nopeasti että saadaan seuraava työn alle. Pitkät projektit taas melkein aina johtaa jonkinasteisiin hinnanalennuksiin tai hyvityksiin, paitsi jos on selkeästi joku laaja vaurio tai peruskunnostus jossa väkisin kuluu aikaa. Nekin vaan on monesti ennakkoon kilpailutettu.
 
En kyllä lähtisi kovin voimakkaasti vetämään yhtäläisyysmerkkejä valohoidon ja läppärihoidon välille, jos valohoidolla tarkoitetaan pelti auki seisottamista ja siitä laskuttamista korjaamolla. Joka sekin on melkoinen urbaanilegenda, mitä olen itse työskennellyt ja asioinut erinäisissä korjaamoissa.

Läppärin (ja vikadiagnostiikkaohjelmien) kanssa monesti pääsee vikaan kiinni paljon nopeammin kuin yleismittarin kanssa, mikä on se toinen vaihtoehto. Eli vaikka se näyttääkin ettei muuta kuin ihmetellään näyttöä ja naputellaan, se tunnin ihmettely korvaa monesti kahdeksan tunnin pistokkeiden irroittelun ja johtosarjojen purkamisen. Läppäri ja yleismittari lienee huoltoautossa ajallisesti eniten käytetyt työkalut mulla.

Juu kaks eri asiaa valohoito ja läppärihoito.
Toki moni tulkittee ton läppärihoidon turhanpäiväseks.
Jokunen asiakas kertonu että merkki vaihtu ton läppärihoidon takia, syyn osas kaveri kertoo myöhemmin kun kyseisten laitteiden kans oli tekemisissä. Huollossa ekana iskettiin tietokone kiinni ja katsottiin onko päivityksiä vailla. Noiden päivitysten kans vaan välillä kävi niin että systeemi vetäs ittensä täysin jumiin kesken homman ja ohjainlaite täysin hyödytön. Uus ohjainyksikkö makso XXXX summan ja maksatettiin asiakkaalla.

Onhan noista diagnostiikkaohjelmista hyötyä, saa ainakin suuntimaa mistä etsiä. Vielä kun osaisivat erottaa onko häikkä johdossa vai komponentissa.
Löytyy itseltäkin diagnostiikka ohjelmistoo ja nykykoneissa itsessään melko kehittynyt dignostiikka, läppäriä tarttee oikestaan siihen että katsoo ohjearvot tai jos tarttee uus softa syöttää.

Voisin oikeastaan nokittaa tohon valohoitoon sillä että kuulemma oon onnistunu puhuun koneet kuntoon.
 
"Valohoidosta" kuulin ehtoolla hyvän esimerkin taas ...... Oli ihan vaan traktorin etupyörän navan öljyvuoto kseessä ollut ...
Omistaja oli aiemmin toisen navan tiiviseiden vaihdon teettänyt jossain, aikaa oli mennyt pyöreesti viikko, laskua n.1500€ + osat ....
Sitten myöhemmin oli toinen napa alkanut vuotamaan, ja oli eräältä toiselta kysellyt, kiinnostaisko homma ja kuin paha olis, jos tekisit...
No ei siin kait kolmee tuntii mennyt, ja osineen oli pyytänyt 200 ekua ......
 
Täysin samaa mieltä. Kateellisten panettelua.
Moottoripyörän ensihuoltoon olisi pitänyt kuulua ruiskuläppien synkronointi, ohjainlaakerin momentin tarkistus ja venttiilivälyksien tarkistus.

Laskutettu näistä oli kyllä ja asiasta tiedusteltaessa valehtelivat päin naamaa, että ne on tehty.

No, öljyt ja öljynsuodatin oli sentään vaihdettu, eikä huoltoon käytetyssä ajassa mitään muuta olisi ehtinyt tehdäkään.
 
Moottoripyörän ensihuoltoon olisi pitänyt kuulua ruiskuläppien synkronointi, ohjainlaakerin momentin tarkistus ja venttiilivälyksien tarkistus.

Laskutettu näistä oli kyllä ja asiasta tiedusteltaessa valehtelivat päin naamaa, että ne on tehty.

No, öljyt ja öljynsuodatin oli sentään vaihdettu, eikä huoltoon käytetyssä ajassa mitään muuta olisi ehtinyt tehdäkään.

Laskussa oli pieni tuntimäärä?
Voi tossa olla sekin että käytetään valmistajan ilmottamaa aikaa huollon tekemiseen. Työmaalla on valmistajan ilmottamat ajat eri huoltoihin ja korjauksiin. Niillä mennäänn aina niissä ei järkeä ole mutta kun on virallinen maahantuoja niin on pakko niitä noudattaa. Välillä tulee turpaan kun vertaa tehtyjä tunteja ilmotettuun aikaan.

Isoimpia heittoja mitä itselle on tullu eteen on ollu sellanen että tein homman 2 tuntiin, sisälsi öljyjen pesun mitä oli roiskunu ja koekäyttö. Itse työ tunnin, pesu ja koekäyttö toinen tunti.Sopimushuoltaja oli takuutyönä koittanu samasta hommasta laskuttaa 23h
 
Moottoripyörän ensihuoltoon olisi pitänyt kuulua ruiskuläppien synkronointi, ohjainlaakerin momentin tarkistus ja venttiilivälyksien tarkistus.

Laskutettu näistä oli kyllä ja asiasta tiedusteltaessa valehtelivat päin naamaa, että ne on tehty.

No, öljyt ja öljynsuodatin oli sentään vaihdettu, eikä huoltoon käytetyssä ajassa mitään muuta olisi ehtinyt tehdäkään.
No jos näin on, niin asia kuullostaa petokselta. Onhan tästä tehty rikosilmoitus?
 
"Valohoidosta" kuulin ehtoolla hyvän esimerkin taas ...... Oli ihan vaan traktorin etupyörän navan öljyvuoto kseessä ollut ...
Omistaja oli aiemmin toisen navan tiiviseiden vaihdon teettänyt jossain, aikaa oli mennyt pyöreesti viikko, laskua n.1500€ + osat ....
Sitten myöhemmin oli toinen napa alkanut vuotamaan, ja oli eräältä toiselta kysellyt, kiinnostaisko homma ja kuin paha olis, jos tekisit...
No ei siin kait kolmee tuntii mennyt, ja osineen oli pyytänyt 200 ekua ......
Yleensä sitten tarkemmin kun asiaa muistellaan, niin vaihdettiihan siinä ekassa remontissa vetoakselin tiivistekin ja planeettapyörä.
 
Onko tämä tarkotettu pyöristyneille musuille....ostin kokeeksi :D

Näytä liitetiedosto 67375
Ei, ne on tämän näköisiä :)
IMG_20201104_091713612.jpg
 
Kyllä mun käsitystä vahvisti "valohoidosta" eräs merkkiliikkeessä (töillä tuntiveloitus) työskennellyt kaveri, joka sanoi, että autovalmistajan ohjelma näyttää heille ohjeet, miten huolto tehdään ja siihen käytettävän ajan. No se aika käytettiin, vaikka se välillä pitkältä tuntuikin. Auto oli konepelti auki nosturilla sen loppuajan ja huoltomies joi kahvia ja odotteli, että saadaan aika täyteen ja ottaa auto nosturilta. Tästä on toki reilu 10 vuotta aikaa.
 
No minä oon 20 vuotta pyörinyt merkkihuollossa. Huoltotöillä on kiinteä hinta riippumatta siitä, että paljon siihen menee aikaa. Useimmissa korjaustöissäkin on kiinteä hinta ja loppuihinkin on annettu kustannusarvio, jota ei juurikaan voi hinata ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:
No minkä takia sitä autoa siellä nosturilla sitte pitää makuuttaa, jos se urakkahinnalla tehdään?
Vai onko kyse siitä, että merkkihuollon työntekijällä on tuntipalkka?
 
Vai onko kyse siitä, että merkkihuollon työntekijällä on tuntipalkka?
En näe muuta selitystä.

Eräässä työpaikassa oli aikoinaan työntekijöillä katsastushuolloissa urakkapalkka. Jos homma valmistui liian äkkiä, niin sitten piti lorvia loppupäivä siinä sen saman homman ympärillä.
 
No minkä takia sitä autoa siellä nosturilla sitte pitää makuuttaa, jos se urakkahinnalla tehdään?
Vai onko kyse siitä, että merkkihuollon työntekijällä on tuntipalkka?

Tapauksessa, jossa asiakas jää odottamaan huollon ajaksi syy voi olla se, että noin 20 minuuttia kestävästä välihuollosta ( m-öljy + suodatin ja "tarkastukset" ) voi perustellummin veloittaa useampia saturaisia, kun auto viettää pukilla ainakin tunnin.

Näin on ainakin kaksi merkkihuoltoa menetellyt tuonkaltaisessa tilanteessa. Tylsää tuossa on se, että asiakasta odotutetaan turhaan pakettihinnoitellussa huollossa.
Jos 20 min työ maksaa 160€ niin maksakoon, mutta jokin arvo sillä asiakkaankin odotteluajalla pitäisi olla.
 
Lienee sitten eri meno eri merkkien huollossa... Mutta ne muutamat merkit mistä on kokemusta, asentajilla kiinteä tuntipalkka+urakkalisä laskutustuntien mukaan. Ja työt laskutettiin valmistajan ohjeaikojen mukaan. Tästäkin on se kymmenisen vuotta toki.
 
Takaisin
Ylös