Pyöristyneet mutterit ja entäs sitten

Viestiketju:
Pyöristyneet mutterit ja entäs sitten

borg

administi
Ylläpitäjä
Liittynyt
18 Huhtikuu 2011
Viestit
39,407
EDIT (by borg 30.5.2022): Ketjun aloittaja halunnut poistaa käyttäjätilinsä. Tällöin myös koko viestiketju katoaa, siksi aloitusviesti siirretty ylläpitäjälle.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen mikä on myös yleinen ilmiö että kaikki öljy proput on muljattu maatila sorvilla pyöreiksi.
Niin, kun ei ole raaskittu hankkia niitä muutamia tuumakoon avaimia ( tai jotain välikoon millihylsyä, tms, joka sopisi myös ) ....
 
Tai sitte taltalla ja vasaralla hakattu nii auki kun kiinnikki , on muute melko hienoja tapauksia tullu nähtyä...
Yks sälli neuvoi tuon, kun sanoin että venttiilipöydällä on letkut vähän ahtaasti... :outs: Ei mennyt käyttöön.
 
Tai sitte taltalla ja vasaralla hakattu nii auki kun kiinnikki , on muute melko hienoja tapauksia tullu nähtyä...
Niin on juu monenlaista pyöristettyä / taltattua proppua nähty kyllä....
Eikä tarvii olla edes sellainen kampe, joka olis tuumakoon systeemeillä koottu, monissa jotkin tulpat yms on jotain ihan valmistajan omilla ( ei yleisimmillä / standardin mukaisilla ko. kierrekoolle ) avaikoolla olevia...
 
Noissa itäblokin ihmeissä on tavallista kartioproppujen käyttö, siihen kun yhdistetään tulpan kierrettä pienempi kanta niin katastroof on valmis... Se kartiokierre tarttuu ihan maltilla kiristäenkin lujaan, saati sitten jos vedetään kiinni:rolleyes:
 
Jos vielä on se valurautainen, koneistamaton, jokasuuntaan luiska, melkein neliökanta, niin siinä ei pidä uutenakaan mikään avain...
 
Niin on juu monenlaista pyöristettyä / taltattua proppua nähty kyllä....
Eikä tarvii olla edes sellainen kampe, joka olis tuumakoon systeemeillä koottu, monissa jotkin tulpat yms on jotain ihan valmistajan omilla ( ei yleisimmillä / standardin mukaisilla ko. kierrekoolle ) avaikoolla olevia...

Yleesä pijän huolen jotta miulla on aikoo ehtiä sopiva avain jos sillä vielä aukeaa , tai sitte otan laatikosta jonku riittävän ison mutterin (30-32mm avainväliä) ja tirautan hitsillä siihe nylpättyyn tulpankantaan kiinni.
 
Yleesä pijän huolen jotta miulla on aikoo ehtiä sopiva avain jos sillä vielä aukeaa , tai sitte otan laatikosta jonku riittävän ison mutterin (30-32mm avainväliä) ja tirautan hitsillä siihe nylpättyyn tulpankantaan kiinni.
763122.jpg
 
Om muute hyvä vehjes tosi sorvatuille pultinkannoille jos vaan mahtuu vääntään, sitte voi ruustukissa hitsata sen kanttipalan siihe pyöreeksi nuljattun paikalle....
 
Kerran tuli vastaan nylvätty proppu öljypohjassa, mihin oli porattu reikä ja tehty pienempi kierre pulttia varten.
 
Noissa perämoottoreissa merkkiin katsomatta on vielä herran vuonna 2020 upotetut miinusmeisselillä avattavat peräroput. On aikasta monta konetta tullut vastaan missä roput on pahasti nylpättyjä. Varsinkin vanhemmissa, missä ne on messinkiä, eikä rosteria. Melkein suosiolla kannattaa avata iskumeisselillä. Eikö sinne nyt mitenkään vois laittaa 6-koloa tai torxia. Olis täyttäessäkin vähän mukavampi laittaa paikalleen.
 
Harrasteesta piti joskus peräöljyt takaperästä vaihtaa. Vieläkin vaihtamatta.

Pohjaproppu on rst siinä alumiinikuoressa ja kantana joku pari hassua milliä itse tulppaa pienempi kuusiokolo. Mitä enemmän siihen kuusiokolokantaan kohdistaa väkivaltaista voimaa, sitä enemmän se tulppa turpoaa. Ainoa tapa saada vähänkään jumittava tulppa irti on hitsata sinne musu keskeltä kiinni ja sitä kautta alkaa ruuvaamaan.
 
Noissa perämoottoreissa merkkiin katsomatta on vielä herran vuonna 2020 upotetut miinusmeisselillä avattavat peräroput. On aikasta monta konetta tullut vastaan missä roput on pahasti nylpättyjä. Varsinkin vanhemmissa, missä ne on messinkiä, eikä rosteria. Melkein suosiolla kannattaa avata iskumeisselillä. Eikö sinne nyt mitenkään vois laittaa 6-koloa tai torxia. Olis täyttäessäkin vähän mukavampi laittaa paikalleen.

Se on vähän siinä ettei uusia öljyproppuja tunnu saavan mistään. Tai saa, mutta pitää ostaa uusi moottori kylkiäisiksi. Luulisi jonkun firman myyvän tuollaisia perusruuveja rasiallisen kympillä. Vaan jos jostain löydät, niin nehän maksaa vitosen kappale.
 
Sen 5-10 e ne maksaa, ja silti on suoralla meisselillä.
 
Voi hälvetti kun näitten joidenkin ketjujen otsikot lukee kerran väärin..
Tämäkin on nyt ikuisesti Pöyristyneet mutterit ja sit on se Sähkösavusteinen polkupyörä..
 
Kyllähän mutteri / pultti voi kannaltaan olla PÖYRISTYNYT ja saattaa se fillarikin olla SÄHKÖSAVUSTEINEN ....
 
Noissa perämoottoreissa merkkiin katsomatta on vielä herran vuonna 2020 upotetut miinusmeisselillä avattavat peräroput. On aikasta monta konetta tullut vastaan missä roput on pahasti nylpättyjä. Varsinkin vanhemmissa, missä ne on messinkiä, eikä rosteria. Melkein suosiolla kannattaa avata iskumeisselillä. Eikö sinne nyt mitenkään vois laittaa 6-koloa tai torxia. Olis täyttäessäkin vähän mukavampi laittaa paikalleen.
Tuota samaa asiaa olen ihmetellyt itsekkin, siispä olenkin aina avannut iskumeiselillä. Uusia proppuja joutuu poikkeuksetta laittamaan diy öljynvaihtajien jäljiltä. Mutta kun niitä ei yleensä löydy merkkiliikkeen hyllystäkään vaan ne on tilattava.
 
Takaisin
Ylös