Traktorien turvaohjaamot, turvakaaret, traktorit ilman ohjaamoa

Viestiketju:
Traktorien turvaohjaamot, turvakaaret, traktorit ilman ohjaamoa

Mihin perustuu siis olettamus, että yksityiskäytössä ilman työsuhdetta pitäisi turvakaari olla?

Jotenkin olen näin luullut, että turvaohjaamotonta/kaaretonta ei passaisi lainata. En väitä.
 
Jotenkin olen näin luullut, että turvaohjaamotonta/kaaretonta ei passaisi lainata. En väitä.
Oman mielipahan ja mahdollisten onnettomuus - ongelmien / syytösten takia toisaalta hyvä on olla lainailematta ....
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin olen näin luullut, että turvaohjaamotonta/kaaretonta ei passaisi lainata. En väitä.
Ei sillä koneen omistussuhteella ole mitään merkitystä työturvallisuusmielessä. Se merkitsee kuka tekee töitä ja millä ehdoilla. Se kone voi olla vaikka Kekkosen, mutta jos sinä teet sillä töitä korvausta vastaan toiselle, on työturvallisuusmääräyksiä noudatettava. Mikäli teet itse yrittäjänä, on työturva-asiat omalla vastuullasi, mikäli olet palkkasuhteessa, on ne työnantajan vastuulla.
 
Ei sillä koneen omistussuhteella ole mitään merkitystä työturvallisuusmielessä. Se merkitsee kuka tekee töitä ja millä ehdoilla. Se kone voi olla vaikka Kekkosen, mutta jos sinä teet sillä töitä korvausta vastaan toiselle, on työturvallisuusmääräyksiä noudatettava. Mikäli teet itse yrittäjänä, on työturva-asiat omalla vastuullasi, mikäli olet palkkasuhteessa, on ne työnantajan vastuulla.

En lainaa:oldtimer::oldtimer::nyrpeä:
 
Sellasen kanssa on kiva kinata ku alkaa vaatimaan mustaa valkosella ja jos ei tuo nii tuotava kossu....anteeksi vapaavalintainen väkijuomapullo enneku tulee seuraavan kerran ....
tästä tuli mieleen ku jo edesmenneet naapuri ja isäni olivat kinanneen tuolla naapurissa että voiko palloventtiili jäätyä jos se on kiinni. naapuri väitti että ei voi jäätyä kun ei sinne jää vettä ja isä tietysti vastaan, naapuri oli kossusta lyöny vetoa. no sauna ilta se oli muutenkin ja tuohon meidän pihasaunalle tulivat pullon kans ja olin just siellä niin isä tuli että nyt kysytään oikein putkimieheltä. no sanoin että jäätyy tietysti halki ja sattu saunal olee yks jäätynyt hana jonka purin ja sitten se naapurikin ymmärsi ja myönsi erheensä. no yhteistuumin ne sen pullon joi ja molemmat vähintään yhtä humalas.. kyllä naapuri muisti joka kerta ku saunaan tuli et piru kun oli vääräs ja hävis pullon. lohduttelin että tais tasapeli olla pullon suhteen. no leikillään tietty aina muisteli ja monta pulloa tyhjeni senkin jälkeen..
 
Ei niitä kopittomiakaan pakko kaataa ole,jos rinteeseen ajaa tai vetää väärästä paikasta niin varmaan kaatuu.
Harvoin se autokaan tasamaalla katollee hyppää heh!
 
Niin, kyllä vanhalla harrasteautollakin voi ja saa ajaa vaikka siinä ei koskaan turvavöitä ole ollutkaan. Samoin sitä voi lainata toiselle ajo-oikeutetulle aikuiselle ihmiselle ihan vapaasti, jos uskaltaa ja luottaa.

Hengenvaarallisten työkalujen antaminen työnantajan ominaisuudessa työntekijälle taas olisi typerää, koska työnantaja on oletetusti useimmiten pienenkin teknillisyyden ilmetessä syyllinen vaikka työntekijä olisi ihan tahallaan tappanut itsensä.

Työntekijänä taas pitää voida luottaa, ettei työpaikalla joudu kohtaamaan mitään pahoja ansoja ja miinoja vaan vehkeet ovat turvallisia tai ainakin niiden riskit ovat omalla ammattitaidolla ja annetulla työhönohjauksella nykyisen normin puitteissa vähäisiä tai hallittavissa. Vallitseva käsitys on se, että esimerkiksi turvakaareton Dexta tai jarruton moottorisaha ei ole tällainen aikamme normin mukainen turvallinen työkalu vaan pyydys, joka odottaa vahinkoa.

Jos maajussina jostain älyttömästä syystä haluaisin korkeimman omakätisesti urakoida jotain hommaa toiselle avotraktorillani, sitäkään ei mikään estä. Ellei sitten työn tilaaja, joka kieltäytyy kunniasta. Kyllähän kuljetuspalveluja tilaava kunta tms. voi vaikkapa vaatia, että auton laskennallinen höpöpäästö on alle 100 grammaa tai auto on enintään 3 vuotta vanha. Samoin naapuri voi vaatia, että hänen puitaan ei sitten ajeta kopittomalla isoisän Fordilla, koska hänestä tuntuisi pahalta että liiskaan itseni. Hän ei kuitenkaan asiakkaana ole missään vastuussa siitä, jos niin teen, enkä tee yrittäjänä mitään rikosta pelkästään sillä, jos jostain syystä käytän museokonetta.

Samoin jos joku kaveri haluaa hupimielessä ajella avotraktorillani ja kehtaan antaa sen hänelle, niin ei se ole sen kummempi tilanne kuin jos lainaisin tälle mopoa tai prätkää. Sikäli kun tällä on B- tai T-kortti, voin ajoneuvon luovuttaa ja hän saa ajaa sillä. Edes kypärää ei tule kukaan tivaamaan, vaikka laite on kypärä päässä tai ilman kypärää paljon vaarallisempi kuin traktorimönkijä, jonka kuljettajan uusi sääntö puolestaan ilmeisesti tekee kuolemattomaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo vanhalla traktorilla urakointi on kyllä nykypäivänäkin yllättävän yleistä, ei tosin päätoimisesti. Kyllä moni käy sillä "Dextalla" tekemässä naapurinkin tai lähimökkiläisen lumityöt ja saa siitä muutaman kympin vaivanpalkkaa talvessa.
 
Naapuri tekee noilla vanhemmilla pikkutraktoreilla jonkinverran urakointia, kevyimpiä hommia yleensä kuten heinien pöyhintää. Toki pikkuvallun 361 vaiko 565 perässä on ollu paalikärry jossa pyöröpaaleja lähemmäs 20
 
Täällä etelämmässä ei kyllä moni enää kopittomilla mitään muuta tee kun näyttelyitä kiertää ja puita sirklaa,lumitöissään harvemmin näkyy kun on tullu mönkijät ja pikku linkku ym koneet tilalle,se mukavuuden halu vissiin...
Tältäkin kylältä kopittomat kaikki myyty ei oo jääny kun meidän rojut enää.
 
Itse oon omalla tilalla tehnyt töitä mielellään Majoreilla. Viimeviikolla pöyhin kopittomala useamman hehtaarin oljet kuivikepaalausta varten. Oli mukavaa, lämmintä ja aurinkoista! Ja vähän meni polttoainetta!
 
Tuo vanhalla traktorilla urakointi on kyllä nykypäivänäkin yllättävän yleistä, ei tosin päätoimisesti. Kyllä moni käy sillä "Dextalla" tekemässä naapurinkin tai lähimökkiläisen lumityöt ja saa siitä muutaman kympin vaivanpalkkaa talvessa.
Pimmeenä:D
 
Eiköhän ne kaikkien himmelit olekkin jo LED valoilla varustettuna...(näin ne kertoilee) paitti mulla kun näkee tässä pihaa kolata vähemmälläkin,eikä tässä syksypimeellä ajoa muuta olekkaan.
 
Kun kopit oli ala arvoisia 1970 luvulla, niin linkosin teitä mieluummin kopittomalla Nuhvetilla. Aluskerrasto + välikerrasto + lämpöhaalari ja kunnon vuorelliset rukkaset ja kommandopipo + pipo. Kyllä tarkeni ja näki ’ikkunoista’ mitä oltiin tekemässä. Ja ei kun saunaan.
 
Takaisin
Ylös