Pienet sähköön liittyvät kysymykset.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei välttämättä tykkää pitkän päälle kun käynnistyskonkan koko on puolitettu. Mutta jos toimii niin kovaa ajoa!
Joo, katoin, et arvot ei täsmää. Mut kun kerran pyörii, ni kelpas mulle. Mitäs tuo sit mahdollisesti särkee, konkan vai moottorin?
Tällaisissa ei nyt korkeelta putoo, kun jo hukattavaksi tuomittuja laitteita elvyttelee. Tää ei kyl oo mahoton homma vaihtaakaan, jos innostuu kaupasta uuden hakemaan.

Joo, katoin, et arvot ei täsmää. Mut kun kerran pyörii, ni kelpas mulle. Mitäs tuo sit mahdollisesti särkee, konkan vai moottorin?
Tällaisissa ei nyt korkeelta putoo, kun jo hukattavaksi tuomittuja laitteita elvyttelee. Tää ei kyl oo mahoton homma vaihtaakaan, jos innostuu kaupasta uuden hakemaan.
Moottorin.

Nii, onkos tuo käynti vai starttikonkka? Ku aattelin,et tarvii sitä vaan startatessa?
Onhan se tavallaan molempia. Starttikonkkaa tarvitaan silloin kun moottorilla on kuormaa jo startatessa että jaksaa lähteä pyörintään, antaa siis vääntömomenttia aloitukseen mutta antaa apukäämille liikaa virtaa jatkuvassa käytössä niin että käämi kuumenee. Niissä joku mekanismi joka irrottaa sen kytkennästä kun kierroksia on tarpeeksi.

Liian pieni käyntikonkka tieten pienentää käyntiinlähtö momenttia ja joskus voi tulla tilanne vastaan ettei jaksakkaan startata ( esim ne pikkukompurat pakkasella ). Käynnin aikana alimittainen konkka antaa apukäämille vähemmän virtaa mikä on sitten pois kokonaistehosta ja pääkäämi ottaa vähän enemmän virtaa ja saattaa kuumentua sen takia.

Aina siis kannattaa laittaa mahdollisimman saman kokoinen konkka kuin alunperinkin. Mitään laskukaavaa ei noille pienmoottoreiden konkille voi antaa koska moottorit ovat kovasti yksilöitä, saman tehoisissa moottoreissa tullut vastaan kovastikkin vaihtelevia arvoja. Oikean kolmivaihe moottorin kanssa pärjää kun pistää 100 uF / kW mutta niissäkin on pieniä eroja eri moottoreiden ja käyttötarkoitusten välillä.

Kannattaa myös huomata että esim 2 kpl 5uF konkkia rinnan on yhteensä 10 uF.

Viimeksi muokattu:
Kattotuulettimeen pitäisi hankkia kuvan kaltainen konkka. 3 johtoinen 0,65+1,35 µF.
Kiinasta ei suoraan samoilla arvoilla löytynyt, sopiiko tähän kuinka lähelle sopiva vai hankinko suosiolla kaksi erillistä?
Onko tietoa löytyykö Suomesta?

Näyttökuva 2026-04-26 kello 23.04.48.webp
Näyttökuva 2026-04-26 kello 23.05.13.webp

Mielestäni kannattaa ottaa kaksi erillistä konkkaa ja kytkeä kaavion mukaan toisiinsa. Voi olla hankala löytää tuollaista samanlaista tuplakonkkaa.

Nii, onkos tuo käynti vai starttikonkka? Ku aattelin,et tarvii sitä vaan startatessa?

Kuten Jispee totes niin starttimallit harvinaisia.

Ne moottorit joissa olen käynnistyskondensaattoriin törmännyt, niissä on monesti joko kaksiosainen kondensaattori sekä käynnistys että käynti tarkoitukseen tai erilliset käynnistys sekä käynti kondensaattorit. Moottorissa käynnistäessä on käynnistys konkka käytössä ja keskipakokytkin tai vaikkapa aikarele vaihtaa käyntikondensaattorille.

Eli kuten sanottu, lainakin 99% oikosulkumoottorien ohessa tavattavat kondensaattorit ovat käyntikondensaattoreita ja niiden rtarkoitus on tehdä riittävä vaihesiirto jotta käyntiinlähtömomentti on riittävä ja että moottori lähtee haluttuun suuntaan pyörimään.

Ja esim. pikku klapikoneessa käyntikondensaattorin "synnyttäminen" on yleisin vika ja jos vaikka muuta epäilee kannattaa aina kokeilla enste uutta konkkaa

Ja esim. pikku klapikoneessa käyntikondensaattorin "synnyttäminen" on yleisin vika ja jos vaikka muuta epäilee kannattaa aina kokeilla enste uutta konkkaa
Mä oon todennu että useinmiten kuitenkin itse moottori on saanut ”päähänsä”. Nämä on olleet mallia jossa joka halkaisulla moottori käynnistetään.
Meillä on käytössä semmonen jossa moottori pyörii koko ajan. Sillä on tehty tosi paljon hellapuita. Uskon että tämä malli on pitempi ikäinen. Käynnistyskerrat tappaa moottorin. Tämä on toki vaan mun mutuilua.

Joo mullakin on semmoinen käytettynä hommattu jossa moottori käy koko ajan tosin käyttö erittäin vähäistä.

Ehkä käsitykseni asiasta on värittynyt sikäli että korjattavaksi tuoduissa on selvitty liki aina konkan vaihdolla, joskus ollut nappulavikaa

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin