Pienen korjaamo hallin rakentaminen.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jeppe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jeppe

Tulokas
Näin talvella tulee haaveiltua pienestä lämpösestä tilasta missä vois tehä remonttia. Olen miettinyt jos tulevaisuuvessa alkas rakentamaan 7x15m kokosen pelti hallin,
päädystä sisään käynti lämpöselle puolelle lämmin puoli 7x10 ja kylä talli/varasto 7x5m sisä korkeus 3,5-4m. Ulko puoli käytetystä pellistä, 5tuuman lankusta runko, riitäskö seiniin 125mm villaa kun ei tule jatkuvaa lämmitystä lämmitetään masterilla sillon kun pitää tehä remonttia? onko 4tuuman lankku eli2x4 liian pientä runkoon?
Jos tämän tekis halvalla käytetyistä vermeistä kuten ikkunat ovet ja pellit niin joku viisas vois laskea että mitä tulis maksamaan.? Miten perustus halvimmalla?
Olen aatellu kun ruokamullan kuorii pois niin salaojat ja sen päälle 30cm murske patja ja routa eriste ja sitten 15cm petoni laatta ja muurais 1 kierroksen harkkoja laatan päälle niinku kivijalaks, kestääkö vai pitääkö valaa antura välttämättä? Minkä kokosia korjaamo tiloja kansalaisilla on harraste käytössä?
 
Ei ne seinät tarvitse villaa välttämättä ollenkaan. Kaveri asuu talossa jonka seinissä on lämmöneristeenä ilma, rakenteesta täytyy vaan saada sellainen ettei ilma pääse "kotelon" sisällä liikaa vaihtumaan/vuotamaan.. Yläpohjaan sitten pitää jotain pöperöä laittaa.
Omassa pihasaunassa myös vastaava rakenne seinissä, eikä saunaa voi kylmäksi moittia.
 
Olen monesti nähnyt vastaavia elementtejä säilytettävän vastaavalla tavalla kuin tuossa linkissä, lähinnä mietityttää miten tuolta peltien välistä saa kosteuden pois tuosta läpimärästä eristevillasta...:rolleyes:

Kyllä se kuivaa, kun pelti ensin ruostuu puhki. :vislari:
 
Olen monesti nähnyt vastaavia elementtejä säilytettävän vastaavalla tavalla kuin tuossa linkissä, lähinnä mietityttää miten tuolta peltien välistä saa kosteuden pois tuosta läpimärästä eristevillasta...:rolleyes:

Tuota tuotetta nyt viisi vuotta tehneenä, mutta en Parocilla.
Voin sanoa kokemuksesta, että vesi ei imeydy villaan kuin korkeintaan pari senttiä.
Kuivaa kyllä kun säilyttää kuivassa. Tottakai villan ominaisuudet huononevat, mitä pidempään auringossa ovat.
Villan kun tuo aurinko tuppaa haperruttamaan, sitten vesi luonnollisesti pääsee syvemmälle.
Mutta tuon varmaan jokainen osaa sanoa tuotteen nähtyään, että kannattaako ostaa.
 
Kestäskö pelkkä betoni laatta perustuksina vai pitäskö olla reuna vahvisettu? verkko tietenki valun sekkaan. laittakaa kuvia omista pienistä talleista ja korjaamotiloista.
ois mukava kuulla jotain hinta arviota teiltä niin näkis onko kaukana omasta arviosta.
 
Jos maaperä on kantavaa ja välissä on routimaton sepelikerros, voisi tuollainen 150mm lattiavalun reuna kestää rungon painon. Routa menee laatan alle kuitenkin, koska tuon korkuiseen kivijalkaan et saa sivutäyttöä, etkä siten ulkopuolista routaeristystäkään.

Mutta onhan moni vanha "liiteri" tehty pelkkien kivien nokkaan ja siinä ne ovat vieläkin. Jos maaperä ei ole antautunut, ovat vielä melko oikosessakin. Jos maa on pehmeää, on joka kulma eri korkeudella.

Paino oikeastaan menee suunnitelmassasi tapauksessa suoraan maaperän kannettavaksi. Jos maaperä antautuu, ei tuo valu sitä kyllä kestä vaan antautunee mukana. Tästä(kin) syystä on maan tiivistys tärkää ennen valua, jotta painuminen on mahdollisimman vähäistä valmiin rakennuksen alla.
Paljonko ajattelit laittaa routaeristettä (= styroxiako?)? Jos eristettä on esimerkiksi 100mm ja jätät sen pois reunalta, niin on valu reunalta ainakin tuon eristeen verran vankempi eli 250mm. Myös rautaa kannattaa laittaa reunoille verkkoa enemmän. Pari vankempaa harjaterästä kiertämään harkkojen kohdalle.

Kyllähän vanhoja rakennuksia näkee paljon rakennettuna 50x100 tavarasta. Ja harvemmasta pystyrunko on pettänyt. K600 jaolla tehden ja tuulensuojan päälle tuuletuslauta 45 asteen kulmaan lyöden on runko aika vankka. Yleensähän siitä tehdään mitä sattuu olemaan.

Tämä edellä kirjoitettu saattaa päteä, jos teet rakennelman omin luvin. Jos kävelet suunnitelmiesi kanssa rakennustoimistoon kyselemään rakennuslupaa, on vastaus varmasti eri.
 
Saattaa kestää rungon painon mikäli maaperä on kantavaa. Muuten varmaan valaisin anturan. Lattialämmityksestä sen verran, että itse asentaisin ehkä puhallinkonvektorin vesikiertoisen lämmityksen sijaan. Jos myöhemmin haluaa kiinnittää jotain lattiaan niin pitää aina varoa niitä putkia. Kyllä tuollaisen peltihallin saisi varmaan tehtyä muutamalla 10t eurolla tehtyä, riippuu tietenkin paljon tekee itse ja paljonko ulkoistaa rakennusliikkeelle esimerkiksi https//kodinplaza.fi/ kautta.
 
Onko tiedossa järkevän hintaisia elementti halleja tai määrämittaisena tontille tuotuna? Noin 60-70 neliöö pajalle+ karaoke ja sauna tilat harkinnassa tehdä. Toki pitkästä tavarastakin tekee, mutta mutta se aika.
 
Onko tiedossa järkevän hintaisia elementti halleja tai määrämittaisena tontille tuotuna? Noin 60-70 neliöö pajalle+ karaoke ja sauna tilat harkinnassa tehdä. Toki pitkästä tavarastakin tekee, mutta mutta se aika.
Hinnasta en tiiä, mut retuliini tekee jotai elementti halleja.
 
Minä en tuollaiseen toisinaan lämmitettävään tilaan pistäisi eristettä laatan alle. Koska lattia silloin paljon kylmempi. Jos lämpö jatkuvasti päällä, silloin eri asia.
 
Nii en tiedä, joskus vaan kaikenlaista tulee Hooveriin ku tuolla työmatkaa ajelee. Ny s itten kyseessä siis hallin lattialämmitys, joista jotku varottelee hirveesti jotta sitten kun poraat jotain lattiaan niin osut aina putkeen ja se on sitte siinä. No teoreettisesti onkin ellei sitte piikkaa....
Mutta....pienehköllä lisätyöllä tällaisen saa hieman helpommin fixattua.
Eli hallin seinustoille tehdään valuvaiheessa syvennykset, ei tartte olla kovin leveet eikä syvät. Lattialämmitysputket tekevät kurvinsa täällä syvennyksessä, eli molemmilla seinustoilla olisi putkien mutkaosuus näkyvissä. Peitettynä vaikka foamilla ja syvennyksen päällä turkkipelti.
Nyt ku halliin sitten porataan vaikka pilarinosturia ja tavan mukaan osutaan siihen lattialämmitysputkeen, voidaan seinustojen syvennyksessä kyseinen reikäputki katkaista ja ehjät putket yhdistää yhdeksi piiriksi, jättäen sen reikäputken poies käytöstä....
Toinen on tietysti, että vedetään sen lattialämmitysputken kaveriksi ohkanen sähkölanka teipattuna siihen putkeen. Porajamissessiota ennen sähkölankaan johdetaan suuritaajuinen matalajännite ja ilmaisimella saadaan putken paikka helposti parin sentin tarkkuudella +-putken paksuus selville.....
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös