Pienen korjaamo hallin rakentaminen.

Viestiketju:
Pienen korjaamo hallin rakentaminen.

Lämpökamerallakin jollain lailla näkee, mutta tuo vahingon jo tapahduttua korjaus systeemi olisi riskilattioilla asiaa.
 
woodshop.fi tuli vastaan joskus kun suunnittelin rakentavani hallia. Hanke on nyt toistaiseksi jäädytetty, mutta ehkä vielä toteutuu...
Toisaalta taas olen semmoisessa paikassa töissä, että saisin ostettua puutavaran tai puuelementit ja muut värkit työntekijä hintaan eli käytännössä omakustannushintaan (tai elementit jopa firmalle tappiollisesti jos laskisin itselle oikein hyvän tarjouksen :rolleyes:)
 
Lämpökameralla näkee putkien paikan todella hyvin, oon kokemusta.
 
Varastokontti.fi saa edullisesti hajakokoja paroc elementtiä. Tais olla 18e neliö valmis seinä kahtapuolta. :)
 
Eipä se pitkästä tavarastakaan kalliiksi tule. Rungon saa tehdä karvalankusta, vaikka muuta puhutaan. Sahautettu puutavara menee automaattisesti luokkaan C24. Kattoristikon voi tehdä itse. Valmis naulalevyristikko maksaa 120-160e kpl, mutta jos teet kaksi päivässä itse, saat toisen ristikon hinnan palkaksi joka tapauksessa.
 
Joo, ei varmaan riitä johtajatasolle... mutta se mitä ei tarvitse maksaa muille, sitä ei tarvitse tienata itse, eikä siitä maksaa puoltaa veroja...
 
Kaikkialla ei Rakennusalvonta hyväksy itsetehtyjä kattoristikoita.
 
Kaikkialla ei Rakennusalvonta hyväksy itsetehtyjä kattoristikoita.
Ei pitäisi olla mitään syytä olla hyväksymättä, jos riittävän lujat varmuuskertoimineen ja laskelmineen tekee. Taitaapi tuollainen rakennustarkastaja syyllistyä jonkinsorttiseen virkavirheeseen tms. rikkeeseen. Oliskohan paikkakunnalla toimivalla ristikkovalmistajalla ollut sauna sopivasti lämpimänä tai ylimääräiset liput etelänmatkalle.
 
Ei kanssa käsittääkseni mitään lakiteknistä estettä ole sille, etteikö voisi itse tehdä .
 
En kyllä näe kovin suurta rikastumisen mahdollisuutta tekemällä itse. Ainakin viimeksi oli ristikon hinta 12€/jännevälimetri ja rahti 90€. Ajasta on enemmän puutetta, sitä voisi jostain hankkia, jos halvalla saisi.
 
Mutta moniko on kykenevä suunnittelemaan ne ristikot?! Kun tuon kotivarastonkin ristikot sopi edellä esitetyn hintahaarukan alalaidalle BV ja toimitettiin papereinee. Ja tuentaohjeineen niin paljoa kiinnosta itse räpöä..

Tossa siis 12450 alapaarteen mitta, jako 1200 ja koko mökki alun molmattakymme errä meetriä pitkä.
 
No ei monikaan itserakentaja- Mutta jos rakennukselle haetaan lupaa, täytyy toimittaa piirustukset lupahakua varten. Suunnittelioiden ja valvojien pitäisi olla vähintään rakennusmestareita, joten pitäisi kyllä löytyä myös taitoa ristikoiden laskemiseen. Lisäksi ristikoiden suunnittelua varten ainakin ennen oli "standardimalleja". Eli kun rakennuksen leveys, kattokulma ja lumikuorma tiedetään, otettiin valmiit kuvat valmiista valikoimasta. Ei niitä jokakerta tarvitse laskea uusiksi. Ei jokaiseen jukkataloonkaan erikseen suunnitella kattoristikkoja, ei vaan samaa mallia paukutetaan niin kauan kunnes rakennus piirretään uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman joutui ex-työkaveri vääntämään ku teki ite kattotuolit ja kyseessä omakotitalo. Oli tuolien mittapiiros, siis tehdastuolien. Teki jämymmästä tavarasta ja hydellä painoi naulalevyt.
 
Varmasti epäilyttää tuommoinen itsepainettu naulalevyristikko, se levy kun pitää mennä tasaisesti puuhun. Ja puutavarassa näkyy lukevan c32, joka on jo valikoitua puutavaraa. Muutenkin kuntien valvojat ovat aroittuneet huomattavasti vanahan ajan arkijärkeä käyttäneiden tarkastajien ajoista. Jopa ylitulkinnat ovat arkipäivää.
 
Varmasti epäilyttää tuommoinen itsepainettu naulalevyristikko, se levy kun pitää mennä tasaisesti puuhun. Ja puutavarassa näkyy lukevan c32, joka on jo valikoitua puutavaraa. Muutenkin kuntien valvojat ovat aroittuneet huomattavasti vanahan ajan arkijärkeä käyttäneiden tarkastajien ajoista. Jopa ylitulkinnat ovat arkipäivää.




Varsinki Raahessa on toi rakennus valvonta tätä nykyä pilkun viilausta jossa ei maalais järjelle ole tilaa:confused:.
 
Niin, miten sen nyt sanoisi... siellä on nelikymppisiä naisia tarkastajina...
 
Varmasti epäilyttää tuommoinen itsepainettu naulalevyristikko, se levy kun pitää mennä tasaisesti puuhun. Ja puutavarassa näkyy lukevan c32, joka on jo valikoitua puutavaraa. Muutenkin kuntien valvojat ovat aroittuneet huomattavasti vanahan ajan arkijärkeä käyttäneiden tarkastajien ajoista. Jopa ylitulkinnat ovat arkipäivää.
Puristuslevytoli monta senttiä isompi kantiltaan kuin suurin naulalevy ja puristusta oli se mitä traktorihydrauliikasta irtoo 100 millin sylinteriin. Piikkilevy ei tarvinnu edes likikään täysiä mitä olis irronnu kun oli kiinni. Omakotitaloon kun saa tehdä kattoristikot kyllä vaikka naulaamalla....
 
Pari tarjouskyselyä laitettu. Kuopiossa kyllä saa kattotuolit tehdä, mutta on kyllä niin edulliset ostaa, ettei kannata.
 
Takaisin
Ylös