Pienehköt kysymykset,joille ei viitsi tehdä uutta topiikkia.

Viestiketju:
Pienehköt kysymykset,joille ei viitsi tehdä uutta topiikkia.

Tuli täs taas kerran hooveriin, että pikkuvenettä, Päijän 575 paattia olis mukavampi kuskata autolla ku raktorilla. Traileria ei viittis ostaa...
Kärryn päällehän olis helppo tehdä kuljetusalusta, mut ongelma on että kärry on kokonaispituudeltaan 4 metriä, joten tulis pikkasen reilu peräylitys ja olis kyllä hiukka peräpainoinen kuormakin. No, suunnitelmissa on ollu helppokiinitteisen jatkoaisan tekeminen tohon jo alunperinkin "itsetehtyyn" eli amiksessa vuostuhannen vaihteessa valmistettuun kärryyn. Funtsinu Y mallin aisaa, jossa Y:n haarat olis sokkapulteilla kiinni kärryn etureunassa, Y:n haarassa olis vetokuula nykyiseen kuulakytkimeen ja siitä jatkuis aisa jonku 1,5 - 1.8 metriä eteenpäin jossa uus kuulakytkin.
Ny sitte, että olisko tällainen katsastettava, vaikka kevytkärrystä onkin kysymys, vai teenkö vaan ja maalaan samanväriseksi kun kärrykin ja esitän tyhmää jos sinipukuiset kyselee..."tommonen se oli ku pari vuotta sitten ostin...."

Anteeksi saa helpommin kuin luvan...
Teet ja ajat.
 
Ei sitä kukaan välttämättä tajua, vaikka ratsiassa olisikin. Sehän on vähän niin kuin kippi...
 
Isäukon Kärpässä ollu aisan jatko jo vissiin yli 30 vuotta, eikä mitään muutoskatsastuksia ole tehty.
 
Kyllä mä oon ylläolevien kommenttien kanssa kokolailla samaa mielipuolta.
Tarttee hommailla raaka-aineet...
 
Kyllä mä oon ylläolevien kommenttien kanssa kokolailla samaa mielipuolta.
Tarttee hommailla raaka-aineet...
Jotenkin tuttu asia, oisinko jonkun kärryssä nähnyt tuollain ratkaistun kippauksen lukituksen. Ei siis jatkoa.
 
Jotenkin tuttu asia, oisinko jonkun kärryssä nähnyt tuollain ratkaistun kippauksen lukituksen. Ei siis jatkoa.
Te-Ho kärryssä oli tuommonen kippi 110e nosti kärryn hintaa (2003) eli palkoille pääsee kun tekee ite.
 
Akaan auton näyttö lähestyy ja on kauhun paikka kuin lukutaidottomalle kinkerit. Mitä maksaa uusinta näyttö? Enhän minä niitä kolinoita sieltä löydä joten taidan jättää heille se vaiva.
 
Osaisiko joku suositella sähkökatkoista piittaamatonta halpaa akkujen ylläpitolaturia? Nykyinen Lidlistä ostettu olisi veneen akkujen talvisäilytykseen muutoin asiallinen, mutta sähkökatkot nollaavat aina asetukset ja laturi lopettaa lataamisen. Luulisi jonkun laturin pitävän muistinsa akusta saatavan virran avulla sähkökatkoksen ajan.
 
Ctek ei yleensä ole halpa, mutta se pitää tilansa sähkökatkon aikana. Ainakin omat Ctek:it, joita on kahta mallia.
 
Ctek ei yleensä ole halpa, mutta se pitää tilansa sähkökatkon aikana. Ainakin omat Ctek:it, joita on kahta mallia.
Ctek kyllä on aika toimintavarma. Yksi on multa hajonnut suorasta salamaniskusta lähelle sähköverkkoon. Vanhin käytössä oleva Ctek taitaa olla parisenkymmentä vuotta vanha, milloin ne tulikaan markkinoille.

Eli, jos laturi maksaa 59,90 ja se kestää 20 vuotta käyttöä, jää vuotuiseksi kustannukseksi hieman alle 3 e/vuosi. Kymmenen vuoden käytöllä jää hinnaksi 6 e/vuosi. Mielestäni ei ole kovin kallis.
 
Yksi omista Ctekeistä lakkasi toimimasta pari talvea sitten. Syyksi paljastui, että se oli puolillaan vettä. Kaadoin vedet pois ja kuivasin uunin pankolla. Alkoi toimia ja on käytössä edelleen.
 
Akaan auton näyttö lähestyy ja on kauhun paikka kuin lukutaidottomalle kinkerit. Mitä maksaa uusinta näyttö? Enhän minä niitä kolinoita sieltä löydä joten taidan jättää heille se vaiva.
Riippuu paikasta, vakipaikassa uusintanäyttö on ilmainen, vieraissa käyneet muistaakseni kaks kymppiä.
 
Ctek kyllä on aika toimintavarma. Yksi on multa hajonnut suorasta salamaniskusta lähelle sähköverkkoon. Vanhin käytössä oleva Ctek taitaa olla parisenkymmentä vuotta vanha, milloin ne tulikaan markkinoille.

Eli, jos laturi maksaa 59,90 ja se kestää 20 vuotta käyttöä, jää vuotuiseksi kustannukseksi hieman alle 3 e/vuosi. Kymmenen vuoden käytöllä jää hinnaksi 6 e/vuosi. Mielestäni ei ole kovin kallis.

Oishan nuo mahdollisia, arvokkailta tosin vaikuttavat pikaisen gogletuksen perusteella.
Elättelin toiveta muutaman kympin laturista, monessa paikkaa on kaupan, puuttuu vain teknisistä tiedoista maininta sähkökatkon siedosta. Tällainen Kärkkäisen mainos putkahti asian googlettamisen jälkeen:

https://www.karkkainen.com/verkkoka...MIw6D-ucea7AIVh4YYCh1BjQM-EAEYASAGEgLWqfD_BwE

Noco Genius G750 akkulaturi 14,90€.

Ei olisi hinnalla pilattu.


Näkyy Kärkkäisellä olevan myös Ctek latureita, niidenkään osalta ei mainita sähkökatkon sietoa.


 
Ettiskele kirpparilta vanha Matti akkulaturi, siis viisarinäytöinen. Eipä oo ongelmaa käynnistyykö sahkökatkon jälkeen....mutta akku voipi olla kuiva keväällä.
 
Kaikki muut ylläpitolaturit on akun särkijöitä, paitsi Cetek. Katkon jälkeen ne ei käynnisty ja purkavat sitten akun täysin tyhjäksi ja akku on sen jälkeen täysin Kaput rikki!
 
Muuhun merkkiin en ole törmännyt kuin Ctekiin, mikä lähtee katkon jälkeen automaattisesti lataamaan. Toki on jotain veneen maasähköihin tarkoitettuja kiinteitä, ainakin Trident ja Defa, mutta ne on vielä kalliimpia. Mutta nuo kaikki halpikset halpiksen vaatii nappuen painelua. Ei oikein toimi veneessä, kun aina kun tulee laituriin ja kytkee maasähköt, niin pitää lähteä erikseen laturia kytkemään.
 
Itellä ei kyllä ole oikein mitään positiivista sanottavaa ctekeistä. Kyllähän ne hommansa hoitaa kunnes hajoavat, mutta ihan täysin ylihypetetty merkki ja sitä myöden kallis.

Kysyjän tarkoitukseen en nyt osaa ratkaisua sanoa. Itse oon ollut tyytyväinen Motonetin myymiin Bentoneihin, mutta eipä ole enää valikoimissa. Ne muistaa moodinsa kun sähköt kytkee (toki tunnistaen myös jännitetason ennen sitä).

Normisti kyllä akut tulee ladattua ihan perinteisellä vajaaälylaturilla, jonka virrat on suhteessa patterin kapasiteettiin.

Boschin C3:sia taitaa olla nurkissa parikin kappaletta. Ei huonoa sanottavaa paitsi laajennusosien saatavuus Suomessa (esim. Iso-Monkey olisi kiva varustaa kiinteällä laturijohdolla joka on saatavissa sivuposken avaamalla). Tuo muistaakseni menee valittuun tilaan mikäli jännitetaso on pysynyt samana edellisen ja nykyisen kerran välillä. Itse ylläpitotoimintoon tuossa laturissa en kyllä luota. No, Sulo Wilèn iski näiden kanssa.
 
Takaisin
Ylös