Pienehköt kysymykset,joille ei viitsi tehdä uutta topiikkia.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ToniT81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onkos tämä nyt sitä pakuria vai mikä värkki tuohon on kasvanut:rolleyes:
IMG_20180629_162637.webp
 
Mielestäni ei, näyttäisi revenneen oksanhangan arpeutumalta.
Ainakin itse keräämäni pakurit ovat mustia kasvannaisia joiden sisus on tumman ruskeaa, koivu missä pakuri kasvaa on jo laho vaikka siinä olisikin lehdet. Pakurkäävästä käytetään vain rungosta ulkonevat osa, silputaan veteen ja keitetään teetä. On käytetty kahvin korvikkeena pula-aikoina ja itsekkin käyttänyt fifti fifti seosta jolloin vieraatkin kehui miten hyvää kahvia osasitkin keittää tietämättä että joivat sitten kääpää häh häh hää.
Säilöntä tapahtuu vuolemalla ohuita siivuja kuivausritilälle ja ei kun lasipurkkeihin.
 
Jos jätän vajan pelkälle alushuovalle....mikä mahtaa olla käyttöikä kun rupee satamaan sisään....harjalla huovan alla sokkelikaista:epätieto:

IMG_20180701_143316.webp
 
VW LT 35 -98 2,5 Tdi moottorilla, 102 hv. Mistä tietää moottorin tyypin, ACV tms?

Jos huoltokirja on tallessa, ni siinä pitäis olla tarra. Korissakin saattaa olla jossain tarra, mutta varmaan jo kulunut pois. Moottorissa on heikolla sähköstanssilla moottorin vas takakulmassa ja sekin kuluu helposti pois.

Helpoimmin selviää Fixuksen korjaamolla. Fixuksen korjaamo-ohjelma näyttää suoraan moottorityypin rek. numeron perusteella. Tarvitsee vain ilmoittaa rekisterinumero, niin Fixuksen ohjelma menee suoraan kantakortti tietoihin. Samoin tekee Atoyn ohjelma. Muiden korjaamoiden ohjelmat, esim. Örumnet, ei pääse kantakortteihin käsiksi ja ne kyselevät moottorityyppiä.
 
Noissa korjaamo-ohjelmissa taitaa olla kahta perusrakennetta. Yksinkertaisempi hakee auton tiedot rekisteriviravomaisen tiedostosta ja parempi käyttää kantakorttitietoja apuna. Saattaa olla noilla nettikaupoillakin noita viisaampia käytössä nykyään. Vielä tovi sitten ei tainnut olla muilla kuin Koivusella ja Atoylla.
 
Ainakin Pajerosta näyttää moottorikoodin.
Nuo Japsien moottorikoodit taitaa spesifioida vaan pelkästään mootyorityypin. Sakemanneilla kun on samasta moottorista samanlaisessa autossa monta eri versiota. Ainut ero saattaa olla joku ohjainlaitteen ohjelmointi ja se ohjainlaite ei käy sitten siitä toisesta tyypistä. Sen takia tuo moottorin spesifioiva koodi on niin tärkee noihin Volkkareihin. Se tosiaan selviää niin loppuvaiheessa valmistusta, mikä moottori sinne nyt sattui tulemaan, vai pitääkö keksiä tälle ihan uusi koodi, että sitä ei stanssata mihinkään valmistekilpeen. Se tulee paperisena tarrana huoltokirjaan ja esim. henkilöautoissa paperitarrana tavaratilan maton alle. Kun se kerran kostuu kunnolla, häviää tekstit tai koko tarra. Kantakorttitiedot on käytännössä ainoat, mistä se selviää vanhempaan autoon. Ja sitten, jos sinne on vielä joskus vaihdettu moottori....
 
Volkkarin 3 koppases kolffis on ollut AEX moottoria. Myös Polossa on ollut samaa 1.4 litraista AEX moottoria.... Mut kytkimet on erit, ja jopa moottorin lohko on erillainen. Polon moottorista puuttuu eräs korvake valusta joka vaadittaisiin et saman aex- koodin moottori kolffiin sopisi.... Nimin kokemuksella....
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös