Pienehköt kysymykset,joille ei viitsi tehdä uutta topiikkia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ToniT81
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle oli suuri yllätys ruostuneen raudan suojaukseen, jos haluaa säilyttää ruostuneen näköisenä. Olisko tästä 15 vuotta kun mökillä maalttiin vaja Valtilla vai olikohan se Pinotexiä. Surutta ilman mitään pohjatöitä ja suojauksia maalasin ovien saranat ja rivat ja ruokit. Juuri yhtään ei ole lähtenyt kesimään, eikä uusi ruoste puske läpi.

20260503_170451.webp

Noi mun hommelit ei tuu ulos, mutta en halua että ne sisälläkään alkaa kesimään.

Toinen asia mitä olen miettinyt, että pitääkö huolestua jos pellavaöljytty pinta tuntuu tahmaiselta, kysyy nimimerkki ”Mokasinko”.. 🤦‍♀️

Noi mun hommelit ei tuu ulos, mutta en halua että ne sisälläkään alkaa kesimään.

Toinen asia mitä olen miettinyt, että pitääkö huolestua jos pellavaöljytty pinta tuntuu tahmaiselta, kysyy nimimerkki ”Mokasinko”.. 🤦‍♀️
Pellavaöljytty "kuivaa" hyvin hitaasti. Tahmaisuutta voi kokeilla poistaa pyyhkimällä tärpättiin kostutetulla rätillä. Mulla jäi yksi lattia osin tahmaiseksi. Se oli sivelty joskus vuosikymmeniä aiemmin jollakin, oletettavasti Pinotexin tapaisella kyllästeellä. Niissä kohdissa, missä vielä tätä kyllästettä oli, jäi pinta tahmaiseksi vielä kuukauden päästäkin. Otin tärpätti-, tai oikeammin lakkabensiinirätin ja pyyhin sillä lattian, niin tahma poistui, oli jo seuraavansma päivänä "kuiva".

Pellavaöljytty "kuivaa" hyvin hitaasti. Tahmaisuutta voi kokeilla poistaa pyyhkimällä tärpättiin kostutetulla rätillä. Mulla jäi yksi lattia osin tahmaiseksi. Se oli sivelty joskus vuosikymmeniä aiemmin jollakin, oletettavasti Pinotexin tapaisella kyllästeellä. Niissä kohdissa, missä vielä tätä kyllästettä oli, jäi pinta tahmaiseksi vielä kuukauden päästäkin. Otin tärpätti-, tai oikeammin lakkabensiinirätin ja pyyhin sillä lattian, niin tahma poistui, oli jo seuraavansma päivänä "kuiva".
Niin kuivaa tosi hitaasti ja varsinkin jos se öljy oli jähmettynyt sinne purkin pohjalle että sitä piti auringossa lämmittää jotta sai edes ulos.. :rotfl: Saattoi lorahtaa myös turhan reilu kerros. Jostain on jäänyt mieleen että vois muka kokeilla vesihiomapaperia? Mutta annan sen tossa nyt kuivahdella vielä tovin jos toisenkin..

Kun aito kylmäpuristettu pellavaöljy kuivuu, siitä ei haihdu mitään, ei vettä eikä liuottimia, se kuivuu hapettumalla, ja se ottaa oman aikansa, kerroksen paksuudesta riippuen päiviä taikka viikkoja.

Alkydiöljyt on sitten kemiallisia litkuja ja kuivuvat haihtumalla pääosin.

Lähteehän se ruoste fosforihapollakin. Että miksei kusellakin, jos on tarpeeksi hapokasta tavaraa! Jos jois hyvin vähän ja pidättelis kauan?

Millä myyrät pois sisätiloista , joku semmonen tapa että siinä sivussa voi jatkaa asumista kiinteistössä.
Olisko ne kuitenkin hiiriä? Voihan se toki mesämyyräkin tulla sisätiloihin sopivissa maastoissa. Mökillä saaressa joskus tullut kevään aikana metsämyyriä semmoiseen pieneen n kuution kokoiseen lattianaluskellariin ja tulleet 50mm tuuletusputken kautta mutta eivät päässeet mitenkään sieltä pois. Sinne ne kellarin lattialle piti yrittää kaikki saada pois hengiltä, pientä taistelua niiden kanssa oli ja nyt putkessa on rosteriverkko suojaamassa. Ulkopuolelle kivirastiin tein sitten nuille "pomppulaudan" eli sankkoon vettä ja reunaan kiinni laudanpätkä missä päässä kippaava lippa ja hiukan syöttiä, seuraavan kerran mökille tultaessa sankossa oli melkein kymmenen hukkunutta elukkata.

Osaako joku sanoa heti ns.lonkalta että mistä löydän SAE 1300 sarjan laipallisen kardaanin.

Liitän kuvan mistä selviää laipan mitat, eli tuo sae 1300 kyseessä.

Kun nyt löytäisi edes auton missä tuollainen laippakiinnitteinen kardaani on ollut käytössä.

Screenshot_20260507_113406_Drive.webp

Kyllä vaan. Löysin aiemmin tuon samaisen kirjan, mutta osat oli hintasuojattuja kun tiskillä hintaa kysyin. Lähempänä tonnia.....

Pitäis tehä joku diy alipaineregulaattori. Minkähän ottas aihioksi, jonkun kalvollisen pilottiventtiilin vai tavan paineregun...?
Juu, saa kaupasta. En osta. Täytyyhän tuo nyt perkele tällä osaamisella syntyä jostain romustakin.
Belairin uus jarrutehostin on liian kevyt. Ilman tehostinta jarrut on ihan loogiset ja hyvätapaiset, mutta saa sitten painaa. Eli tarvii laskea alipaineen tasoa, kun eivät ole mukavat käyttää liian keveinä.
Taidankin ottaa kylmäkoneen TEV venan aihioksi, niitä mulla on reilusti vaikka jonkun tuhoaiskin. Pikku muutoksilla sehän saattaskin taipua hommaan.

Viimeksi muokattu:
Volvon ns. iso kardaani on SAE1300 laipalla.
140/240/740/940 perän laippa on aina tuolla SAE1300 laipalla ja 51x61 jaolla. Laatikon päässä voi olla pikkujako, isojako tai kumilimppu. Pikkujakoa on vanhoissa Amazon/140/240 ja kardaaniputki 45,5 mm. Isossa kardaanissa putki on 50,8 mm. Varmimmin ison kardaanin, jossa on molemmissa päissä isolaippa löytää 80-luvun vehkeestä.

https://kauppa.autionauto.fi/fin/kardaanin_laippahaarukka_27x74_6_97mm-p-91731-562

https://kauppa.rallybaron.fi/produc...n-kiinnityslaippa-pinioni-pera-ja-taka-akseli

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin