Pienehköt kysymykset,joille ei viitsi tehdä uutta topiikkia.

Viestiketju:
Pienehköt kysymykset,joille ei viitsi tehdä uutta topiikkia.

Tuota kanisterin vetoa perässä pitkässä narussa monesti ihmettelin merellä. Saatto olla useampi kymmen metriä narua.
Kuskilla yleensä karvahattu päässä, eikä minkään sortin kelluntalaitetta, jos olisi mulinut.
Kanisteri pinnalla paljasti omaisille missä kelkka ja karvareuhka oliko meidän pappa kuskina.
Kesällä kannattaa laittaa se naru ja kanisteri housun vetoketjuun - tulee tilastopoikkeama, kun on sepalus kiinni. :p
 
Seurattiin kerran kun yksi papparainen tuli kevätjäitä potkurilla kotio päin. Alkon kassi roikku kahvasta ja niin tuli hienosti vaaleempia kohtia pitkin rantaan vaikka muuten jäät jo melko mustat. Se on taitolaji:D
Puneliajärven yli hiihdettiin Marskin majalle keskellä yötä keväällä - 85, väisteltiin vaan niitä mustia kohtia....
 
Tuolta itseasiassa löytyi kuva pumpusta. Arvailua tai tietoa? Mikä kyseessä? Se on hirtetty kiinni pesuvatiin ihan tavallisella sähköjohdolla. Vatiin sen takia, että kun lasketaan pohjaan, niin muuten imee hiekat ym. pumppuun. Jos taas on välivedessä alkaa pumppu pyöriä narussa. Putkilähdössä on 90 ast. kulma suuntaamaan virran ylös. Kellokytkimenä on ihan tavallinen lohkolämppärissä ym. käytetty pistorasiakello. Ainakin parikymmentä vuotta on meillä tosiaan ollut pumppu olisko kerran hajonnut. Tuo alkaa kyllä olla jo lopun edellä, jostain vuotaa sen verran vettä sisuksiin, että kesän aikana ilmeisesti laakeri menee jumiin. Pitää syksyllä käsin pyöräyttää liikkeelle, eka kerran, että lähtee pyörimään. Kelloa säätämällä on pidetty 0,5-3 h/vrk pakkasista riippuen. Itse en ole himouimari, käyn avannossa satunnaisesti. Äitmuori on käynyt joka aamu, nyt on jo sen verran heikossa kunnossa, ettei tänä talvena halunnut avantoa, kun rollaattorilla joutuu jo kulkemaan. SM- ja MM-kisoista löytyy alalta pitkä rivi mitaleja, mutta kirkkain jäi puuttumaan.
Täytyy kokeilla.
 
Milläs tavalla tuo tasasuuntaaja mitataan / todetaan että rikki on?
kokoaaltoanimmat.gif


joku tollanen 4 diodin silta siellä tasurissa on. Ulos tulee todnäk 4 karvaa, mittaile yleismittarin diodi mittauksella että diodeiden kynnysjännitteet on jotain 0.3-0.7V, jos nolla tai ääretön, niin diodi on rikki paskana kaput.
ps. napaisuudella on väliä, ts mittaa kaikki diodit kumpaankin suuntaan sillä yleismittarilla, väärään suuntaan mittaamalla ehjäkin diodi näkyy äärettömänä vastuksena
 
kokoaaltoanimmat.gif


joku tollanen 4 diodin silta siellä tasurissa on. Ulos tulee todnäk 4 karvaa, mittaile yleismittarin diodi mittauksella että diodeiden kynnysjännitteet on jotain 0.3-0.7V, jos nolla tai ääretön, niin diodi on rikki paskana kaput.
ps. napaisuudella on väliä, ts mittaa kaikki diodit kumpaankin suuntaan sillä yleismittarilla, väärään suuntaan mittaamalla ehjäkin diodi näkyy äärettömänä vastuksena

Pitää mittailla jos ei ala akun vaihdolla toimimaan, oli nimittäin akun lepojännite 11,8 ja kun käänsi avaimen 1-asentoon niin lähti jännite laskemaan välittömästi ja kun koitti startata niin jännite tippuu nollaan. :D
 
Onko kenelläkään kokemusta 12V keraamisista lämpöpuhaltimista?
Tekeekö niillä mitään?

Traktorissa on oman lämmityslaitteen puhallus vain etuosassa hyttiä ja ei tahdo takalasi pysyä auki.
Olisko tuollaasesta apuja, jos laittas hönkimään takaklasille?
 
Ei ole noista konemusta. Jossain oli myynnissä lasiin liimattavia takalasin lämmittimiä. Siis ne langat oli jossain liimakalvossa mikä tällättiin ikkunaan. Sekin vois toimia.

Itse pidän alaikkunan (10 cm korkea) auki talvellakin, niin tulee läpituuletus ja lasit ei huurru. Ja lämppärin ilmanotto on oltava kopin ulkoa. Jos kierrättää sisäilmaa, niin huurustaa varmasti.
 
Joo, itte oon tuupannu takaklasin kokonaan auki, mutta mielellään sen pitäisi kiinnikin.
Tuollainen liimattava lankamatto voisi olla kyllä hyvä sekin.

Ilmanotto on ulkoa. Tukin sen kiertoilman vallan, että ei kierrätä.
 
Joo, itte oon tuupannu takaklasin kokonaan auki, mutta mielellään sen pitäisi kiinnikin.
Kokeile laittaa vaikka joku styroxipala tai joku muu väliin, että lasi on vähän raollaan. Saattaa auttaa huurtumiseen, kun pääsee kostea ilma virtaamaan takaa ulos.
 
Onko kenelläkään kokemusta 12V keraamisista lämpöpuhaltimista?
Tekeekö niillä mitään?

Traktorissa on oman lämmityslaitteen puhallus vain etuosassa hyttiä ja ei tahdo takalasi pysyä auki.
Olisko tuollaasesta apuja, jos laittas hönkimään takaklasille?

Minulla oli pelkkä puhallin takalasilla, puhalsi ylhäältä alas. Auttoi hyvin, mutta hajosi pahalainen.
Nyt on pari vuotta ollut semmonen akvaariomagneetti eläinkaupasta, sillä lähtee lumetkin ulkopuolelta, erittäin hyvä ja kustannustehokas.
 
Sanokaa miten kovalla pakkasella uskaltaa vielä lähteä pitkälle automatkalle Ford Transit custom dieselillä?
 
Polttoaineen hyytymispisteeseen asti, paluu kierto yleensä jonkin verran lämmittää myös polttoainetta.
 
Keulaan pahvi, tai viltti, jos ei oo omaa maskisuojaa...
Diesel satasta pullo mukaan, tai voi jo ennen lähtöäkin lorauttaa tankkiin, estää ainakin jonkun verran vesitippojen jäätymistä...
 
Voiko tuon ikäiseen vielä lisätä bensiiniä dieselin sekaan, mekaanisiin dieseleihinhän lisättiin vielä ysikymppi luvulla bensaa estämään hyytymistä.
 
Mitä siellä tankissa lienee tankattuna, öljyyhtiön sivuilta voi löytää polttoaineen ominaisuudet.
 
^^ Valopetrooliahan oikein valtio salli lisättäväksi verollisen diisselinsekaan 80luvun kaameassa pakkasa-allossa.
 
No missähän asti tämä hyytymispiste on?
Sen saat selville kun ajat tankille ja luet sieltä, dieselpistoolin vieressä tai joissain jopa kahvassa lukee pistoolissa olevan dieselin same- ja hyytymispiste sekä/tai ailin varastointilämpötila ja alin käyttölämpötila.
 
Takaisin
Ylös