Pönttö Ukko.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josva
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hä? Ja ukko ampuu piekkarilla läpi, ellei pönttö ole 5mm peltiä, täh?
Ei meillä linnunpöttöjä ainakaan ammuta. Mutta tikat käy tyhjentämässä pesät. Sinne alaosaan hakkaavat reiän, mistä pääsee sisään valmiiseen pöytään. Suunnittelin jo seuraavat pöntöt päällystäväni teräsverkolla.

Täs mein pihapiiris on parisenkymmentä pöndeä, eikä yhteenkään ole tikat pyrkineet.
Vaiks niitä pihapiirissäkin lenteleekin.

Ei meillä linnunpöttöjä ainakaan ammuta. Mutta tikat käy tyhjentämässä pesät. Sinne alaosaan hakkaavat reiän, mistä pääsee sisään valmiiseen pöytään. Suunnittelin jo seuraavat pöntöt päällystäväni teräsverkolla.
Myös muunlainen ilmassa kulkeva metalli voisi auttaa :virnpeuk:

Tikkoja on pihapiirissä kun on vanhaa havumetsääkin ympäristössä, ihan palokärjestä valkoselkäänkin. Tuhoeläiminä en niitä pidä paitsi palokärkeä joka on varmaan kuusikko tehometsätalouden harjoittajien kirosana. Hakkaa nääs koloja näreen juureen jotka sitten tappaa kuusen elinvoiman, valkoselkä vaatii lahoja koivuja joita kuorii palokärjen kera etsien kai syötäviä toukkia kuoren alta.

Tikkoja on pihapiirissä kun on vanhaa havumetsääkin ympäristössä, ihan palokärjestä valkoselkäänkin. Tuhoeläiminä en niitä pidä paitsi palokärkeä joka on varmaan kuusikko tehometsätalouden harjoittajien kirosana. Hakkaa nääs koloja näreen juureen jotka sitten tappaa kuusen elinvoiman, valkoselkä vaatii lahoja koivuja joita kuorii palokärjen kera etsien kai syötäviä toukkia kuoren alta.
Minä olen pitänyt, että palokärki ei koske terveeseen kuuseen vaan tyvilahoisesta hakee toukkia. Mutta, että se koskee terveeseenkin puuhun.

Ei se terveeseen kuuseen hakkaa. Siellä on varmasti juurikääpä ja ötököitä sekä usein hevosmuurahaisia, mitä menee syömään.

Ei nuo luonnoneläimet minua ainakaan ole mitenkään häirinneet. Tuo tikoissa hieman ärsyttää, kun linnunpöntöt hakkaa puhki ja syö poikaset. Tuntuu turhalta pönttöjä laittaa, kun tietää poikasten joutuvan tarjottimelle, luonnonpesissä ovat paremmassa turvassa. Onneksi on reilusti täysin luonnontilaista metsää, missä ei ihmisen jälki näy.

Palokärki Ei koske terveisiin talouspuihin: Palokärki ei käytä energiaansa kovan, terveen puun hakkaamiseen, koska sieltä ei löydy sen tarvitsemaa ravintoa.

Minä olen pitänyt, että palokärki ei koske terveeseen kuuseen vaan tyvilahoisesta hakee toukkia. Mutta, että se koskee terveeseenkin puuhun.
En tiedä olen vain nähnyt koloja kuusen juuressa, kai ne sitten on olleet muutenkin vioittuneita kuolemansa porteilla olevia.

Niin se pöntön polttamalla tekemisen koe poltton tein tänään töiden jälkeen onnistuneesti, kuvat vaan ei tule näköjänsä kännykästä sähköpostiini joten palaan asiaan kuvien kera kunhan ne joskus saan käyttööni. Se poltto tehdään sitten sarjatyönä väh 10kpl kerralla, vaatii muuten sitten paljon diy niksejä, koe poltoon menikin sitten n,4h.

Tähän mennessä palokärjen tyvestä rei'ittämät kuuset on ollut varma merkki siitä että seuraava toimenpide on pistää nilkasta poikki.

Siinä saa lentoaukon peltisuojat kyytiä, kun tikka pääsee vauhtiin.
Viime viikolla Alavudella, tai miten se kirjoitataan, kuntopolulla oli lähes joka polun valotolpassa käpytikka hakkaamassa koloja. Yhdestä kohtaa oli hakattu johdonkannatinkin irti ja johto roikkui. Miksi käpytikat hakkaa joukolla kyllästettyjä sähkötolppia. Onko niissäkin toukkia, vai humiseeko langat.

Siinä saa lentoaukon peltisuojat kyytiä, kun tikka pääsee vauhtiin.
Viime viikolla Alavudella, tai miten se kirjoitataan, kuntopolulla oli lähes joka polun valotolpassa käpytikka hakkaamassa koloja. Yhdestä kohtaa oli hakattu johdonkannatinkin irti ja johto roikkui. Miksi käpytikat hakkaa joukolla kyllästettyjä sähkötolppia. Onko niissäkin toukkia, vai humiseeko langat.
Niihin ne tekee niitä koloja, mihin laitetaan käpy kiinni hakattavaksi. Ja niitä latvahattuja hakkaavat merkkiäänenä. Ja ehkä myöskään eivät osaa erottaa kelosta, kun pylväitä on evoluutiota ajatellen ollut melko lyhyen aikaa.

Mökillä meillä hakkasi räystäslautaa, eikä alla ollut varmasti toukkia.

Niihin ne tekee niitä koloja, mihin laitetaan käpy kiinni hakattavaksi. Ja niitä latvahattuja hakkaavat merkkiäänenä. Ja ehkä myöskään eivät osaa erottaa kelosta, kun pylväitä on evoluutiota ajatellen ollut melko lyhyen aikaa.

Mökillä meillä hakkasi räystäslautaa, eikä alla ollut varmasti toukkia.
Meillä oli hullu tikka, joka hakkasi kaikki pistorasiat, jakorasiat, kamerat ym. Tikkoja on aina ollut pihassa, mutta mikä tekee sen hulluksi terroristiksi.

Kerran löytänyt ruokaa jostain sellaisesta.
Mä uskon tuohon. Meillä tikat on keksinyt, että ohuen laudan takana on herkullinen tinttipaisti ja opettaa jälkipolvilleen. Muualla en ole kuullut tikkojen hakkaavan pönttöön omia reikiä, ainakaan yhtä ahkerasti. Ja aina samaan paikkaan, edestä katsottuna vasemmalle sivuun, n. ¼ korkeudelle alareunasta.

Joo pylvään latvoista löytyy jatkuvasti käpyjä noista niiden hakkaamista halkeamista, ja minä olen myös ymmärtänyt että jonain soidinmeno juttuja on sitten noi rämisyttämiset.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin