Nyt härnää niin , että neuvot olisi tarpeen

Viestiketju:
Nyt härnää niin , että neuvot olisi tarpeen

Muakin kummastuttaa, miten hihna on voinut olla löysällä, jos kiristinrullan ruuvi on ollut tosi tiukalla.
Voisiko sittenkin olla kampiakselin siivapyörän kiila vaurioitunut ? Nyt kun oikein muistelee , niin sellainen lievä "kräks" ääni saattoi kuulua käynnistettäessä .Olisiko nyt hihnan kiristämisen myötä väljyys poistunut kiilasta jättäen "sytyt keturalleen " ? ?
 
Sitä ihmeteltiin kaverin kanssa , että jos se kiila alkaa pettämään , niin voisiko se juuri löysyttää hihnaa toiselta laidaltaan ? Jolloin se sotkisi vain pumppua , mutta nokka ja kampiakseli olisi ok. säädössä..Tai jotenkin niin ..Voisiko tämä olla mitenkään mahdollista ?
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, nyt vasta tajusin. Joo, kyllä se sittenkin voisi olla noin. Ajattelin vain nokka-akselin ja kampiakselin suhdetta.
 
Löysä hihna ei siirrä ajoitusta. Muuten kuin, jos on hypännyt ylihanpaan.
 
Kiristinrulla on aina "löysällä" puolella, ohjurirulla voi olla vedon puolella.
Yleensähän vedon puolella on mahdollinen ohjurirulla, seuraavana pumppu, sitten nokka-akseli.
Kiristin + mahdollinen vesipumppu siellä "löysällä" puolella.
 
Ainakin jos esim. se kiila on pettämässä, niin jako tavallaan "lepattaa" sen välyksen verran, pumpun ja nokan jousivoimien tähden.
 
Ja tekeekö se sitten samaan syssyyn pumppuun ylimääräistä painetta , kun ei suutin aukeakkaan juuri silloin , kuin pitäisi ? Ja siitä johtuen myös alkaa tiputtamaan p-ainetta ulos propun juuresta esim..
 
Ja tekeekö se sitten samaan syssyyn pumppuun ylimääräistä painetta , kun ei suutin aukeakkaan juuri silloin , kuin pitäisi ? Ja siitä johtuen myös alkaa tiputtamaan p-ainetta ulos propun juuresta esim..

Ei vaikuta pumpun paineisiin.

Sen suuttimen avautumisen määrää nestepään mäntä pumpun sisässä.
 
Eikö kuitenkin silloin , jos joku pyöristä "jätättää" huonon kiinnityksensä seurauksena ?
Jos nokkaakselin,kampiakselin tai syöttöpumpun pyörät ovat liikkuneet kiinnityksissään, niin silloin on jako muuttunut, mutta näiden liikkuminen ei löysää hihnaa, jos taas pelkkä kiristys rulla on löystynyt/siirtynyt, niin ei se vaikuta ajoitukseen vaan löysää hihnan. Löysä hihna on ehkä seurausta siitä, että laitettaessa hihna paikalleen se ei ole ollut ihan asettunut suoraan kun sen kireys on tarkastettu ja hyväksytty, sitten kun moottoria on alettu pyörittään on hihna asettunut suoraan ja löystynyt.
 
Vaan jännää tässä on mielestäni vieläkin se , että se täysin sekava käynti savutuksineen tasoittuu kun sen solenoidin piuhan irroittaa .
 
Jos nokkaakselin,kampiakselin tai syöttöpumpun pyörät ovat liikkuneet kiinnityksissään, niin silloin on jako muuttunut, mutta näiden liikkuminen ei löysää hihnaa, jos taas pelkkä kiristys rulla on löystynyt/siirtynyt, niin ei se vaikuta ajoitukseen vaan löysää hihnan. Löysä hihna on ehkä seurausta siitä, että laitettaessa hihna paikalleen se ei ole ollut ihan asettunut suoraan kun sen kireys on tarkastettu ja hyväksytty, sitten kun moottoria on alettu pyörittään on hihna asettunut suoraan ja löystynyt.
Hihnan vaihdon jälkeen olen ajanut n. 40.000 km , ennenkuin huomasimme löystymän . Jotta voiko olla asennusvirhe / syypää ongelmaan ?
 
Piuha kiinni voi pumpun ennakko olla liian myöhäisellä, jolloin röpeltää ja mahdollisesti sinistä yms puskee putkesta.
 
Joka tapauksessa ennakko/ajoitus tuntuisi olevan sekaisin savutuksen ja äänien perusteella.

Itselle kävi niinkuin kerroinkin että naputti ja kärysi kun alkoi jako heittää.

Eihän se välttämättä sinulla ole sama juttu, mutta ajamista välttäisin ennen jakopään perusteellista tarkistusta(rattaitten kunnollinen kiinniolo yms.)
 
Kuten @jusape tuossa jo mainitsi ni kyllä tuo kuulostaa jotta pumpun perusennakko on pielessä ja tuo solenoidi sotkee asiaa vaan huonompaan suuntaan..
Oliko hihnanvaihdon yhteydessä muita toimenpiteitä ku pyörät merkkeihin ja uus remmi paikalleen+kiristys..?
 
Takaisin
Ylös