Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Nyt härnää niin , että neuvot olisi tarpeen

Viestiketju osiossa 'Henkilö- ja pakettiautot' , aloittaja beadaaro, 23.10.2021.

  1. Bosch ve pumppu ei tarvitse ulkoista siirtopumppua, tosin omien testien perusteella ei siitä haittaakkaan ole.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  2. beadaaro

    beadaaro Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    2 616
    Saadut tykkäykset:
    397
    Vaan mitä halavatun virkaa se sellainen solenoidi oikein loppupelissä ajaa ? Kun on samanlaisia syöttöpumppuja samanlaisissa koneissa ilman mokomaa .. Voiko se jotenkin ohittaa ? Tästä kun nyt jäi johtokin jo kouraan ja kohta toinenkin , juuresta poikki ne . Kun olen ruuvvaillut sitä eestaas , ihan ite ..
    Ja sittenhän minä tieten kokeilin korjata sitä ja särjin niin , että käämit paistaa ja pienen pieni jousi jossain ihan muualla kuin tallessa .
    Jotta nyt ohitusneuvo tahi mokoma osa olis tarpeen . Enkä ole vielä netistä löytänyt kun jostain Portugalista tilaamalla 100 e + tiä mitä .
    Mielummin 50 käytetystä osasta kotimaahan .
    Molemmat kun ollaan pa,t .. Suomi ja minä .
     
    • Hauska Hauska x 1
  3. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    7 895
    Saadut tykkäykset:
    992
    Sulla on aika jänniä virityksiä autossasi, letkuja irti yms. Ne eivät varmaankaan aiheuta ongelmia? :)
     
  4. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    26 333
    Saadut tykkäykset:
    4 863
    Onko tuo kone autossa vai ulkoistettu johonkin työkoneeseen?
     
  5. beadaaro

    beadaaro Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    2 616
    Saadut tykkäykset:
    397
    Luottokulkineessa . Yli 40.000 km tullut puoleentoista vuoteen maantieajoa . Päästöt ja testit olivat ok kun yht,äkkiä alkoi tämä krenaus .
    Paaliinhan tuo tieten joutaisi . Mutta kun siinä on ainesta noin muutoin vielä pikkusäädöillä jopa 200.000 km.n edukkaaseen ajoon .
    Ja lottovoitto saamatta ..
    Joskus on tonnin vika korjattu kympillä , useimmiten päinvastoin , kun minä ihan ite alan "korjaaamaan" Noh. Veli-Miehen pajalle on aika varattu . kaukanahan tuo on , mutta siellä porataan niin syvälle , että syy nousee esiin.
    Ja kun ei tässä juuri muutakaan tekemistä köyhällä ole , kun pähkäillä ja testailla moista . Paitsi fillarin etukumiin pitäisi ilmaa laittaa , mutta ei hotsita kun sen tietää jo kuinka se tapahtuu .
    Vaan kyllä siihenkin inspis löytyy taas , jos auto ei toimi , ja kun kessut loppuu .
    Kiiruusti naapurilta pumppua lainaamaan ..
     
  6. estate

    estate Kansalainen

    Liittynyt:
    2.1.2017
    Viestejä:
    885
    Saadut tykkäykset:
    197
    Vesi jos on päässyt pumpulle tai suuttimille asti ei ole tehnyt hyvää. Noissa DW8 moteissa kannattaa ensimmäisenä tarkistaa venttiilivälykset kun tulee käynnistysongelmia/käyntivikaa. Kitkerä sininen savu viittaa palamattomaan polttoaineeseen. Suutin vuotaa, pumpun ajoitus pielessä, venttili(t) kantaa, ilmavikaa...ja ilmeisesti pumpun kansi vuotaa, joka ainakin tyhjäkäynnillä saattaa aiheutaa käyntiongelmia ja aivan varmasti käynnistysongelmia. Karkea käynti taas voi johtua vuotavasta suuttimesta, ilmasta polttoaineessa, venttiilivälyksistä... Auki juuttunut egr aiheuttaa runsasta mustaa savutusta ja voimattomuutta isommilla kierroksilla.

    Luultavasti se rikkomasi solenoidi on ajoneston/sammuttimen solenoidi. Nyt se luultavasti joko lähtee käyntiin tai sitten ei, ja saattaa olla ettei enää sammu avaimesta jos solenoidin kärki on karkuteillä...Sen solenoidin ja sen tapin kun kaivaa pumpusta irti ja kiertää pumppuun pultin tai tyhjennetyn solenoidin niin lähtee käyntiin, mutta ei sammu avaimesta, vaan joutuu sammuttamaan vaihteella tai manuaalisesti pumpusta (jos on sen mallinen, että sammutukselle löytyy vipu pumpun kyljestä).

    Yksi tyyppivika noissa on myös vuotava käsipumppu, vuotaa polttoaineet pumpulta tankkiin ja ei tahdo käynnistyä. Ilmeisesti tuota vikaa korjattu kun laitettu erillinen siirtopumppu. Myös noita sammutinsolenoideja on rikkoutunut niin ettei avaudu kunnolla ja moottori käy huonosti. Niitä on hajonnut myös niin, että vuotaa polttoainetta ulos ja ilmaa sisään. Uusi ajonestollinen solenoidi maksaa reilusti rahaa. Solenoidin voi vaihtaa vanhemman malliseen ajonestottoman malliseen.

    Tuossahan ei ole Boschin VE vaan Lucas polttoainetta jakelemassa ja sähköistä älyä ei ole kuin tuo sammutus/ajonesto...

    Mutta nyt tässä tilanteessa suosittelisin viemään auton jollekin joka ymmärtää siitä enemmän. Nyt kun vaikuttaa, että rikot enemmän kuin korjaat...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  7. beadaaro

    beadaaro Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    2 616
    Saadut tykkäykset:
    397
    Muutoin täysin oikein , paitsi että tässä pumpussa on toinenkin "älyä" jakava solenoidi . Siitä kuvat tuolla aiempana . Ja kuten arvelitkin , tässä on siirtopumppu ja sammutus-solenoidi korvattu . Tosin ajoneston ajoneston kiertämiseksi , ei muuten . Ja ne toimivat ihan ok .
    Mutta juu , kiitos neuvoista .
     
  8. estate

    estate Kansalainen

    Liittynyt:
    2.1.2017
    Viestejä:
    885
    Saadut tykkäykset:
    197
    Tässä aamukahvia juodessa syvennyin vähän noiden DW8 pumppuihin. Sinulla onkin sen verran uudempaa tekniikkaa, että pumpussa onkin sähköistä älyä. Eli tuo rikkomasi solenoidi on ennakon säätöä varten. Sen rikkoutuminen on aiheuttanut alun alkaen savutuksen ja huonon käynnin. Tuohon ennakon säätöön liittyy yhden suuttimen yhteydessä oleva neulan nousua mittaava tunnistin. Noista on myös katkennut johtoja siitä neulan nousun anturilta. Kannataa mitata, että johtosarjat neulan nousun tunnistimelta eculle ja ennakon säätö solenoidilta eculle ovat ehjät. Ecun päällä on kaksi muovitulppaa, musta ja ruskea, mustan alta voi tehdä mittaukset. Neulan nousun tunnistimen johtosarjan mittaamista varten liitin irti tunnistimesta. Sitten yleismittarilla katsotaan, että tunnistimen pinnin 1 ja ecun pinnin J2 välillä ei ole katkosta. Tunnistimen pinnin 2 ja ecun pinnin väliltä K3 sama mittaus. Jos molemmat mittaukset näyttää että, johdot on ehjät niin sitten tarkistetaan ennakon säätöventtiilin johtosarja. Musta liitin irti pumpulta, solenoidille tulevan liittimen pinnstä 2 ecun pinniin F4, ei saa olla katkosta. Sitten tarkistetaan, että solenoidin pinniin 1 tulee 12 volttia sytytysvirrat päällä.

    Noita ennakon säätösolenoideja on jonkin verran hajonnut, mitä ulkomaisilta foorumeilta luin. Oireet täsmäävät sinunkin autosi oireisiin: sinertävää savua ja ruma käynti.

    Mutta tuon ennakon säätö solenoidin nyt ainakin joudut ostamaan. Tai vaihtoehtoisesti vanhemman mallisen pumpun, jossa ei ole sähköistä ennakon säätöä.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 3
    • Tykkään Tykkään x 2
  9. beadaaro

    beadaaro Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    2 616
    Saadut tykkäykset:
    397
    Kiitos Estate vaivannäöstä ! Sen verran mittailtiin että se solenoidi antoi tuloksen 11 ohmia , tai kaveri mittasi koska minulle nuo mittaushommat ..kin ovat ns. Hebreaa. Eräässää youtube pätkässä neuvottiin se mittaus ja siinä sanottiin , että 12 ohmia olisi ehjän merkki .
    Voiko se olla niinkin pienestä kiinni ?
    Siitä ecusta ei osattu ainakaan vielä mittailla mitään .
    Mutta juu , se on nyt jo hyvinkin varmaa , että se osa menee hakuun . Tai on kyselty jo , muttei kellään tunnu olevan kotimaassa sellaista ylimääräisnä .
    Ja tietysti , kun minä jotain särjen , niin se on sitten "kiven alla "
    Milloinkahan minä opin tekemään remonttia niin , etten ala koko hommaan ollenkaan .Olisi viisasta , kuten niin usein mainittu eri tahoilla , ja syystä .
    :)
     
  10. beadaaro

    beadaaro Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    2 616
    Saadut tykkäykset:
    397
    Vaan pikkuisen haluaisin pistää autonvalmistajain piikkiinkin tälläisiä propleemia . Kun toimivaan systeemiin lisäillään ko. ylimääräisiä osia .
    No ainahan se syy pitää keksiä jostain muusta , kuin itsestä .
    Tässä tapauksessa syytän sielunvihollista , joka oli ottanut otteen siitä insinööristä kuka moisen solenoidin keksi .
     
    #70 beadaaro, 30.10.2021
    Viimeksi muokattu: 30.10.2021
    • Hauska Hauska x 1
    • Huippu! Huippu! x 1
  11. J5_BR

    J5_BR Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    2 130
    Saadut tykkäykset:
    425
    Ei se yhdestä ohmista kait ole kiinni? Mittausvirhettäkin voi sen verran olla.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  12. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    63 420
    Saadut tykkäykset:
    7 375
    Ei pitäis niin pienestä olla kiinni.
    Erään traktorimerkin eri solkuille ilmoitetaan ohjearvohaarukaksi 4-12 ohm kelojen vastukseksi.
    1-2 ohm heitto voi tulla jo pelkästään eri mittareilla mitaten
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  13. beadaaro

    beadaaro Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    2 616
    Saadut tykkäykset:
    397
    Tilanne on nyt niin , että auto on lievän ontumisen sijaan halvaantunut . Kun minä ihan ite olin fysioterappeuttina ja kirurgina sille .
    Ja korjaamolle pitäisi sillä päästä ..Ainakin .
    Nyt koitan sellaista jippoa , että ruuvaan sen suuttimen takaisin ilman sähköä ja se sulkijaneula poistettuna .
    'Saa nähdä pomppaako tulille lainkaan enää ..Kun minä aivokirugiksi aloin , ihan ite .
    On par,aikaa teholla uunissa jälkilämmössä kera eilisten lasagnen tähtein se mokoma..
    Kun varmistelin purkamani osan päällisen/hatun? pitävyyttä hyväksi kokemallani silikoonilla . Kuivuu nopiaan hätäsen hätänen patentti . Sitten heräämöön .
    Tuleepahan samalla testattua , onko lucaksessa mystisemmät paineet kun viinapannussa .
    Jos ei , niin pitää !
    Saa nähä , malttaaako nukkua , että pääsee testaamaan .
    Ja jos lähtee käyntiin ja oireilee edelliseen malliin , niin sitten aattelin koittaa ennakonsäätöä ihan käsipelissä suoraan syöttöpumpun rattaasta .
    Onko kokemuksia moisesta skenaariosta ? Voisiko onnistua ?
     
    #73 beadaaro, 30.10.2021
    Viimeksi muokattu: 30.10.2021
  14. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    36 423
    Saadut tykkäykset:
    8 406
    Lähtökohtaisesti en tekis lisää vikoja. Kun nimittäin ei se ennakko ole varmasti näiltä osin siirtynyt yhtään mihinkään.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 1
  15. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    63 420
    Saadut tykkäykset:
    7 375
    Ja ennakonsäädöllä olevissa pumpuissa ennakko muuttuu kierrosten mukaan.....
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  16. tommi

    tommi Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    5 365
    Saadut tykkäykset:
    1 224
    Jos nyt mitään ymmärsin mistään, niin siis ennakonsäätösolenoidi vois vaikka olla kunnossakin? Joko olis aika kokeilla niitä suutinputkia löysäillä, ehkä siinä ei rikkoontus mitään lisää?
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  17. beadaaro

    beadaaro Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    2 616
    Saadut tykkäykset:
    397
    No nyt siinä kävi niin , että se ennakkosäätö solenoidin sisuskalut ovat ulos kalutut ja hitsattu hattu päähän . Auto toimii matalilla kierroksilla huonosti ja korkeilla erinomaisesti .
    Pitäisi joku kompromissi löytää .
    Eikö muka voi säätää mitenkään ilman tietokoneavusteisia immelmanneja sekä onaleksia ?
     
  18. beadaaro

    beadaaro Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    2 616
    Saadut tykkäykset:
    397
    Mutta mithän hoppusta emmä piä enhän. Inssi Q antoi vuoden lisää säätelyaikaa .
    Osin säälistä . Kun se ensin miehen näki niin epäili jo varmaan , ja kun auton , niin varmistui asiasta .
    Jotta kyllä nuo tarpeeksi kärsinhet ovat .
     
  19. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    10 939
    Saadut tykkäykset:
    2 404
    Pumpun ajoitusta hiukan myöhäselleen kääntäisin minä.
     
    • Optimistinen Optimistinen x 1
  20. Hulpio

    Hulpio Hamp uusi

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    4 275
    Saadut tykkäykset:
    1 226
    Eihän tuo ota eikä anna koittaa ajoitusta muuttaa ihan pumppua kääntämällä. Olisin taipuvainen väittämään, että pumpussa itsessään on ennakolle keskipakosäätö vaikka hienosäätö olisikin sähköinen.
    Olikohan niin, että tuo mekaaninen on aina aikaisella mutta ruiskutuksen aloitusajankohtaa viivästetään lastuaivojen käskyttämänä.
     
    • Optimistinen Optimistinen x 1

Jaa tämä sivu