Viimeinen ruskistus ja makkarat pois pesästä Vedellä täyttö kansi kiinni ja uunin Ja nyt minä syön makkaraa
Oletko @Josva kokeillu paistin liemenä olutta? Hirvelle ja porolle tulee laitettua olutta liemen sekaan ehkä 50-70%. Lehmän lihaa ei kyllä juuri paistina tule syötyäkään. Ja tuo Hotpot on hyvä pata, mökillä on tuollainen. Sitä voi käyttää myös liedelläkin, vaikka on keraaminen astia.
Juurikin äsken nautittu padan antimia, oli maukasta ja mureaa vajaan vuorokauden hauduttamisen jälkeen. Punaviiniin olen tehnyt useastikin padan ja en muista koskaan olueeseen tehneeni, toisin sanoen siitä tulee sitten purgundin partaa. Sieniä ja hillosipuleita naudanliha palleroiden sekaan ja juureksia, se on minun lemppari evästä. Täytyykin joskus kokeilla olueseen ja olut on sitten varmaan tummaa. Sitten Hotpot kermansaven pata on paras pata mitä minulla on koskaan ollut! Tämänkin paistin jämät tehdään samassa padassa ehkä huomenissa liedellä lihakeitoksi, yöksi pata ulos pakkaseen ja huomenna lisätään vettä - perunat. Kansi on padassa niin tiivis ettei neste pahemmin haihdu haudutuksen aikana, joskus sen on joutunut veitsellä lonkottamaan auki. Näitä patoja on tämä isoin sekä sitten pienempi versio, enkä tiedä saako näitä enää uutena mistään?
Molemmat toimii. Possuvoittoisemmassa tavarassa vaalea toiminee paremmin kun ei peitä possun makua (esim. "karjalanpaistissa"). Naudan ja metsänelävien kanssa tummat. Mutta väärin ei voi silti mennä, kunhan olut on itselle juotavaksi kelpaavaa. (kuten viininkin kanssa, laita se parempi viini pataan ja ruokajuomaksi se huonompi jos kahdesta pitää valita) Jos haluaa hieman tuhdimman liemen nautapataan, niin tumman oluen lisäksi määrästä riippuen tomaattipyrettä tölkki-pari (tai tuubi). Tuo siis sitä paksua tavaraa. Ja olut-balanssia voi säätää lihaliemellä mieluisaksi. Vähän ennen syömistä säätelee suolan puolen soijalla kohdalleen (soijaa ei kannata tarpeettomasti kypsyttää, eikä sitä välttämättä tarvitse lisätä jos suola on ok). Ehdottomasti porkkanaa ja katajanmarjoja (liiskaa veitsellä kuori rikki), salottisipuleita puolikkaina paljon.
Pääsiäisen ajan pataan eli paistiin laitan liemeksi punaviiniä rosmariinia ja niitä katajanmarjoja, lammaspaistista pannulla pinta kiinni ja klöntti viiniliemessä hotpottiin. Haudutuksen jälkeen liemi keitetään kokoon - suurustetaan punaviini kastikkeeksi, vähän ennen tarjoilua kastikkeeseen sulatetaan voi nokare voimakkaasti vatkaten vispilällä.