Nauhahiomakone.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paalari
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen joskus ollut hitsaamassa kuljettimen teloja. Ne koneistettiin sellaisiksi, että keskellä oli lieriöpinta ja siitä kumpaankin päähän hyvin loiva kartio. Jollakin pyöristettiin se raja. Olisiko ollut lamellilaikalla sorvissa, en ihan muista enää tarkkaan. Kuitenkin, ettei jäänyt huomattavaa rajaa siihen lieriön ja kartion liitokseen. Mittasuhteet ehkä jotain 1/3 jokaista.
Tuollai oon kans joskus tehny. Jako kolmeen ja sitten vähän viilaa ja santapaperia siihen kulmaan.

Miten nuo taajuusmuuttajat. Näille pienemmille moottoreille on myös 1-vaihesyöttöisiä.
Onko tämä yhtä väkevä kuin 3-vaihesyötöllä kun motti käy eri jännitteellä.
Moottori oli 2,2kw 220/380V

Miten nuo taajuusmuuttajat. Näille pienemmille moottoreille on myös 1-vaihesyöttöisiä.
Ihan hyvin on ainakin mulla kulkenut tehot riittänyt noissa minun koneissa. 2.2kw nekin. Ja tuossa sinun koneessa osuu tuo alempi jännite vielä kohdalleen.

Sama jännite sinne käämille tulee 220 (230) kolmio- tai 380 (400) tähtikytkennällä.
Pitää vaan muuttaa kolmiokytkennälle, jos on ollut tähessä suoraan verkkoon kytkettynä.

Sama jännite sinne käämille tulee 220 (230) kolmio- tai 380 (400) tähtikytkennällä.
Pitää vaan muuttaa kolmiokytkennälle, jos on ollut tähessä suoraan verkkoon kytkettynä.
Melko suoraan ollut verkkoon kytkettynä aikanaan .
Piuhan päässä oli tiilikiven kokonen stömperin pistoke, suojakytkintä ei näkynyt.
Pitänee kääntää ne liuskat jos tollasen laittaa.

Yhteen toiseen projektiin laitoin 1vaihe-3vaihe danfossin tamun niin se oli tarkka siitä että vaihe ja nolla olivat oikeinpäin. Muuten räpsivikavirtasuojaa. Ilmeisesti tarkoitettu kiinteään asennukseen

Oli hilkulla että tuon sai sorvattua pikkuryssällä.
Onnistui sitten kun käänsi sisäterän ylösalaisin ja pyöritti sorvia väärinpäin.

IMG20251212142043.webp

Noissa omissa nauhahiomakonerakennelmissa on kummassakin 1kW moottori ja on ihan riittävä. Riippuu ihan moottorin ominisuuksista paljonko yli nimellistehon siitä voi kuormitta ennen kuin moottori kyykkää eli moottorin maksimi momentti ylittyy. Ensimmäinen antoi kuormittaa 2x nimellistehon ja siinä on jokun oliko Danfossin vesipumpun moottori ja toisessa perus strömberin moottorin 80-luvun alusta ja sekin antoin vähintään 2x nimellistehon. Noissa kokeiluissa teho katsottu taajuusmuuttajalta.

Noissa omissa nauhahiomakonerakennelmissa on kummassakin 1kW moottori ja on ihan riittävä. Riippuu ihan moottorin ominisuuksista paljonko yli nimellistehon siitä voi kuormitta ennen kuin moottori kyykkää eli moottorin maksimi momentti ylittyy. Ensimmäinen antoi kuormittaa 2x nimellistehon ja siinä on jokun oliko Danfossin vesipumpun moottori ja toisessa perus strömberin moottorin 80-luvun alusta ja sekin antoin vähintään 2x nimellistehon. Noissa kokeiluissa teho katsottu taajuusmuuttajalta.
Tuo 2,2kw römmpperi lienee kanssa 70-80 luvulta. Laakerit kuulostaa vähän kuivahkoilta, pitänee koittaa jos suosiolla purkautuisi.

Sulla kaasujousi kiristyspyörässä. Onko muistikuvaa kuinka väkevä ja millaiset mitat kiristysraudassa sarana/kaasujousi/kiristyspyörä

Oli hilkulla että tuon sai sorvattua pikkuryssällä.
Onnistui sitten kun käänsi sisäterän ylösalaisin ja pyöritti sorvia väärinpäin.

Näytä liitetiedosto 161380
Siitähän tuli hieno. Kun omaani tein, ei ollut oikeaa sorvia käytössä niin laminoin taperlock holkin Vetopyörän sisään ja sorvasin sen muotoonsa Nauhahiomakoneen omalla moottorilla joka oli pultattu johonkin pöydän reunaan. Samoin sen alumiinisen taittopyörän.
Lopputulos oli kohtalainen.

Koittaa hahmotella nauhan kulkureittiä.
Tuohon vetopyörään saisi myös 300mm hiomapyörön.
Tulee pöytäkone joten korkeuskin olisi Passeli.

IMG20251213112901.webp

Tulee jämäkkä runko. Minä oon halkonut ihan repimällä noita 914 mm pitkiä nauhoja, pieni alku puukon kärjellä, jos alkaa ratkomaan. Joskus menee vähän vinoon, mutta yhdeksän kymmenestä menee ihan suoraan.
Lojui
Tulee jämäkkä runko. Minä oon halkonut ihan repimällä noita 914 mm pitkiä nauhoja, pieni alku puukon kärjellä, jos alkaa ratkomaan. Joskus menee vähän vinoon, mutta yhdeksän kymmenestä menee ihan suoraan.
Lojui pihalla joutilas 12mm levynpala, siihen saa jo melko tukevat jenkat.

IMG20251214130038.webp

Onko kansalaiset tehneet millaisia nauhahiomakoneita.
Uumoilin 50mm nauhaa kun nurkista löytyy ainakin pari tusinaa 100x2000 käyttämätöntä nauhaa.
Nuo kun halkaisee niin on paljon enemmänkin.
Voimalähteeksi löytyi jo edesmennyt viljakairan 2,2kw sromperi. Harmillisesti 1500r/min mallia.
Vaatii aika ison vetopyörän että saa vauhtia tarpeeksi. Toisaalta Vevorin tamun saa melkein samaan hintaan kuin kotomaan kaupasta suojakytkimen koppineen.
Vetopyörä tulee mallia koivuvaneri.
Omaan hiomakoneeseen tilasin amazonista valmiin pyöräsetin kun ei ole sorvia.

Moottori on muistaakseni 1,5kW ja pyörimisnopeus ilman tamua 2950 rpm. Tamulla saa jonkin verran lisää niin sai ihan hyvän nauhanopeuden noilla pyörillä. Teho loppuu kun kunnolla rautaa tarjoaa nauhaa vasten että ei haittaa vaikka olisi suurempikin moottori.

Itseasiassa kovasti painamalla saa helposti nauhan tukkoon, samalla se kuumenee rajusti ja hiomarakeet alkavat istoilemaan, metallia hioessa tylsyttää nauhan ja sama efekti hiomajyväsille eli irtoilevat.
Jopa 30 kW moottorin saa tukehtumaan melko helposti, 1180 milliä leveää nauhaa käyttävä tasohiomakone johon lykätään metri levyistä pöydänkantta ja oli hioja laittanut 60 karkeelle etunauhalle vahingossa 10 millin oton, "ämpärimittari" kierähti laakista tappiin, eihän se ny näyttäny kuin 100A, hetken neula oli siellä pohjassa ja sitte masiina sammu.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin