Moottorisahat

Se sanoo jollakin videolla että on loukannut toista jalkaa jotenkin, nivelethän ja selkä sillä oli kirjan mukaan säilyneet hyvin.

Raketti käy nyt vaikka loputtomiin kun vaihdoin sytkän konkan, laskin kantta 1,8mm ilman muita lisämuutoksia ja tuntuu että voimaa tuli huimasti lisää. Varmaan vieläkin kestäis puoli milliä tai millin laskea.... Noilla purupiikin säädöillä mitkä siinä sattui olemaan, ei jaksa niin lujaa painaa että voima loppuis. En kuvannu sahauspätkää tänään kun meni näin myöhälle.

Tuossa muuten on vielä ilmeisesti alkuperäiset, STEFA -merkkiset kampiakselin .... tiivisteet. Ilmeisesti laadukkaat kun tuntuu vielä melko pitävät olevan.

Pitäskö rakettiinkin hommata tehari niin alkas äriseen. Torista joku piikin putki. Hieman kesto arveluttaa kun vakolan testissä oli jo vakiotehoilla menny laakeripesä väljäksi ja kampiakseli mutkalle, vaivaisen ~130 käyttötunnin jälkeen muistaakseni. Tuohon ei varmaan ikinä tuu edes 13 tuntia, hyvä jos 1,3.

Nyt siihen kiinan kaasariin tuli joku, alkoi laihtumaan pikkuhiljaa ja lopulta ei enää edes ryypyllä ime bensaa. Lieneekö tankissa ollu niin paljon paskaa vai mikä?

Raketti käy nyt vaikka loputtomiin kun vaihdoin sytkän konkan, laskin kantta 1,8mm ilman muita lisämuutoksia ja tuntuu että voimaa tuli huimasti lisää. Varmaan vieläkin kestäis puoli milliä tai millin laskea.... Noilla purupiikin säädöillä mitkä siinä sattui olemaan, ei jaksa niin lujaa painaa että voima loppuis. En kuvannu sahauspätkää tänään kun meni näin myöhälle.

Hyvin tuo isokin moottori vaikuttaa ottavan jenkaa, kun sitä pakoporttia on nostettu. Kiertää paljon korkeammalta ja silti nelitahdittaa (eli ei ole fuskattu vain laihentamalla seosta).

Vakionahan tuo ei kovin korkealla kierrä.

Täällä näitä vanhojen sahojen harrastajia on, niin mulla on Homelite 600D ja siihen on myös raivaussaha lisävaruste. Saattaa jopa alkuperäiset valjaatkin löytyä. Periaatteessa voisin siitä luopua, kun tuota romua on nurkat täynnä, eikä sahojen entisöinti ole harrastukseni. Puristuksia tuntuu olevan ja muutenkin vähän käytetyn oloinen. Ja on toinenkin Homelite, mallia en muista, sellainen metallihohto turkoosi tai sininen.

Täällä näitä vanhojen sahojen harrastajia on, niin mulla on Homelite 600D ja siihen on myös raivaussaha lisävaruste. Saattaa jopa alkuperäiset valjaatkin löytyä. Periaatteessa voisin siitä luopua, kun tuota romua on nurkat täynnä, eikä sahojen entisöinti ole harrastukseni. Puristuksia tuntuu olevan ja muutenkin vähän käytetyn oloinen. Ja on toinenkin Homelite, mallia en muista, sellainen metallihohto turkoosi tai sininen.
Minulla jo 600D on jo käyttökuntoon pistetty, mutta raivaussaha lisävaruste voisi kiinnostaa. Ihan överihän 600D on raivaussahan terää pyörittämään.

Sahoja minulla puolestaan onkin jo tarpeeksi. Jonsereds XG on kaksikin kappaletta, samaten joistakin Super XL -sarjan Homeliteista. Ja yhdestä Stihl 017 tekisi mieli eroon kuten myös vähintään yhdestä kiinansahasta. Toimivia kaikki, mutta kaksoiskappaleita, liian uusia, tarpeettomina nurkissa.

Minulla jo 600D on jo käyttökuntoon pistetty, mutta raivaussaha lisävaruste voisi kiinnostaa. Ihan överihän 600D on raivaussahan terää pyörittämään.

Sahoja minulla puolestaan onkin jo tarpeeksi. Jonsereds XG on kaksikin kappaletta, samaten joistakin Super XL -sarjan Homeliteista. Ja yhdestä Stihl 017 tekisi mieli eroon kuten myös vähintään yhdestä kiinansahasta. Toimivia kaikki, mutta kaksoiskappaleita, liian uusia, tarpeettomina nurkissa.
Koko pakettina myyn tai sitten pidän. Pitää käydä varaston vintillä etsimässä, jos raivurin valjaat ja alkuperäinen teräsuoja löytyy. Ne lienee usein kadonneet. Valjaat muistan nähneeni jossain ja yksi sankavitunaikainen teräsuoja on. Se saattaa olla siihen. Veikkaan raivuria käytetyn niin vähän, että voi olla jopa orkkis teräkin paikoillaan. Olikos tuo 600 D jotain 80 kuution luokkaa? Painaa ainakin tonnin.

Viimeksi muokattu:
Tuolla aiemmalla kun kirjoittelin että 238 Huskista ei ole minulla muuta kuin purusuoja. Vaan äsken kävin mökkivarastolla. Siellähän on remonttipöydän alla, 238,n esi isät, nimittäin 140 s ja 133sg tuo 133 on aivan sahauskunnossa, 140 puuttuu teräöljypumpun osia, sen öljypumppu kun on aika omintakeinen.

Stihl FS310 raivuri sai uuden edullisen kaasuttimen ja silläpä tuo alkoi pelaamaan. Oireethan oli, että se ei käynyt. Putsailin kaasaria ja varmaan sen rikoin rassaamalla liikaa kun se alkoi sylkeä bensaa ulos.

Olikos tuo 600 D jotain 80 kuution luokkaa? Painaa ainakin tonnin.
600D oli vissiin 5.01 cu. in. (82cc) ja 660D oli vissiin 5.64 cu. in. (92cc).

Myöhemmin 660D valmistus lakkautettiin, ja 600D alettiin myymään 660D spekseillä. Tai voisi sanoa että 600D lakkautettiin ja 660D nimettiin 600D:ksi. Eli 1960-1961 600D 82cc (52mm mäntä), 1961-1962 92cc (55½mm mäntä).

Itse en ole mitannut oman sahani iskutilavuutta enkä varmuudella saanut selvyyttä valmistusvuodesta, jolla arvailla iskutilavuutta sen kautta.

Tässä ne speksit:

Ja kuriositeettina sitten vielä ZIP:
Helpisversio 600D:stä, maalattu siniseksi, 4-läppäinen pyramidiventtiili vaihdettu 1-läppäiseksi, 51mm mäntä (77cc). Tuossa speksisivulla mainittu 1958-1962, mutta "ZIP-B" (millainen itsellänikin on kokoelmissa) ilmeisesti samat speksit, mutta lopetettiin vasta 1968, jolloin saha oli jo täysin vanhentunutta tekniikkaa.

Viimeksi muokattu:

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin