Mitäs sitä onkaan tullu tänään tehtyä

Välillä pääsi tämänkin kimppuun, oli tomaatin jäähdytin ym lisähilpettä verrattuna Ruskeaan mutta nyt kone näkösällä ja ens kerralla jakopään purkuun ja korkeapainepumpun vaihtoon.

IMG_5396.webp

Vanhan liiterin vinoa kynnyspuuta pikkasen oikonu hiomalla isolla nauhakoneella, kun olihan se vähän piestykin, kun käytetty halkomisalusenakin. Vielä vaatii vähän hiontaa lisää. Ja sit rakennellu uutta kulkua sinne, millä pääsee vaikka tosiaan nokkakärryllä. Mistä tulikin mieleen, et pitäs varmaan tehä tai hankkia rengaskärrytkin...
Ensin vähän muotoillut palkit alle, kuvasin liian pimeessä hätäseen...
WhatsApp Image 2026-09-23.webp

Valmiina kuva onkin jo parempi kun vähän varoi... Toi kynnyskorkeus on ollu nuorempanakin vähän tympee yliloikittava, kun on reilun 30cm maasta, vaikka maakin on jo noussu ajan kanssa viitisen senttiä. Näköjään. Talvihan sen sit näyttää, onko tuo ratkaisu miten toimiva.
WhatsApp Image 2026-09-23 at 23.59.52.webp

Vanhan liiterin vinoa kynnyspuuta pikkasen oikonu hiomalla isolla nauhakoneella, kun olihan se vähän piestykin, kun käytetty halkomisalusenakin. Vielä vaatii vähän hiontaa lisää. Ja sit rakennellu uutta kulkua sinne, millä pääsee vaikka tosiaan nokkakärryllä. Mistä tulikin mieleen, et pitäs varmaan tehä tai hankkia rengaskärrytkin...
Ensin vähän muotoillut palkit alle, kuvasin liian pimeessä hätäseen...
Näytä liitetiedosto 172959
Valmiina kuva onkin jo parempi kun vähän varoi... Toi kynnyskorkeus on ollu nuorempanakin vähän tympee yliloikittava, kun on reilun 30cm maasta, vaikka maakin on jo noussu ajan kanssa viitisen senttiä. Näköjään. Talvihan sen sit näyttää, onko tuo ratkaisu miten toimiva.
Näytä liitetiedosto 172960
Älä liukastu talvella.

Se on huomioitu juu. Aika loivan tein siksi. Talvi näyttää tarviiko jotain muutoksia. Katolta tullu lumikasa tossa aina kuitenkin on...
Sisällä kun lämpimässä pidät sankollisen hiekkaa millä hiekoitat, niin se jäätyy kiinni eikä valu pois. Mulla on verstaalle rinne, niin muutaman kerran olen aika pahasti kaatunut vaikka hiekoitan reilusti. Melkein hieno rantahiekka on tuollaisessa kaltevassa parempaa kuin murske.

Siihen käytetty mullakin menee. Hieno toimii muutekin paremmin, tarvii vähemmän kerralla. Toki saa lisätä useemmin, mutta silti vähemmän kuluu kun isoa kiveä.
Mä tuon mökiltä rantahiekkaa. Kesähelteillä kun pinnasta lapioi suursäkkiin, niin on ihan kuivaa.

Eli tavallaan tuhoat luonnollista järven rantaa ?
Juu sen teen. Pitäisi muutenkin taas siirrellä jokunenkymmentä kuutiota hiekkaa eri paikkaan, kun allot sitä kuljettelee. Liestyy salmi umpeen ja sitten kertyy humusta ja alkaa kasvamaan kaislaa. Näin pidetään ranta kunnossa, eikä vesistö pääse rehevöitymään.

Aamulla kävi nuohooja ja kuituasentaja yhtäaikaa niin oli valkoisia pakuja pihan täys. Nuorisolta alkoi tulla sitten painostusta kun syttyi vihreitä valoja niin karkasin johtotehtäviin töistä vähän aikaisemmin.

Kesällä oli jo vedetty ethernet-kaapeleita ilpin kanavaa pitkin kun se oli helpoin tie yläkertaan seinien läpi mutta ne oli päättämättä. Amatsonista oli ostettuna semmoinen läpikrimpattava liitinsarja rj45 niin tuli nyt koekäyttöön. Ihan kätevä se oli vaikka vähän näpräystä tuon jäykän ulkokaapelin kanssa vaati. Yläkerrasta sitten reititin alas kuitupurkin viereen ja uutta eetteriä pitkin yläkerran kytkimelle ja alas samalla toinen unifin wifi-tukari.

Pari tuntia siinä meni että sai kaiken paikalleen. Tai no reititin odottaa vielä printattavaa asennustelinettä. Heti alkoi nuorison valitus että täähän on hidas.. Pitikin tunnistautua ja aktivoida liittymä niin nousi 5Mbps -> 500Mbps. Mutta nyt ollaan tiedon valtatiellä. :)

IMG_3442.webp

Jeesus miten iso tuo kuitupääte on. :( Meillä ois 50mm suojaputki jossa on käytöstäpoistettu adsl kupari. Menis suoraan telekaappiin mutta ei toivookaan saaha enää tommosta mööpeliä mahtumaan sinne. :(
11/2027 pitäs olla kuitu-urakan valmis näillä kulmilla.

Jeesus miten iso tuo kuitupääte on. :( Meillä ois 50mm suojaputki jossa on käytöstäpoistettu adsl kupari. Menis suoraan telekaappiin mutta ei toivookaan saaha enää tommosta mööpeliä mahtumaan sinne. :(
Tuo oli joku Nokian boksi. Yläosan neliö on itse pääte ja alaosan muovikannen takana on liittimet.

Mulle soitti kuitukauppias että ”hei, ollaan menossa ohi teidän osoitteesta kuidun kera” totesin samantien että antaa mennä vaan, ei mun lupaa siihen ohimenoon tartte.
Reilumman puoleisen tovin oli nainen langan päässä hiljaa ennen ku ymmärsi jottei kuitu kiinnosta.
Kyseli toki vielä syytä ja sen kerroinki, toivotettiin mukavat syksyn jatkot.

Mulle soitti kuitukauppias että ”hei, ollaan menossa ohi teidän osoitteesta kuidun kera” totesin samantien että antaa mennä vaan, ei mun lupaa siihen ohimenoon tartte.
Reilumman puoleisen tovin oli nainen langan päässä hiljaa ennen ku ymmärsi jottei kuitu kiinnosta.
Kyseli toki vielä syytä ja sen kerroinki, toivotettiin mukavat syksyn jatkot.
Kyllä niitä kuidun tarjoojia onkin nyt viimeseen vuoteen ollu aikas monia. Kaikkia kiusaa sama ongelma, kallis käyttömaksu. Liittymästä vois jotain maksaakin, jos käyttökulu olis kohtuullinen. Mut ku ei oo.

Kyllä niitä kuidun tarjoojia onkin nyt viimeseen vuoteen ollu aikas monia. Kaikkia kiusaa sama ongelma, kallis käyttömaksu. Liittymästä vois jotain maksaakin, jos käyttökulu olis kohtuullinen. Mut ku ei oo.
Ei oo mitään käsitystä hinnoista muuta kun ettei ole halpaa oikein mikään.
Mutta en vain oikeen tiedä mihin mä sellaista tartteisin ku tällä luurilla toimii kaikki se mitä tarttee.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin