Mitäs sitä onkaan tullu tänään tehtyä

Aivan hyvin siinä joutaa joku rujompi pommikone olemaan. Ite en ainakaan antais mitään siistiä konetta navettalaisten ajoon
Lähinnä sitä miettinyt että jos rupiaa traktoristakin olemaan pellit kurtussa niin tahtoo siellä ruveta navetassakin olemaan ovenpielet/ovetkin vaihtokunnossa.

Meillä ei lomittajatkaan aja ollenkaan traktoreilla vaikka ihan siistinä nuo avantinkin pitää lattiamatosta päätellen ettei sinne puolta paalia ole rehua kerättynä.
 
Lähinnä sitä miettinyt että jos rupiaa traktoristakin olemaan pellit kurtussa niin tahtoo siellä ruveta navetassakin olemaan ovenpielet/ovetkin vaihtokunnossa.

Meillä ei lomittajatkaan aja ollenkaan traktoreilla vaikka ihan siistinä nuo avantinkin pitää lattiamatosta päätellen ettei sinne puolta paalia ole rehua kerättynä.
Noita ovijuttujakin kyllä on ollu.
 
Joskus ne isännät itsekkin möykkää traktorinsa karmeaan kuntoon. Kerran ihmettelin yhtä Valmetti-parkaa, kun keulassa olleesta rekisterikilvestäkään ei ollut viivan lisäksi kuin yksi kirjain ja puolikas numero jäljellä, että mitenkähän tuokin on saatu aikaan! Voi kuvitella varmaan missä kunnossa se lopputraktorikin oli.
 
Tuollainen sammosta siis napsahti tänään poikki, ihan tasaiseen pellolla ajellessa. Perinteiseen tyyliin väsyny poikki jarrurummun lukkorenkaan uran kohdalta. Menee kuin meneekin siis tänäkin vuonna sammon varaosiin yli tonni vaikka luultiin että parilla remmillä selvittiin. Toiselta puolen meni jo varmaan 10 vuotta sitten.

Noissa uusissahan lukkorenkaan uraa ei ole ja kestävätkin sitten varmaan kauemmin kuin itse sampo.
Olishan tuon joku koneistamo pajottanu vielä ehjäksi ni olis jääny ostot vähemmälle.
:)
 
Toi vetosysteemi sammossa nyt on vaan sellainen, että se olis saanut jäädä keksimättä kokonaan.
Joihinki malleihin liekkö ostettu Fahrilta nuo rasvanavat tai samasta paikasta mistä Fahrille hommanneet? Ainaki just saman näköisiä on ne eräät mallit esim 410 sampojen.
 
Olishan tuon joku koneistamo pajottanu vielä ehjäksi ni olis jääny ostot vähemmälle.
:)
Itse asiassa lähdetään tänään tuohon 20km päähän purkamaan romusamposta, varmaan lukkorengasurat hitsaan ok68.82 puikolla umpeen. Melkein yhtä paljo ajettu kone niin ei luota ilman, menee kohta sekin poikki. Jo poikkinaisen hitsaukseen en rupia, ei saa tarpeeksi suoraa kovin helposti.


Edit. Se romu on kuussatanen ja soitin just purkupörssiin niin erilainen vetari on siinä....
 
Viimeksi muokattu:
Sitte muistetaan pitää suodattimet kunnossa eikä ajeta ovet ja ikkunat auki , aika turhaa on vinkua että paska vehe kun ei kopissa vaihu ilma...
IMG_20251002_100846_106.webp
IMG_20251002_102554_486.webp
 
Eilinen ja toissapäivä palkkaduunissa, eilisillan Merdeces-ajelut peuranhoitoalueelle, hain taas yhden kannen Kormikkia varten, josko täsä olisi se "thö kansi" eli tuplajousimalli joskin tuossa nyt on yksi ehjä kansi, mutta tavoitteena tässä ajastaan kuitenkin kahden käyvän moottorin rakentelu. Samalla aihepiiriin pieni heräteosto elikkä konepeitto. Pittää viedä kans koneistajalle uusien venttiilien kera, tosa aamusella soittelinkin sinne Paavolalle. Kunhan oon purkanut vnttiilit sumuttimet hehkutulpat etukammiot kannesta veks
 
Kyllä se spurgupörssistä tuli tilattua uusi vetari, koneiston kytkentäremmi, seulaston puslat, sun muuta tilpehööriä. Kohlimien laakeroinnin ostoslistan laatiminen jäi vielä myöhemmälle
 
Joihinki malleihin liekkö ostettu Fahrilta nuo rasvanavat tai samasta paikasta mistä Fahrille hommanneet? Ainaki just saman näköisiä on ne eräät mallit esim 410 sampojen.


Sammon vaihteisto (heikko...) on kuulemma sakemannien tekele, olisihan se mahdollista että samaan kökköön olisi sovittu navat ja vetaritkin. Eihän ne kuulemma kestä Fahrissakaan, napsahtaa vetokehä kun johonkin monttuun ajaa vaikka kuulemma.
 
kai sieltä Saksasta saa järeänkin voimansiirron kunhan lyö deemarkkoja pöytään.

kyllä se sormi osoittaa koneensuunnittelijan suuntaan, miksi laitoit mopon rattaat rasvanippavoitelulla, kun enempi satsaamalla olisi saatu öljyvoidellut vetopyörästöt jotka kestää vuosikymmenet. Toki siinä ei sampo olis saanut kehuja kuinka se on kevyempi kuin saksalainen panssarivaunu
 
kai sieltä Saksasta saa järeänkin voimansiirron kunhan lyö deemarkkoja pöytään.

kyllä se sormi osoittaa koneensuunnittelijan suuntaan, miksi laitoit mopon rattaat rasvanippavoitelulla, kun enempi satsaamalla olisi saatu öljyvoidellut vetopyörästöt jotka kestää vuosikymmenet. Toki siinä ei sampo olis saanut kehuja kuinka se on kevyempi kuin saksalainen panssarivaunu
680 sampo painaa 200-300kg vähemmän kuin 1520 clayson. Sanotaan että muutama sata kiloa vahvempaa ainetta oikeissa paikoissa ja muutama kymmenen rasvanippaa lisää, lujemmin mitoitetut remmivälitykset, jne jne... tekis samposta varmaan oikein mainion koneen. Tosin claysoneistakin kuulemma menee vetareita että ei nyt sitäkään liikaa kehuta.
 
Joihinki malleihin liekkö ostettu Fahrilta nuo rasvanavat tai samasta paikasta mistä Fahrille hommanneet? Ainaki just saman näköisiä on ne eräät mallit esim 410 sampojen.
Tuo vetoakselirakenne on jo -60 luvun peruja, 10-20-30 sampoista alkaen on ollut ainakin tuolleen.
 
Kymppi on ollutkin, paljo vähemmän ehtiny varmaan olla harmia siinä kun hehtaareita ei oo puitavana ollu kovin paljo. Oisko keskimäärin ollu luokkaa 20 vuodessa
Ja laitteet oli siihen aikaan huomattavasti kevyempiä.
Tuskin paljoakaan on noihin osiin vahvistusta tullut, vaikka massat on kasvaneet.
 
2000 -sarjassa hyvin saman näköinen laatikko päällepäin, liekö sama oikeasti todella? Tietysti väliystä voinut tulla lisää, ja varusteena on saanut "Claasnavat", öljykylpyinen porttaalityyppinen kai. Niistäkin napsahtaa kuulemma joskus vetari...

kai sieltä Saksasta saa järeänkin voimansiirron kunhan lyö deemarkkoja pöytään.

kyllä se sormi osoittaa koneensuunnittelijan suuntaan, miksi laitoit mopon rattaat rasvanippavoitelulla, kun enempi satsaamalla olisi saatu öljyvoidellut vetopyörästöt jotka kestää vuosikymmenet. Toki siinä ei sampo olis saanut kehuja kuinka se on kevyempi kuin saksalainen panssarivaunu

Ettei vaan talousosaston linjauksia...

Jos lujaa etuakselia kaipaa puimuriin, John Deeren 1000-sarjassa on jonkin trukin akseli-vaihteistopaketti.
 
Viimeksi muokattu:
Kaverin kotopaikassa oli kolmikohliminen jontikan puimuri, hyvin traktorimaisen näköinen vetävä akseli siinä oli
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös