McCulloch M105-97f

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja estate
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko tästä apua?

Eipä juurikaan, on tavattu läpi. Tosin tuossa väitetään, että ei ole väliä vaikka kuski ei istu pukilla startatessa, on väliä.

Netistä löytyy varaosakuvastoja, joissa on sähköosat ja periaattelliset kaaviot. Jokaisesta puuttuu jarrupolkimen mikrokytkin ja kaavioissa ei ole esitetty, että miten johdot menevät. Istuimen kytkin on Husovarnan kaksinapainen avaava 5069096-01 ja terien kytkin kolminapainen vaihtava 5743161-01, jarrun kytkintä ei ole missään kuvissa ja luetteloissa...kytkimen käyttö myös kaikissa kuvissa tangolla, ongelmakoneessa vaijerilla.
 
Tosin tuossa väitetään, että ei ole väliä vaikka kuski ei istu pukilla startatessa, on väliä.
Vaan pitäisikö olla väliä?
Ainakin meillä olevat (tosin Huskut) lähtee kyllä avaimesta käyntiin, vaikka olis penkki käännetty pystyyn, kunhan jarru on pohjassa ja leikkuri pois päältä.
 
Viinaa pittää juua!
Siinä se vikaa varmaan muuten on kun join vain yhden kaljan :D pitää tänä ehtoona korjata jos rupean tuota tutkimaan ja kaivaa viru valge tallin kaapista :huikat::mphh:

En nyt mene varmaksi vannomaan, että starttaa vain kun penkin nappi on pohjassa. Saattaa tuo lähteä tulille ilman kuskiakin, mutta vahvasti väittäisin, että ei lähde.
 
Eipä tullut puolentunnin värkkäämisellä yhtään viisaammaksi. No sen verran selvisi, että jarrun kytkin on samanlainen kuin terin kytkin. Penkin kytkin vaikuttaisi toimivan, nappi pohjassa ei yhdistä ja kun nousee penkiltä yhdistää. Terien ja jarrun kytkimiin ei sitten pääsekään käsiksi purkamatta jalkatilan ja vasemman kyljen muoveja pois, juuri sen verran näkyvät jostain kolosta, että pystyy painamaan napin pohjaan. Ei puhettakaan, että saisi liittimet irti ja kytkimet sekä johdot mitattua. Startin heräte noiden kautta on-asennossa (eli nappi pohjassa) näyttäisi kulkevan. Terien kytkimen kautta off-asennossa ja penkin kytkimen kautta kiertää ilmeisesti sytytyksen maadoitus. Siitä en päässyt selvyyteen mitä jarrun kytkimen kautta kiertää off-asennossa kun poljin ja kytkimen nappi on ylhäällä. Eniten epäilyttää jalkatilan alla kulkeva johtosarja, sitä ei pääse näkemään ja kopeloimaan mistään raosta kun vehje on pyörillään ja muovit paikoillaan. Pitänee hinata omaan talliin ja purkaa syvempää tutkimista varten...
 
Leikkuri hinattu mun talliin ja ehtoolla pitäisi paneutua vikaan. Konsultoitu näiden kanssa enemmän värkkäävää henkilöä ja oireiden perusteella sanoi, että 90% varmuudella vika jarrun kytkimessä. Lupasi lähettää ohjeet, joilla saa heitettyä sen kuikkaan ja rakenneltua vaihdekepukalle katkaisijan, joka tunnistaa olevan vapaalla.
 
Tutkiminen alussa, ensin kaikki muovit konepeittoa lukuunottamatta pois. Rattiputki ja tankki pitää irrottaa että saa jalkatilan muovin nostettua irti. Jarrun ja terien mikrokytkimet ehjät...

1000003820.webp
 
Ei vaan löydy vikaa. Mutta korjattu on. Ei sammu enää kun vapauttaa jarrun tai kytkee terät pyörimään. Mikrokytkimiltä vihreät johdot poikki niin toimii melkein niinkuin pitää. Enää ei vaan sammu kun terien pyöriessä kuski hyppää penkiltä pois.
 
Noo, jur tänään olin koneen vieressä joka ei sammu virtalukosta, penkiltä pomppaamisesta tms.
Tyhjäkäynnillä kun rysäyttää ajon ja leikkuun päälle yhtäaikaa niin silloin sammuu....ehkä.
 
Noo, jur tänään olin koneen vieressä joka ei sammu virtalukosta, penkiltä pomppaamisesta tms.
Tyhjäkäynnillä kun rysäyttää ajon ja leikkuun päälle yhtäaikaa niin silloin sammuu....ehkä.
Siinä on kumipyörät, niin sytkä ei maadoitu.
 
Koneen sammuttaminen ei oo aina niin helppoa. Mulla on 10 heppanen jonseredin ajoleikkuri, jota en saanut sammumaan millään. Virtalukosta ei sammunut, eikä mistään turvakytkimestä. Sitten tuo isoin vaihde ja terät pyörinmään. Yritin tyhjäkäynnillä ja ryyppy täysillä mutta ei jaksa sammua. Tulpanjohtoa ei kärsinyt kuumasta koneesta irrottaa ja olishan tuo lyönyt näpeillekin makiasti. Olin jo kaasutinta hiplaamassa ja mietin imuilman tukkimista kun huomasin irronneen piuhanpään. Sen kun laittoi kiinni niin sammui ja toiminta palasi normaaliksi.
 
Koneen sammuttaminen ei oo aina niin helppoa. Mulla on 10 heppanen jonseredin ajoleikkuri, jota en saanut sammumaan millään. Virtalukosta ei sammunut, eikä mistään turvakytkimestä. Sitten tuo isoin vaihde ja terät pyörinmään. Yritin tyhjäkäynnillä ja ryyppy täysillä mutta ei jaksa sammua. Tulpanjohtoa ei kärsinyt kuumasta koneesta irrottaa ja olishan tuo lyönyt näpeillekin makiasti. Olin jo kaasutinta hiplaamassa ja mietin imuilman tukkimista kun huomasin irronneen piuhanpään. Sen kun laittoi kiinni niin sammui ja toiminta palasi normaaliksi.
Mulla vanhassa aggregaatissa on tulpanhatussa sellainen metalliliplake, mikä painetaan runkoon. Melko toimintavarma ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Saatana...Ulko-ovella koputteli joku ja menin avaamaan. Liki ensimmäiset sanat +80 v ukon suusta oli, että kylillä puhutaan, että täällä asuu mies joka osaa korjata koneet. Kun en osannut sanoa ei niin, nyt on tallissa taas päältä ajettava ihmeteltävänä. Käynti humppaa aivan hulluna ja pienellä kaasulla kuulostaa tosi pahalta kun melkein kalahtaa sammuksiin ja säädin lyö hanat kaakkoon. Kaasutin on vaihdettu uuteen oireiden ilmaannuttua, kaasuttimen ja säätimen välinen tanko ja jousi on oikein paikoillaan. Ryyppyä kun lykkää päälle niin käynti tasoittuu ja kierrokset rupeaa nousemaan. Moottori kyllä käy mutta ei voi ajaa kun kierrokset humppaa aivan hulluna kaasun asennosta riippumatta. Kaasuttimessa ei ole muuta säätöä kuin tyhjäkäyntikierrosten säätö. Alipaine bentsiinipumputin suojakuoressa kiinni. Mitähän tuollekin nyt osaa tehdä? Ilmeisesti jostakin mallista on tuo säädin hajonnut jotenkin kampikammiosta, mutta tässä oletettavasti ehjä kun säätää jatkuvasti? Stigan hydrovetoinen linkku ja kone riksraks powerbuilt 4 155.
 
Katsopas onko imukurkku ehjä ja tiivisteet paikoillaan. Tuntuis, että horii ilmaa reilunpuoleisesti jostain.
 

Miksi kierrokset sahaavat?



“Jahtaaminen” (rpm ylös-alas) johtuu lähes aina siitä, että kaasutin/governor-järjestelmä ei saa tasaisesti oikeaa seossuhdetta. Kun seos menee laihaksi (tai imu vuotaa), moottori hidastaa ➜ governor avaa kaasuläppää ➜ seos rikastuu ➜ kierrokset nousevat – ja sykli alkaa alusta .

Tyypilliset juurisyyt PowerBuilt-sarjan yksisylinterisessä 500 cc 4155-moottorissa:


Juurisyy
Oire
Nopein korjaustapa
Tukkeutunut pääsuutin / likainen kaasutin
sahaus, usein kun ilmanpuhdistin on puhdas

Pura, puhdista ja/tai vaihda kaasutin (≈30 €)

Kulunut pumppu-/kalvosetti (Nikki/Walbro)

sahaus + vaikea kylmäkäynnistys

Uusi kalvo- & tiivistesarja (Briggs 795083 / 594593)

Vuoto imusarjassa / O-rengas rikki

sahaus + “kärinä” kun ruiskutat jarrukliineriä saumaan

Vaihda imusarja tai O-rengas

Heikko tai venynyt governor-jousi

sahaus ilman kuormaa, paranee käsin venyttämällä jousta

Säädä/vaihda jousi (Briggs 698719)

Erittäin laiha perussäätö (venttiiliväli, väärä tulppa)

sahaus kuumana, teho hukassa

Venttiilivälin tarkistus, NGK BKR5E 0,76 mm kärkivälillä 




Etenemisjärjestys (aloita helpoimmasta)



Turvallisuus ensin – Irrota sytytystulpan johto ja anna moottorin jäähtyä ennen purkutöitä.


  1. Tuore polttoaine & puhdas ilmansuodatin
    • Tyhjennä vanha bensiini ja lisää tuore 95E5/E10 + stabilointiaine .
    • Vaihda/puhdista paperinen ilmansuodatin; tukossa oleva suodatin myös sahauttaa.
  2. Sytytystulppa
    • Vaihda NGK BKR5E tai Champion RJ19LM; tarkista 0,76 mm kärkiväli. Halpa nopea sulku moniin ongelmiin .
  3. Pikapuhdistus kaasuttimeen (jos haluat “nopean testin”)
    • Poista ilmansuodatin.
    • Suihkuta kaasuttimen kurkkuun/leipomisliitoksiin starttisprayta. Jos sahaus reagoi heti ➜ seos on laiha.
    • Irrota kellokammion pultti (pääsuutin), puhdista kanavat ja suutinaukko karburaattorinpuhdistusaineella .
  4. Täysi kaasuttimen huolto / kalvon vaihto
    • PowerBuilt 4155 käyttää Nikki-muovikaasutinta, jossa on ohut pumppukalvo. Irrota kaksi pitkää ruuvia ja irrota kaasutin + polttoainesäiliökansi kerralla.
    • Varmista kalvo-⁠>⁠tankki-tiivisteiden oikea järjestys (sileä kalvo polttoainetankkia vasten, reiät kohdakkain).
    • Vaihda kalvosetti 795083 (vanha) tai 594593 (uudempi Nikki) – hinta n. 5 € .
    • Jos suutin on korroosioinen tai muovikaasuttimen runko hiushalkeilee, uusi koko kaasutin (esim. 799727, 591731) on nopeampi .
  5. Imuvuodot & O-rengas
    • Tarkista muovinen imusarja halkeamien varalta ja O-rengas, joka tiivistää kaasuttimen putken. Vuoto aiheuttaa seoksen laihtumisen ja polttoainesumun ”suihkauksen” näkyvälle puolelle .
    • Vaihda O-rengas, jos se on litistynyt/kovettunut.
  6. Governor-jousen kunto & säätö
    • Puhdista jousi- ja vivustot, voitele kevyesti .
    • Jos kierrokset vielä sahaavat, lisää hieman jännitystä: taivuta peltinen kiinnitystappi 1–2 mm ulospäin. Tee pienin pykälin ja testaa.
    • Jos jousi on venynyt/ruostunut, vaihda se (n. 4 €) .
  7. Venttiiliväli (jos moottori on ajettu >300 h)
    • Avaa venttiilikoppa, säädä imu 0,10 mm / pakoventtiili 0,25 mm. Liian pieni väli voi heikentää alipainetta ja sotkea kalvon toimintaa.
  8. Käyttötesti kuormalla
    • Käynnistä, anna lämmetä 3 min, kytke terät/kuorma ja kuuntele. Jos kierrokset pysyvät tasaisina, ongelma on ratkaistu.
    • Pidä edelleen täyttä kaasua; näissä moottoreissa governor hoitaa kuormituksen, eikä osakaasu ole tarkoitettu työskentelyyn.





Kun mikään yllä oleva ei auta



  • Puristustesti – alle 90 psi voi viitata kuluneisiin männänrenkaisiin tai vuotaviin venttiileihin.
  • Sytytysjärjestelmä – viallinen ignition-moduuli voi saada kipinän katkeilemaan, mutta tämä on harvinaisempaa sahauksessa .
  • Vie ammattilaiselle – jos et omista puristuspainemittaria tai sinulla ei ole kokemusta venttiilien säädöstä.





Pika-muistilista



  1. Tuore bensa, puhdas ilmasuodatin.
  2. Vaihda tulppa.
  3. Pura & puhdista kaasutin; vaihda kalvo.
  4. Korvaa vuotavat O-renkaat / imusarja.
  5. Säädä tai vaihda governor-jousi.


Näillä toimenpiteillä 90 % PowerBuilt-4155-sahauksista katoaa. Onnea huoltoon!
 
Tekoälyn analyysissä on perustavan laatuinen virhe..kaasutin on kyllä nikki mutta ei ole muovia eikä siinä ole kalvoa, eikä kaasutin ole kiinni tankissa.

Mutta joo kolmisen tuntia rassattu eikä tuo käy oikein. Imukaula sekä kaasuttimen tiivisteet tarkistettu, ei imuvuotoja, huohotinletku ehjä. Kaasuläpän ja säätimen välinen tanko oikein paikoillaan, samoin jousi, eikä ole väännelty/venytelty. Säätimen kun säätää ohjeen mukaan rynkyttää aivan hulluna. Kun säätää niin, että varren ja rajoittimen välissä on parin millin rako käy kierroksilla, mutta tyhjäkäynti katoaa eikä tyhjäkäynnin ja täyskaasuasennon välillä ole välimuotoa. Tyhjäkäynnin säätöruuvisssa ei ole mitään logiikkaa, kun yrittää säätää kierroksia lisää (eli kääntää kaasuläppää ihan inan verran auki) niin ottaa aivan hullut kierrokset. Pitää kai kokeilla ottaa omasta leikkurista kaasutin kokeiluun niin selviää onko vika kaasuttimessa vai jossain muualla. Tuskin on kun kaasutin on vaihdettu uuteen, säätimestäkään ei puutu osia. Vaijerin liikuttaman vivuston ja säätimen varren välistä jousta voisi kokeilla kiristää jos auttaisi.
 
Toimiiko oikein kun käsin käyttää kaasuvivustoa, eli ei anna säätimen ohjata.
Yksi rally leikkuri rynkkäs jatkuvasti, se oli olluut nuorison piha ajokkina, oli kaasuvaijerin kuoren paikkaa muuttamalla viritetty ottamaan lisää kierroksia, sen kun sai paikalleen alkoi käymään tasaiseen.
 
Toimiiko oikein kun käsin käyttää kaasuvivustoa, eli ei anna säätimen ohjata.
Yksi rally leikkuri rynkkäs jatkuvasti, se oli olluut nuorison piha ajokkina, oli kaasuvaijerin kuoren paikkaa muuttamalla viritetty ottamaan lisää kierroksia, sen kun sai paikalleen alkoi käymään tasaiseen.
Jaa enpä kokeillut ilman säädintä...
Tätä ei ole viritelty kun on +80 vuotiaan vaarin ajokki ja ajojen välisen ajan vanhassa riihessä lukkojen takana suojassa, mutta pitää kokeilla siirtää vaijerin kuorta.
Vika oli tullut ajojen välissä, edellisellä ajolla oli toiminut kuten pitää ja nyt oli heti käynnistyksen jälkeen ruvennut rynkyttämään.
 
Jaa enpä kokeillut ilman säädintä...
Tätä ei ole viritelty kun on +80 vuotiaan vaarin ajokki ja ajojen välisen ajan vanhassa riihessä lukkojen takana suojassa, mutta pitää kokeilla siirtää vaijerin kuorta.
Vika oli tullut ajojen välissä, edellisellä ajolla oli toiminut kuten pitää ja nyt oli heti käynnistyksen jälkeen ruvennut rynkyttämään.
Mietin vaan, että jos ois tullut kaasarin vaihdon yhteydessä joku muutos, ja uusi vika.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös