Käytiin siellä fiskars- lohja seudulla. Semmone lauma valkohäntä peuroja en ole nähnyt, ei kuvaa, mutta yli 50 päätä varmaan,
Paikalliset, joo, joskus ne yhdistyy ja yli sata yhdessä laumassa, toinen sitte, oliko viime vuonna reilusti yli sata luvaliset kaatamatta, ei vaan jaksannu ampuu niin paljon. Ja kuulema hirveesti punkkeja sen seurauksena.

No hyvä niin, ei siellä sitten punkkejakaan ole haitoille asti.
Ei nuita pahemmin näy täälläkään mutta punkkeja on kyllä ihan riittävästi eli ei ne kauriit ja peurat ole ainoita punkkien levittäjiä. Parhaimmillaan saanut yli kolmekymmentä punkkia nitistää koirista iltalenkin jälkeen ja siinä sivussa myös muutamia itsestä. Useampi kerennyt jo kiinnittyäkin ja noita punertavia punkin puremajälkiä ihossa siellä täällä.

Ku ny muistais mitä tablettia meillä lapikkaalle syötetään, kolmen tableti paketti piisaa kesän, makso jotain viiskymppiä.
Punkki ku kiinnittyy koiraan, tulee siitä entinen punkki, tänä kesänä ei yhtään pulleeta oo koirasta löytynyt, sellasia pienenpieniä jotka murenee kuivuuttaan.
Ainakaan meidän lapikkaalle ei aiheuttanu mitään sivuoireita.

Ku ny muistais mitä tablettia meillä lapikkaalle syötetään, kolmen tableti paketti piisaa kesän, makso jotain viiskymppiä.
Punkki ku kiinnittyy koiraan, tulee siitä entinen punkki, tänä kesänä ei yhtään pulleeta oo koirasta löytynyt, sellasia pienenpieniä jotka murenee kuivuuttaan.
Ainakaan meidän lapikkaalle ei aiheuttanu mitään sivuoireita.
Täytyy vihjasta tyttärelle, jos vielä muistaisit aineen nimen.

Apteekista saa useammankin merkkisiä punkkitabletteja ja erikokoisille koirille. Meillä molemmilla koirilla nuo, vaikutus kestää noin kuukauden, kalliita ovat. Ei estä punkin kiinnittymistä mutta punkki kuolee ja tippuu itsestään tai voi helposti poistaa. Varsinkin tuo meidän pienempi musta koira on varsinainen punkkimagneetti, parhaimmillaan lenkin jälkeen kerätty n 30 vaeltavaa punkkia sen turkista ja aina tahtoo joku jäädä ja siitä niitä tarttuu itseenkin.

Nimi on AdTab.
Hän tarvii.
IMG-20260602-WA0009.webp

Vitut kauriista - koirista. Eilen emäntä nyppi punkkeja 2kpl minusta. Viimevuonna sain niistä muuten borrelioosin.

Kuulemma kaverin pojan kelleissä oli punkki tossa pari viikkoo sitten, joku aikaa sitten kuulin éttä yhdellä naisella oli ollu punkki pimpassa kiinni..

Yksi oli mulla sisäpuolella reidessä kiinni joku aamu sitten. Illalla saunassa ei ollut, eikä aamulla herätessä, mutta aamupalan jälkeen vessassa käydessä oli.
Edellisen illan ruohon leikkuulla tarttunut pensas aidasta housuihin, ja yön kytännyt aamua odottaen. Pieni pistos jälki poistaessa jäi, joka hävisi päivän parin aikana.

Yksi oli mulla sisäpuolella reidessä kiinni joku aamu sitten. Illalla saunassa ei ollut, eikä aamulla herätessä, mutta aamupalan jälkeen vessassa käydessä oli.
Edellisen illan ruohon leikkuulla tarttunut pensas aidasta housuihin, ja yön kytännyt aamua odottaen. Pieni pistos jälki poistaessa jäi, joka hävisi päivän parin aikana.
Tunsitko kun tarttui kiinni? Mulla on ollut kaksi punkkia ja molemmat tunsin kun ne kiinnittyi. Eka oli nilkassa ja tunsin piston selvästi. Toinen oli vyötäröllä, senkin piston tunsin ja kohta alkoi kutittamaan. Itse en erottanut jälkimmäistä, näytti ihan pienen pieneltä luomelta. Rouva sitten kynnellä sitä rapsutti ja sai sen nousemaan perse pystyyn. Silloin minäkin erotin sen punkiksi. Se oli niin pienikokoinen ettei pienellä sorkkaraudalla saanut otetta. Pankkikortti mallisella punkin irroittajalla saatiin irti. Se oli pienin punkki jonka olen nähnyt.
Olen ilmeisesti herkkänahkainen kun molemmat olen tuntenut.

Munien - reiien välissä ollut useasti, viimekesänä oli kyrvän päässä esinahassa. Sitten kun havaitsin nahassa suurenemistaan suurenevan punaisen rinkulan oli jo myöhäistä aloittaa antibiootti kururi, onneksi olkoon sait sitten borreliosin sanoi lääkäri.

Antibioottihan aloitetaan juuri silloin, kun tuo rengasmainen punoitus ilmaantuu.
Niinpä, mutta kun en pahemmin peiliin joka päivä katsele. Se rengas oli sitten kun älysin sen jo halkaisijaltaan varmasti 20cm,ä, on muuten hurjan näköistä iholla mutta ei koske yhtään, kuulemma tässä vaiheessa ei ole antibiootilla enää mitään merkitystä?

Tunsitko kun tarttui kiinni? Mulla on ollut kaksi punkkia ja molemmat tunsin kun ne kiinnittyi. Eka oli nilkassa ja tunsin piston selvästi. Toinen oli vyötäröllä, senkin piston tunsin ja kohta alkoi kutittamaan. Itse en erottanut jälkimmäistä, näytti ihan pienen pieneltä luomelta. Rouva sitten kynnellä sitä rapsutti ja sai sen nousemaan perse pystyyn. Silloin minäkin erotin sen punkiksi. Se oli niin pienikokoinen ettei pienellä sorkkaraudalla saanut otetta. Pankkikortti mallisella punkin irroittajalla saatiin irti. Se oli pienin punkki jonka olen nähnyt.
Olen ilmeisesti herkkänahkainen kun molemmat olen tuntenut.
En kyllä huomannut pistosta.

Munien - reiien välissä ollut useasti, viimekesänä oli kyrvän päässä esinahassa. Sitten kun havaitsin nahassa suurenemistaan suurenevan punaisen rinkulan oli jo myöhäistä aloittaa antibiootti kururi, onneksi olkoon sait sitten borreliosin sanoi lääkäri.
Vie kipu mutta jätä turvotus :D

Itellä oli viime kesänä punkki kiinni palleissa, sain ite irti, ei tarvinnut muitten räpeltää. Tänä kesänä yks pääs kans jo aika lähelle ja teki tuollaisen mustelman:

Purema.webp

Ja punkit sais jo painua hevon vi...uun eli maahan talvehtimaan sillä seuraavat kiusankappaleet on jo täällä. Eka hirvikärpänen tarttunut lippiksen alle aamun koiralenkiltä:pesis:

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin