Laivojen uppoamiset

Viestiketju:
Laivojen uppoamiset

Jos laittaa 3000€ kiinni 4 kpl Reflex 66 kamiinaan ja polttaa 500-600€/kk löpöön niin ainakin tommoisen 10-15m paatin luulisi kestävän riittävän sulana. Ja tulisi varmaan paljon halvemmaksi kuin uppoaminen? Liekkö moista tapaa miten käytössä sisävesillä.
 
Onko näiden tilanteesta kuulunut uutta? Meinaan pianhan ne ovat taas jäissä kiinni ja sitten ei varmasti kuulu ennen kevättä.
 
M/s Nurmes Puumalassa on elilsen Puumala-lehden mukaan tarkoitus nostaa vielä tällä viikolla. Ristiinassa uponnutta Hans Nilseniä ja Lappeenrannassa uponnutta Pokua on ainakin valmisteltu nostoa varten, ellei nostotoimia ole jo aloitettu. Tampereella uponneesta vesibussi Tampereesta en tiedä.

M/s Nurmeksen nostotöitä helpottaa se, että se on Puumalanvirrassa likipitäen sulassa ja niin tukevassa laiturissa, että paikalle saadaan ajettua autonosturi. Noiden muiden viereen ei nosturia saada avuksi, eli sukeltajan on tukittava kaikki mahdolliset aukot pumppaamisen mahdollistamiseksi.

edit. Puumalan satamakameran mukaan virta on vienyt jäät laivan ympäriltä, ei ainakaan ole haitaksi nostotyölle. http://satamakamera.puumala.fi
 
Viimeksi muokattu:
Shellin baarissa kuultua...Ristiinan paattia yritetty jo viikonpäivät nostaa, ei onnistunut ainakaan vielä. Viime kesänä saimaan kanavassa tuleen kiurahtanut paatti upposi joku aika sitten Laitaatsillan telakalla laituriin. Nosto 200 tonnin vastapainonosturilla maksaa viisinumeroisen summan...liekkö löytyy maksaja. Huhujen todellisuuteen en pysty antamaan varmuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Molempia, Hansia ja Pokua, on yritetty nostaa, mutta jostain tulee vettä liikaa sisään. Sukeltajalle lisää hommia. Tänään olivat yrittäneet Hansia ylös uudemman kerran, mutta oli jo pimeää, kun ajoin ohi, niin en nähnyt oliko jo pinnalla.
 
Molempia, Hansia ja Pokua, on yritetty nostaa, mutta jostain tulee vettä liikaa sisään. Sukeltajalle lisää hommia. Tänään olivat yrittäneet Hansia ylös uudemman kerran, mutta oli jo pimeää, kun ajoin ohi, niin en nähnyt oliko jo pinnalla.
Hans Nilsen on pinnalla. Viikonlopun aikana nosto onnistui. Ensi viikonloppuna sitten alkaa kovat siivoustalkoot. Itsekin olen menossa.
 
Pokukin on saatu pinnalle.
53179994_1672127876266207_5048562738792497152_n.jpg
 
Viikko sitten Hans nousi pintaan, tänän oltiin vähän auttamassa omistajia siivoamisesa.

20190302_101655.jpg
 
See Savonlinna "sukellusvene"

Talvisäilytyksessä ollut huvialus painui veden alle Laitaatsillassa — Epäilys on, että aluksen pohjaventtiili olisi rikkoutunut, kun sää alkoi nopeasti lauhtua
Keski-Suomessa asuvaa aluksen omistajaa onnettomuus harmittaa, koska hän teki siitä kaupat viime kesänä.

https://ita-savo.fi/uutiset/lahella/86771f73-ac85-474a-8c0a-7230248e2065

Näytä liitetiedosto 45583
No varmasti harmittaa, kun ostos on ensin kutkulleen palanut ja sitten viellä korjaus telakalla uponnut.
Väkisinkin tulee mielenyhtymä, että onkohan omistaja oikeasti perehtynyt aluksenpidon tieto taitoon?
 
Vieläköhän aikovat korjata? Mastossa oleva valo taitaa olla aluksen ainoa ehjä osa.
 
Ei oikein voi ymmärtää, mitä siellä komentosillalla on tehty, että laiva ajettiin suoraan päin moninverroin isompaa tankkeria. Tekninen vika tuskin on syynä, muuten ohjailukyvyn puutteesta tms. olisi puhuttu alusten välisessä radioliikenteessä. Navigointilaitteiden vika tai gps häirintä on ainoa mahdollisuus. Helge Ingstadhan ilmoitti radioitse tankkerille, ettei heillä ole mahdollista väistää, koska ovat niin lähellä matalaa rantaa. Todellisuudessa laivalla oli matkaa rantaan ja matalaan veteen huomattava määrä, en muista tarkkaan, mutta luokkaa (+ -)1 km. Alueellahan oli harjoituksen aikana havaittu ulkopuolista gps häirintää, mitä yllättäen mikään valtio ta muu taho ei myönnä aiheuttaneensa. Vai oliko koko laivan päällystö juhlimassa hyvin mennyttä harjoitusta ja komentosillalla oli yksin 3. luokan kansimies, jonka tiedot ja taidot on liittyvät lähinnä erilaisten messinginkiilloitustapojen paremmuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oikein voi ymmärtää, mitä siellä komentosillalla on tehty, että laiva ajettiin suoraan päin moninverroin isompaa tankkeria. Tekninen vika tuskin on syynä, muuten ohjailukyvyn puutteesta tms. olisi puhuttu alusten välisessä radioliikenteessä. Navigointilaitteiden vika tai gps häirintä on ainoa mahdollisuus. Helge Ingstadhan ilmoitti radioitse tankkerille, ettei heillä ole mahdollista väistää, koska ovat niin lähellä matalaa rantaa. Todellisuudessa laivalla oli matkaa rantaan ja matalaan veteen huomattava määrä, en muista tarkkaan, mutta luokkaa (+ -)1 km. Alueellahan oli harjoituksen aikana havaittu ulkopuolista gps häirintää, mitä yllättäen mikään valtio ta muu taho ei myönnä aiheuttaneensa. Vai oliko koko laivan päällystö juhlimassa hyvin mennyttä harjoitusta ja komentosillalla oli yksin 3. luokan kansimies, jonka tiedot ja taidot on liittyvät lähinnä erilaisten messinginkiilloitustapojen paremmuuteen.


Laitteista voi löytyä vain tekosyy, oikeasti kolari hyvissä olosuhteissa sekä aluksen uppoaminen vielä päälle kertovat heikosta osaamisesta ja surkeasti toimivasta organisaatiosta koko merivoimien mittakaavassa.
 
Liekkönä saanneet sen öljytankkerin upottamaan sotalaivan pintaan Norjassa? :yesey:
 
Takaisin
Ylös