Konesuoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Perustusten betonityö urakka eli sokkeli ja raudoitukset 29000€
Mistä helvetistä olet löytänyt noin kalliin sokkeliurakan? Vai onko talon alla bunkkerikerros?

Tuohon halliin maksoi betoineineen -23 vuonna avaimet käteen sokkeli 5000 euroa: (ja mitäs siellä rungossa näkyy? Karvalankkuja!)

IMG_20221104_122111.webp

Viimeksi muokattu:
Menisköhän ilman lupia kun laittaa Renkaat kylkeen ja aisa päätyyn ja valot toiseen päätyyn. Meneehän vaunukuivurikin ilman lupia vaikka silläkään ei mitään muuta tekemistä ole vaunun kanssa kuin renkaat ja on ihan kiinteä laitos ja kiinteät siilot.
Eihän siinä mitään ongelmaa ole, kun siirtelee sitä riittävän usein. Noistahan on monta oikeusjuttua ollut, kun kesämökkejä on tehty luvatta pyörille.

Saas katsoa kaverin pitäs ruveta rakentaa kämppää keväällä 250k budjetti velkarahalla koko höskä oliko noin 100m2 Puustelli talo ulkoa valmis sisällä ei mitään maalämpö ihan mielenkiinnosta seuraan hintaa että riittääkö toi 250k

Mistä helvetistä olet löytänyt noin kalliin sokkeliurakan? Vai onko talon alla bunkkerikerros?

Tuohon halliin maksoi betoineineen -23 vuonna avaimet käteen sokkeli 5000 euroa: (ja mitäs siellä rungossa näkyy? Karvalankkuja!)

Näytä liitetiedosto 159873
Muistelen että oon jossain muuallakin sanonut että kaikilla ei ole hiekka/sorakangasta rakennuspaikkana...
Ainakaan sellaisena paikkana joka kelpaa omaan makuun...
Oon oon ihan varma että ton hallin perustuksissa ei ole metriäkään 20mm harjaterästä ja betoninkin määrä lienee murto-osa siitä mitä mun jalkojen alla on...

Screenshot_2025-11-05-21-26-36-61_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.webp

Toi vähän kuulostaa kaverin ratkaisulta.
Tuumi että tässä olis pirttiä loppuelämäksi. Juu kalliimmaksi tuli rakentaminen kuin todellinen arvo mutta tää oli tiedossa alunalkaenkin.
Vaikutti sekin että keskitty omiin hommiinsa ja ulkopuoliset hoiti rakentamisen.
Aika vastaavalla linjalla ollaan oltu liikkeellä, 15km keskustaan ja 6km lähikauppaan.

Omarantainen tontti=
Harjusta saa 60m päästä ovelta kuten myös rapua, madetta ja sattumalohia/taimenia.

Tontilla +550m² navetta+ latokompleksi =tilaa harrastekaluille ja harrastelulle sis.sähkö ja vesiliittymät ja alle 20k€
Joten paikanvalinta oli varsin selkeä, olisihan sitä jonkun soraharjun päällä olevan tontin voinut ≈samalla rahalla ostaa ja säästää pohjissa, mutta kun se joen tekeminen on aika kallis projekti....

Talo sitten on tehty siten miten haluttiin, kivivillat kaikkialla = ei kuulu ulkoa mikään sisälle, ei yhtään alle 13m² makuuhuonetta, keittiössä kivitasot ja kunnolliset kodinkoneet...
Kylppärissä tuplasuihkut, saunassa 4m laudetta ja talossa on kesälläkin viileää ilman yhtään ilmalämpöpumppua tai konvektoria...

Etu ja takaterassit on 13m betonipaalujen nokassa kuten koko talo, ei nitku, notku vajoa tai siirtyile roudasta...

Ei siis tosiaankaan ole yritetty päästä halvalla, muuten kuin sillä että itse on tehty betoni ja putkitöiden kytkentää lukuunottamatta kaikki ja puolet puutavarasta on omasta metsästä..

Lopputulos on tällä hetkellä varmaan se että talo menisi kaupaksi ≈rakennuskustannuksien hinnalla -> jos olisi teetetty niin persnettoa tulisi... Mutta tämä on tehty loppuelämän kodiksi joten ei sillä ole mitään väliä menikö 150 vai 250k€ kunhan on itselle ja perheelle miellyttävä koti seuraaviksi vuosikymmeniksi...

Saas katsoa kaverin pitäs ruveta rakentaa kämppää keväällä 250k budjetti velkarahalla koko höskä oliko noin 100m2 Puustelli talo ulkoa valmis sisällä ei mitään maalämpö ihan mielenkiinnosta seuraan hintaa että riittääkö toi 250k
Tietää ainakin jonku aikaa minkä takia noustaan aamulla ylös kun velaksi laittaa tuommosen paketin.

Muistelen että oon jossain muuallakin sanonut että kaikilla ei ole hiekka/sorakangasta rakennuspaikkana...
Ainakaan sellaisena paikkana joka kelpaa omaan makuun...
Oon oon ihan varma että ton hallin perustuksissa ei ole metriäkään 20mm harjaterästä ja betoninkin määrä lienee murto-osa siitä mitä mun jalkojen alla on...

Näytä liitetiedosto 159875

Parempi se on tuo vaihe varsinkin tehdä kunnolla, perustusten rakentaminen valmiin talon alle on pirun haasteellinen homma. Minä rakensin perustukset jälkikäteen kasvihuoneen alle ja sekin oli melko savotta, olis ollu huomattavasti helpompi tehdä alunalkaenkin kunnolla.

Työmaan halli on hyvä esimerkki kevyestä perustuksesta rakennuspaikalla johon se ei sovi, lattianpesun aikana on kaupungin puoleiset päätyovet avattava ettei kaikki vesi valu Oulujärven puoleiselle seinälle. Lattiassa on kyllä kaivot ja kaatojakin mutta koko hallissa on enemmän kaatoa kuin lattiassa. Keväällä kun rahtiputki ajaa naapurihallille, on toimistossa pidettävä kahvikuppia pystyssä pöydällä ettei kaadu.

Hallin lähialueella olivat tehneet jotain pohjatutkimuksia, 7m savea ja sen alla pelkkää vettä.

Täällä ainaki porailleet aina maanäytteet rakennuspaikalta kun mitään isompaa on rakennettu. Käsittääkseni ollu pakollista.

Parempi se on tuo vaihe varsinkin tehdä kunnolla, perustusten rakentaminen valmiin talon alle on pirun haasteellinen homma. Minä rakensin perustukset jälkikäteen kasvihuoneen alle ja sekin oli melko savotta, olis ollu huomattavasti helpompi tehdä alunalkaenkin kunnolla.
Olis ainakin puolen tusinaa rakennusta mihin pitäis perustukset tehdä kokonaan uusiks. Parisensataa neliötä on isoimmat... Voi ...le mikä homma olis edessä.

Olis ainakin puolen tusinaa rakennusta mihin pitäis perustukset tehdä kokonaan uusiks. Parisensataa neliötä on isoimmat... Voi ...le mikä homma olis edessä.
Jos kivijalka pitää uusia ja hirsirakennus, on sinänsä helppoja kun ei tarvii nostaa kauhean ylös eikä niin ihan just tasallaan. Onhan siinä ihan pirunmoinen työmaa kieltämättä mutta ajattelepa jos sulla on kivitalo savimaalla ja paalutukset on jääneet tekemättä...

Etu ja takaterassit on 13m betonipaalujen nokassa kuten koko talo, ei nitku, notku vajoa tai siirtyile roudasta...
Kaverin olis kans pitäny paaluttaa mutta kun piti muutenkin saada vähän pirttiä korkeammalle niin alla on muutama metri isompaa ja pienempää kiveä mikä juntattu kaivinkoneella melkosen tiukkaan. Ton päällä on viä reilunkokoinen kerros mursketta ja siittä ylöspäin vasta alettu tekeen perustuksia. Luulis olevan riittävän tukeva.

Täällä ainaki porailleet aina maanäytteet rakennuspaikalta kun mitään isompaa on rakennettu. Käsittääkseni ollu pakollista.
Vähän paikka kohtasta, välillä riittää että kaivaa montun ja siittä kuvat.
On kyllä tullu eteen tapaus että olis maaperätutkimus tehdä ulkorakennukselke mikä rakennettiin suoraan kallion päälle. Selvis kyllä että kyseinen rakennusvalvoja oli hieman entisessä tuöpaikassaan kämmäilly ja useempi rakennus hajonnut sen takia

Jos kivijalka pitää uusia ja hirsirakennus, on sinänsä helppoja kun ei tarvii nostaa kauhean ylös eikä niin ihan just tasallaan. Onhan siinä ihan pirunmoinen työmaa kieltämättä mutta ajattelepa jos sulla on kivitalo savimaalla ja paalutukset on jääneet tekemättä...
Osa on hirrestä mutta suurin ja kettumaisin on rungolla ja betonisokkeli. Silloin 20-luvulla kun betonirakentaminen oli uutta ja hienoa ja sen luultiin kestävän mitä vaan, niin on tehty mullan päälle sokkeli säästöbetonista ilman raudoitusta. Nyt on metrin pätkinä tuettuna hollihaoilla ja ketjuilla ja varmaan ainakin 20-30 cm on jostain painunut ellei enemmänkin. Ja päällä on parin sadan neliön kaksikerroksinen rakennus.

Kaverin olis kans pitäny paaluttaa mutta kun piti muutenkin saada vähän pirttiä korkeammalle niin alla on muutama metri isompaa ja pienempää kiveä mikä juntattu kaivinkoneella melkosen tiukkaan. Ton päällä on viä reilunkokoinen kerros mursketta ja siittä ylöspäin vasta alettu tekeen perustuksia. Luulis olevan riittävän tukeva.
Mun makuun liikaa riskejä, tukeva varmasti on ja varmaan liikkuukin samaa tahtia, mutta savi osaa ajankanssa painua vaikka olisi vaihdettukin reilusti massoja. Myös maaperän kuivaminen salaojituksen johdosta vaikuttaa "kutistavasti" itsellä on talon alla tasaisesti pudonnut maaperä 2-3 cm alaspäin, sepelikerrokset vedettiin lätkän kanssa "kiinni" ja kaivuutyöt tehtiin härkkimättä savea -> kaikki savi mikä käy irti on viety pois joten en muuta syytä keksi kuin kuivaminen.

Keventämällä rakentaminen oli itsellä se ainoa vaihtoehto paalutukselle, eli vaihdetaan sitä savea johonkin kevyempään materiaaliin, mutta ei se lecasora tai vaahtolasikaan ole halpaa kun ollaan kaukana tehtaista.

Tässähän kävi kuten konekansassa tuppaa aina käymään: Tehdään kaikki varman päälle, paalutetaan kallion päälle tehvä rakennus varmuuden vuoksi! Meni muutama miljoona kuten Uunossa, mutta ei haittaa!

Tässähän kävi kuten konekansassa tuppaa aina käymään: Tehdään kaikki varman päälle, paalutetaan kallion päälle tehvä rakennus varmuuden vuoksi! Meni muutama miljoona kuten Uunossa, mutta ei haittaa!
Kallionpäällä ne kaikki on. Itselläkin on vaan kallion ja talon välissä 12m savea ja x metriä moreenia...

Se ei vaan oo mun juttu että kaakelit irtoaa seinältä, viemäriputket menee perskaadoille, levysaumat ratkeaa, ovet menee jumiin ja terassit nousee pystyyn ja muutama muukin ikävä asia..

Mun makuun liikaa riskejä, tukeva varmasti on ja varmaan liikkuukin samaa tahtia, mutta savi osaa ajankanssa painua vaikka olisi vaihdettukin reilusti massoja. Myös maaperän kuivaminen salaojituksen johdosta vaikuttaa "kutistavasti" itsellä on talon alla tasaisesti pudonnut maaperä 2-3 cm alaspäin, sepelikerrokset vedettiin lätkän kanssa "kiinni" ja kaivuutyöt tehtiin härkkimättä savea -> kaikki savi mikä käy irti on viety pois joten en muuta syytä keksi kuin kuivaminen.

Keventämällä rakentaminen oli itsellä se ainoa vaihtoehto paalutukselle, eli vaihdetaan sitä savea johonkin kevyempään materiaaliin, mutta ei se lecasora tai vaahtolasikaan ole halpaa kun ollaan kaukana tehtaista.
Toi paikka nyt ei silkkaa savea ollu. Paikotellen märkää kylläkin ja kiviäkin löytyi. Massanvaihto oli että kannot ja sammaleet pois.

taisin vahingossa löytää pienen kontin tässänäi...
mietin jos sen tälläisi hallin viereen ja sitten voisi pistää vähä 6 lankkua kontin päälle ja toinen pää hallin räystäälle ja katto noitten varaan. Pitänee järjestellä kontti kotio tässä niin voipi alkaa suunnitteleen

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin