Klapisirkkelin terän teroitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rölli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Terän päältä rälläkällä hipaisten, ei niin ihan tarkkaa ole.
Ite tein jotta ensin haritin, sitten terä pyörimään, molemmilta sivuilta varovasti rälläkällä kunnes liki kaikista harituksista hipoo, samaten sitten keältä rälläkällä kunnes liki jokainen terän kärki hipoo laikkaa.
Sitten terä sammuksiin ja terän hampaan päältä jos hifistelee niin lattaviilalla terään terävä kärki, jos ei niin noponuukaa niin rälläkällä sipaisee terän päältä kunnes on terävä kärki.

Peltiterän olen aina käyttänyt terähuollossa, mutta viimeksi viilasin sen itse. Oli helpompi homma kuin luulin. Jos tuota useammin tekisi, niin jonkinlainen viilausteline kannattaisi tehdä. On ergonomisesti vähän ikävä viilata jonkin tason päällä. Jos saisi vaakasuoraan lykkiä, niin olisi jopa ihan mukava homma.

Mä oo varmaan 30 vuoteen nähny myynnissä katkasuhammastettua terää muuten ku terävirmassa...

Teroitukseen tarkoitetulla isolla lattaviilalla sujuu teroitus ihan kevyesti. Ne ei ole ihan halpoja, siksi niitä ei kannata käyttää muuhun kuin teroitukseen.
Jos on sahattu naulaan ja terän kärki tyssääntynyt niin sitten kannattaa rälläkällä hioa vaurio pois, käy nopeammin eikä viila mene tylsäksi. Vähän kerrallaan ettei hammas kuumene liikaa. Kaikkia hampaita ei tarvitse joka kerta lyhentää samaan mittaan jos muutama hammas on vaurioitunut. Moneen kertaan vaurioitunut terä on sitten vähän pakkokin jossain vaiheessa tasata.

Hampaan selkäosasta ensin, koko mitalta, ettei hampaan takaosa muutu vähitellen korkeaksi. Klapisirkelissä yleensä nollakulmaan.
Sitten terän kärjestä samaan kulmaan kun on tehtaallakin teroitettu. Jos on kulma kadoksikssa niin silmämääräisesti hiukan enemmän ottavaksi kuin rakennussahoissa ja käsisirkeleissä jotka on tarkoitettu kuivalle puulle ja tavoitellaan hienoa sahausjälkeä. Joku varmasti tietää onko se jtn 10-15 astetta?

Viimeiseksi haritetaan. Taivutetaan reilusti yli ja takaisinpäin. Klapisirkelissä pitää olla aika paljon haritusta. Minimi että terän materiaalin vahvuus jää siihen hampaiden väliselle keskilinjalle tilaa.

Ei se tosiaan mitään rakettitiedettä ole. Siinä sen näkee tehdessä millainen terän kuuluu olla. :)

Koskaan oo harittanu ku maksimi puoli hampaan vahvuutta ja haritus kannattaa tasata pienellä hivasulla silloin ku terä pyörii, repii melkoisesti jos pari hammasta on leveellään...
No ei se ny silleen haittaa, mut tulee siistimpi jälki...

Mä oo varmaan 30 vuoteen nähny myynnissä katkasuhammastettua terää muuten ku terävirmassa...
En minäkään ole nähnyt, mutta käytössä olen nähnyt. Siksi kysyin koska ei tässä mainittu minkälaista teroitetaan, ja nehän teroitetaan hiukan erillailla.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin