Kansan Rahtihemmot

Mulla on kerran tullut tuollainen kivi päin. Onneksi ei ilmalentona vaan tietä pitkin vierien/pomppien. En tiedä lähtikö paripyörästä vai muualta sora-auton alustasta. Kovaa kuitenkin tuli suoraan etupyörään ja vanne vääntyi tuusan p...ksi. Mitään ei ehtinyt tekemään.

Muinoin kääntyi sorarekka montulta aivan liian pienellä varmuus toleranssilla eteeni "jouduin jarrutamaan", eipä siinnä viellä kaikki koheltaminen. Sen kuorma oli täytetetty ääriään myöten ja jostain tipahti pesäpallon kokokoinen kivi konepellilille - lasiin särkien sen. Se oli jo kamera kännykkä aikaa joten fotoa otin rekisteristä - kuormasta, ajoin ohi ja yritin pysäyttää rekkaa tuloksetta levähdyspaikalle.

Kotona etsin kuljetusliikeen "nimikyltti autossa" johtajan numeron soittaen hänelle, kielsi edes auton olleen siihen aikaan siellä päin liikkumassa. Lähetin valokuvat hänelle kertoen että oli muuten todistaja kyydissä - takana tullut auto joka voi myös todistaa tapahtuman ja nämä lähtee poliisille jos ette myönnä tapahtunutta. Muutui muuten ääni kellossa! Auto sitten korjattiin kuljetusliikeen laskuun.

Töissä kerran tultiin hakemaan soraa kappaletavara autolla, ei siinä mitään maalavaa ollut ja kuski tuli ulos katsomaan kun mätin tavaraa kaivurilla kyytiin. Siinä kohtaa kun laidat alkoivat uhkaavasti pullistumaan näytin että eiköhän se jo riitä. Kuski olisi halunnut lisää, mutten laittanut.

Mulla on kerran tullut tuollainen kivi päin. Onneksi ei ilmalentona vaan tietä pitkin vierien/pomppien. En tiedä lähtikö paripyörästä vai muualta sora-auton alustasta. Kovaa kuitenkin tuli suoraan etupyörään ja vanne vääntyi tuusan p...ksi. Mitään ei ehtinyt tekemään.
Mulla tuli kans kerran ilmalentona hitaana kaarena tuossa moottoritiellä niin ehdin väistää mutta väistöliike meinasi viedä auton ulos tieltä.

Viimeksi muokattu:
Vaari irroitti kiven laittamalla kangen toisen pään maahan ja kiven takaa vanteiden väliin ja siirti vähän autoa eteenpäin.

Onko liikaa pyydetty että tollaista pääsisi ajamaan tosin vetäjä sais olla jalkalava

Screenshot_2026-08-15-16-57-46-12_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.webp

Useammalla tuollaisella yksilöllä on tullut ajettua, tosin yksikään ei ollut kapelli, 420 koneinen oli matala laitainen avo rahtilavainen täysperä, 460 koneiset välitelinen puolikkaan vetäjä sekä vilja täysperä

Helvettiin sellaset jalkalavat....
Kyllä mieluummin ajelen FHvitosella kuin tuolla FHykkösellä.
Tässä huomaa hyvin ketkä on oikeasti ajaneet noilla voivat ehkä nostalgia mielessä ajaa keikan mutta mieluummin ajat uusilla.

Meikäläisen mielestä uudet on vaan niin tylsiä noissa vanhoissa autoissa on jokin mikä mua viehättää.

Mitä taas jalkalavoihin tulee niin en oo vielä niin paljoa päässyt käyttämään että olisin kyllästynyt niihin.

Nostalgiamielessä ja harrastusvälineeksi tollainen on hieno, mutta ei tollaisella oikeasti halua töitä tehdä.....
Ei oo vetoja eikä ajomukavuutta...
Eipä se toinenkaan aikalaisensa svenssoni 420 koneella mikään raketti ollut ja kyllä tuossa FH ykkösessä oli ohjaamo ergonomia huomattavasti paremmalla tolalla nelos sarjaan veraattuna, ei tarvinnut tälläisen pers jalkaisenkaan kuljettajan kurkotella mihinkään vaan kaikki tarvittava on ihan käden ulottuvilla

Eipä se toinenkaan aikalaisensa svenssoni 420 koneella mikään raketti ollut ja kyllä tuossa FH ykkösessä oli ohjaamo ergonomia huomattavasti paremmalla tolalla nelos sarjaan veraattuna, ei tarvinnut tälläisen pers jalkaisenkaan kuljettajan kurkotella mihinkään vaan kaikki tarvittava on ihan käden ulottuvilla
Mites se 460? Naapuri ainakin kehui että oli vetoja tosin oli puolikas.

En verrannut merkkien kesken vaan vuosimallilla...
Ainakin mun mielestä jo viirusilmässä parani ohjaamomukavuus aikalailla...
Ja nykyauton 540 on vedoiltaan ihan omaa luokkaansa vs 380 tai 420 kanttilamppu..

En verrannut merkkien kesken vaan vuosimallilla...
Ainakin mun mielestä jo viirusilmässä parani ohjaamomukavuus aikalailla...
Ja nykyauton 540 on vedoiltaan ihan omaa luokkaansa vs 380 tai 420 kanttilamppu..
No onhan se moottoritekniikka kehittynyt vuosien saatossa, minä kun vertasin suunnilleen saman ikäisiä merkkejä toisiinsa kun molemmilla merkeillä tullut ajeltua, 4-sarjassa esim radio tuulilasin yläpuolella johon joutuu kurkottelemaan, samoin useiden valojen kytkimet siellä ylhäällä ja vielä melkein keskellä autoa, ekoissa viirulampuissahan kone oli periaatteessa miltei sama kuin kanttilampussa, noita ekoja viirulamppuja ajettuna 460, 500 ja 520

No onhan se moottoritekniikka kehittynyt vuosien saatossa, minä kun vertasin suunnilleen saman ikäisiä merkkejä toisiinsa kun molemmilla merkeillä tullut ajeltua, 4-sarjassa esim radio tuulilasin yläpuolella johon joutuu kurkottelemaan, samoin useiden valojen kytkimet siellä ylhäällä ja vielä melkein keskellä autoa, ekoissa viirulampuissahan kone oli periaatteessa miltei sama kuin kanttilampussa, noita ekoja viirulamppuja ajettuna 460, 500 ja 520
Mulla ei oo juuri nelossarjasta kokemusta, ehkä kerran-2 päässyt kokeilemaan eikä mitään kymmentä kilsaa kummempaa kerralla niin en osaa aikalaisten merkkienvälisestä tasosta sanoa...

@Valmet poika himosi kanttilamppuvolvoa niin kommentoin vaan että ei sillä töitä halua tehdä.
Töitä = 8h/päivä 5pvä/vko, ≈47vko/vuosi kunnes on eläkeikä mittarissa...

Nykyautot on ihan eri luokkaa kun pidemmänpäälle ajattelee....
Nostalgiamuisteloihin itsekin valitsisin saloralampun koska sellainen oli ns."ensiajokki"/lapsuuden kuorma-auto, mieluiten kuustoistasena..

Se 460 rekkaveturi oli kyllä pirteä, mutta pienehkö epäilys on että saattoi olla kyllä ohjelmoitu
Niin no aika hyväkulkunen 460 tuntu aikoinaan olevan. Ihan eri kuin 420.
Kokemusta tosin ei ole kun jokusedta siirtoajosta.
Huvittavinta ehkä oli se että 500hv mese oli helisemässä mäessä tota vastaan.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin