Kaivon puhdistus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täytyy sanoa, et sen verta on elintaso pilannut miestä, et kaikkea ei jaksa enää tehä ite😒. Ja luulen, et tää on yksi niistä. Mikään akuutti homma, mut jos kuitenki täs ennen juhannusta sais tehtyä.

Tollaseksi jankiksi kuivanut 10 päivässä, hiekkaa ja savea.
IMG_20260423_172921745_MFNR.webp

Tämän sain eilen kun ~20min nypyttelin tota halpispumppua pohjaa vasten.
IMG_20260424_091213435_MFNR.webp

sitä kaivoon menemistä mietin että kaivoon menijälle valjaat päälle ja ylös menevään köyteen kiinni, kaveri ylös ja porukkaa joka saa nostettua ettei tule tapausta jossa pelastajakin kuolee samaan kaivoon. Hapettomuus on yksi juttu ja jos on mätänemistä niin rikkivety tappaa aika tehokkaasti. ilamnvaihtoa hoitaisin ehkä puhaltamalla ennemmin

Onko tavalliseen rengaskaivoon meneminen oikeasti noin vaarallista? Onneksi ei kuolo korjannut, kun teini-ikäisestä saakka on joskus tullut rengaskaivo puhdistettua. Kieltämättä hiukan epämiellyttävä olo kaivon pohjalla on ollut, mutta ei hengittämiseen liittyvä, ehkä joku oppinut määrittelisi tunteen joksikin fobiaksi.

Onko tavalliseen rengaskaivoon meneminen oikeasti noin vaarallista? Onneksi ei kuolo korjannut, kun teini-ikäisestä saakka on joskus tullut rengaskaivo puhdistettua. Kieltämättä hiukan epämiellyttävä olo kaivon pohjalla on ollut, mutta ei hengittämiseen liittyvä, ehkä joku oppinut määrittelisi tunteen joksikin fobiaksi.
En tiedä, miten vaarallista tilastollisesti on. Mutta fakta on, että jonkinmoinen määrä ihmisiä on sinne tukehtunut, niin tässä iässä ei tuollaista riskiä viitsi ottaa. Aika tovin entisen appiukon kaivossakin olin, kun syvennettiin kaivoa eikä mitään ilmanvaihtoa ollut enkä muista mitään oireita tulleen.

Juu ei kaikissa kaivoissa oo ongelmaa olla pohjalla pitkiäkin aikoja, mutta sitten kun sitä ei todellakaan tiedä missä kaivossa on ja missä ei niin kyllä itse oon sen ekän "huimauskohtauksen" jälkeen laittanu kaikkiin kaivoihin joihin oon mnee niin kompuralla ilmaa puhaltamaan sen pistoolin. helppo ja halpa keino.

Harrastetaan ny sit, saatana 😄
Pumppua en alkanu tekee, mut tollasen kahmarin, joka toimii iha välttästi. Narua syö ku leipää, vaikka taitoksessa laakerin sisäkooli. Mut hiekkaa ja tollane muutenki heikko naru ni ~30 kertaa ja naru poikki.
IMG_20260425_121625439_MFNR.webp
IMG_20260424_115354113_MFNR.webp

Tavallisista kaivoista en tiedä mutta töissä kemianteollisuudessa kaivoihin suhtaudutaan samoin kuin muihinkin suljettuihin tiloihin joihin on mahdollista kertyä ilmaa raskaampia kaasuja; hiilidioksidia,hiilivetyjä tai typpeä jonkin inertoinnin yhteydestä. Samoin orgaaninen aines voi syödä kaiken hapen kuten hakelaivojen ruumasta tms. Myös paskakaivoissa voi olla tappava metaani pitoisuus, ainakin suuremmissa maatilojen säiliöissä.
Itse en menisi kotonakaan kaivoon ilman varmistajaa ja varmuutta siitä että siellä on happea, vaikka lyhtykynttilällä kokeillen jos ei kaasuhaistelijaa ole käytettävissä.

Ei ton kans määräänsä enempää jaksa askarrella, kun ei niin mahoton vaiva toikaan tässä koko urakassa. Kaivosta tuli kuin tilauksesta vahvemman oloinen naru tiukkaa punosta. Koitetaan tällä.
IMG_20260425_124213088_HDR.webp

Tavallisista kaivoista en tiedä mutta töissä kemianteollisuudessa kaivoihin suhtaudutaan samoin kuin muihinkin suljettuihin tiloihin joihin on mahdollista kertyä ilmaa raskaampia kaasuja; hiilidioksidia,hiilivetyjä tai typpeä jonkin inertoinnin yhteydestä. Samoin orgaaninen aines voi syödä kaiken hapen kuten hakelaivojen ruumasta tms. Myös paskakaivoissa voi olla tappava metaani pitoisuus, ainakin suuremmissa maatilojen säiliöissä.
Itse en menisi kotonakaan kaivoon ilman varmistajaa ja varmuutta siitä että siellä on happea, vaikka lyhtykynttilällä kokeillen jos ei kaasuhaistelijaa ole käytettävissä.
Tuo on teollisuudessa ihan totta. Kotivesikaivossa en näe muuta riskiä kuin hapen puute. Olen töhäyttänyt lehtipuhaltimella kaivoon hetken aikaa ennen sinne menoa. En usko että kaivossa oleilemalla saa happipitoisuutta laskemaan liiana alas. Toki riippuu kaivostakin, jossain syvässä voi olla ettei ilma vaihdu yhtään, matalassa ja suurihalkaisijaisessa vaihtuu kyllä.

Kotona vesikaivossa ei ole koskaan tullut kehnoa oloa, mutta ei sinne olla menty ilman varmistajaa.
-74 kesällä kaivettiin se käsipelillä 6 metriä syväksi. Veljen kanssa vuoroteltiin kaivossa isän vetäessä hiekkaa ämpärillä ylös. Kaivaminen tapahtui renkaita alaspäin liuuttamalla.

Uus naru oli mainio, lihalaatikollinen ylös ilman että juurikaan kulunut. Ei toi kuitenkaan mitään kovatuottoinen laite ole, ehkä 1,5-3 litraa kerralla tulee tavaraa.
Nyt näkyy jo toi porakaivon pohjakin. En sit tiiä millane rakenne tuol on. Ainakin joku suojaputki näkyy olevan. Ja onko kaivettu kallioon asti vai ei. Touhutaan nyt, kai se sohvalla makaamisen voittaa.
IMG_20260425_134147343_MFNR.webp
IMG_20260425_131411101_MFNR.webp

Noi tyhjäsin ja lihalaatikot täytin vielä, nyt saa piisata. Ois pitäny naruun joku lukitus tehdä, käsiin sattuu kun ohuesta narusta nostaa. Pari kertaa sai oikee täyden mällin ja jos ote helppas, ni sinnehän se molskahti takas pohjalle. Sii kun koitin sillee varresta nostaa ja pitää narun kireellä samalla.
Tässä nyt voi spekuloida, jos vaikka 200€ ois saanu sen imuauton ja homma puolessa tunnissa valmis, ni onko järkee vai ei. Mut enää sitä ei voi ottaa. Muuten menis jo tehty työ haaskuuseen😏

Edit: niin piti sanomani, että nyt saa piisata, tältä päivältä. Et ei kuviteltais, et ois valmis vielä.
IMG_20260425_154648567_MFNR.webp

Viimeksi muokattu:
Mä ny oletin ilman myyta että sulla on varressa narulle joku lukitus, vaikka kaks ruuvia joiden ympäri saa narun pari kolme kierrosta kahdeksikolle...

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin