Käynnistysakut

Se jo vaihtui toiseen. Ei oo vaihtoehto ettei auto lähde tuollaisen takia. On toki ladattuna lämpimässä nyt tarkkailussa jos johonkin turhempaan käyttöön sopisi.
Latasin exiden täyteen, pari päivää lämpimässä. 12,6 napajännite. Kai tuo sinänsä ehjä sitten on.

Varta käynnistysakun timmat tuli toistamiseen täyteen 3 vuoden iässä. Takuu tällä laatuakulla on 2 vuotta. Nyt marssin Biltemaan ja ostan AGM akun, joka on tosin halvempi, mutta siinä on neljän vuoden takuu.
Tieto tuo tuskaa.
Pähkäilin tekoälyn kanssa Bilteman akun valmistajasta. Äly pohti AGM akkuvalintaani ja oli lähes 100 % varma, että se on maailman suurimman akkuvalmistajan Clariosin tekele. Äly kertoi myös Vartan olevan Clariosin Saksassa valmistama akku. Loppupäätelmä oli, että Bilteman AGM on sama akku, kuin Vartan AGM. Kaikki arvot ja ulkoiset puitteet ovat samat. Vain nimitarrat on eri. Suositteli tarkistamaan, jos Bilteman akussa on valmistusmaa Saksa, niin samalta hihnalta tulee.
Ainoat erot ovat Bilteman akun halvempi hinta ja 4 vuoden takuu.

Ainakaan Fordiin sopivana ei ole kuin 1000-sarjaa saatavana.
Joo, jos haetaan vain samansuuruista kapasiteettia.

Totuushan on, että porukka ostaa turhan suuria (kalliita akkuja) koneisiinsa. Ei ole mitään hyötyä ostaa isoa Ah määrää, jossa riittäisi kapasiteettia startata kymmenen minuuttia putkeen. Jos se kone ei lähde alle puolen minuutin starttauksella käyntiin, niin ei se lähde muutenkaan ilman muita toimenpiteitä. Mulla ainakin riittää (muistaakseni) kaikissa koneissa viiden sekunnin startit.

Kunnossa olevassa traktorissakin riittää 100Ah akku oikein hyvin. Sitäpaitsi kylmäkäynnistysvirta on se, joka pyörittää moottoria lujempaa.

Toki joissain tapauksissa pienemmän akun asentaminen voi olla haasteellisempaa.

Edit: mulla on Volvo FL 6 sarjan kuorma-autossa kaksi 75Ah sarjassa. Riittää oikein hyvin. Alunperin ollut varmaan 170Ah akut.

Viimeksi muokattu:

Totuushan on, että porukka ostaa turhan suuria (kalliita akkuja) koneisiinsa. Ei ole mitään hyötyä ostaa isoa Ah määrää, jossa riittäisi kapasiteettia startata kymmenen minuuttia putkeen. Jos se kone ei lähde alle puolen minuutin starttauksella käyntiin, niin ei se lähde muutenkaan ilman muita toimenpiteitä. Mulla ainakin riittää (muistaakseni) kaikissa koneissa viiden sekunnin startit.

Kunnossa olevassa traktorissakin riittää 100Ah akku oikein hyvin. Sitäpaitsi kylmäkäynnistysvirta on se, joka pyörittää moottoria lujempaa.

Edit: mulla on Volvo FL 6 sarjan kuorma-autossa kaksi 75Ah sarjassa. Riittää oikein hyvin. Alunperin ollut varmaan 170Ah akut.
Webasto/Eber puoltaa sitä isompaa akkua kyllä.

Osa..

Sitä noilla akuilla kun tehdään koneissa, vaikka niissä kuormureissa usein muutakin kuin starttaillaan.
Omassa Volvo FL6:ssa on 185Ah patterit, en koe niitä ylimitoitetuiksi. Orggis taisi olla 160Ah.

Itse olen aina hakenut akut akku liikkeestä ja kun kysytty että millainen niin vaan sanonut että paras mitä rahalla saa. Toinen mitä myös teen niin joka syksy käyn Mittamassa akun kunnon samassa paikassa niin eipä ole kertaakaan jäänyt akun takia auto pihaan.

Juurikin 2kpl redtop optima tuli laitettua tilaukseen niin saa ajokoneeseen vaihtaa uudet. 225€/kpl. Pitäs muistaa joskus aina kääntää akut toisinpäin näissä 24v koneissa kun luultavasti nyttenkin toinen huonompi.

Redtop Optima on 50Ah. Ihmeen hyvin sekin määrä riittää webastolle yms.
Hyvin riittää vaikka 120min pidellä 5kw webastoa päällä ja hyvin lähtee käyntiin senkin jälkeen.

Motossa isompi 90 Webasto ja vartan AGM akut ja sillä saa välillä olla tarkkana ettei liian kauaa pidä webastoa että jaksaa startata.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin