Joutsalainen. Romulavalle vai pajalle?

Noita taisi olla eri värisinä, harmaa tai musta mielikuva että olisin nähnyt hailean vihreänä?

Tänään lähden rankamettään joutsalaisen ja puomin kanssa. Kuorma kevyitä leppiä tulossa, toivotaan että joutsalainen jaksaa toimia.
Projekteissa olisi että pistän hydemoottorilla toimimaan niin saisi kauko-ohjauksen siihen. Yksi moottori hyllyssä mutta ei mitään hajua tuleeko voimaton tai hidas.

Tehdään siitä nyt riittävän räikeä että näkyy kauas.

Pyykit kuivumassa.webp

Yhden tutun tekniikka on ottaa valokuvia purkuvaiheessa, toisella on videokamera pöydän päällä ottamassa kuvia oliko sekunnin välein.

Suur kiitokset noista purkuvideoista ja kuvista. Mulla rakenne hiukan erilainen: voiman syöttö menee suoraan tuohon planeettaan ja jarrurummut kahden puolen kelaa. Sisäkalut varmaan samanlaiset mutta eri järjestyksessä. Mulla ei ole jarrupantaa tuolle kelalle että sais kuorman pysymään paikallaan. Jarrupannan meinasin tehdä lattaremmistä mutta se ei taida kestää siinä?

Kun olen netissä selannut Joutslais-matriaalia niin en ole täsmälleen samanlaisen vinssin kuvaan törmännyt. Ettei vaan tämä olen paikallisen kyläsepän modifioima.
Aito joutsalainen tämä kumminkin on, koska vaihteiston valussa lukee "JOUTSA"

Viimeksi muokattu:
Kyllähän se lie hyvin todennäköistä, että tuon ikäluokan laitteissa voi olla vaikka mitä, kyläseppien tekemiä muutoksia / parannuksia.

Ja konepajat on myös tehneet hyvinkin erilaisia versioita tilauksen ja tarpeen mukaan, eikä vain sitä yhtä tai kahta mallia ota tai jätä.

Mutta mikä olis hyvä voiteluaine tuonne vaihteeseen?
Joku tosipaksu vaihteistoöljy?
Vai pelkkä vaseliini?

Luulen, että tuolla on ollut joku öljyn ja vaseliinin seos, koska sieltä lirahti pieni päärä öljyä mutta laakerit ovat ihan selkeässä vaseliinissa.

Nämä rasvahommat eivät ole meikäläisen varsinaista osaamisaluetta mutta pikaisella googlettamisella 00-luokalla tarkoitettaneen keskusvoitelurasvoja yms.
Näissä näyttää olevan se ongelma, että myyntiastiat ovat kokoluokkaa ämpäri tai tynnyri.

Saako näitä jostain tuubitavarana?
Tässä vinssin tapauksessa menekki lienee litran tai pari.

Mä laitoin aika ohutta öljyä ettei planeetta pistä kovasti vastaan kun vetää vaijeria ulos. Etenkin hankalassa maastossa vaijerin vetäminen perässä ei ole mukavaa. Mulla on puomissa 2 taittopyörää, vaikka ne on oikein rullalaakereilla ja pyörii tosi herkästi niin vaijeri taittuessaan pyörän yli aiheuttaa oman vastuksensa lisäksi. Toisessa tulee 90 asteen taitos ja puomin päässä vaijeri menee melkein suorana pyörän yli.
Kauko-ohjattava hydemoottori siintää haaveissa kun ratkaisee aika monta vaivaa toiminnassa.
Onkohan Joutsalaisissa ollut mitään lippaa estämässä vaijerin löystymistä kelalla?

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin