Jonnet ei muista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä kun olen muutaman päivän anopin luona Lapissa, niin tarttuu heti joitain sanoja, vaikka en koskaan ole Lapissa ollut kahta viikkoa pitempään. Rouva kun puhuu puhelimessa vanhemmilleen, tulee Koillis-Lapin murretta, vaikka ei enää muuten puhu sitä.
Olisko mahtanut armeijassa tarttua kun oli niitä pohjalaisia alikessuja mutta tua h on tullut jäädäkseen.

Minä kun olen muutaman päivän anopin luona Lapissa, niin tarttuu heti joitain sanoja, vaikka en koskaan ole Lapissa ollut kahta viikkoa pitempään. Rouva kun puhuu puhelimessa vanhemmilleen, tulee Koillis-Lapin murretta, vaikka ei enää muuten puhu sitä.
Tampere tuntuu kans tarttuvan äkkiä jos asioi paikallisten kanssa... Lähtee onneks myös nopeesti kun poistuu.

Meillä Muori aina mummolareissujen jälkeen puhui pari viikkoa Karjalan murretta vaikka muuten Keski-Suomea.
Itse K-Suomesta nyt tänne Kymenlääniin vähän aikaa sitten muuttaneena huomaan kuinka paikalliset puhuvat mie ja sie, ja itteä hävettää niin pirusti välillä kun pääsee suusta mää ja sää.
Lapissa pyöriessä kanssa aikoinaan hävetti puhua lailla etelän miehen, kun oli niin liki kirjakieltä.
Tuli tunne että pitävät jotenkin leuhkana ja olevineen heitä itseään viisaampana.
Niinkuin välillä pitivätkin, ainakin yksi katkeran oloinen akka päissänsä oikein totesi, että luulen olevani jotenkin viisas.
Ja tut.
No, kaverin eukko ja sai se sen hiljaiseksi.
Piti oikein koittaa väistellä välillä Keski-Suomen murteen mukanaan tuomia kirjakielen omaisia sanoja.
Vieläkin hävettää :)

Kaverin vaimo on porista ja hällä myös tuffa käytössä. Sitä en tiedä, onko porissa yleisesti käytössä vai nimitys tullut mukana jostain muualta.
On. Itsellekin oli tuffa, vaan niin kuin aiemmin jo mainittu, ni ei kuitenkaan kaikilla käytössä, enkä edes tiedä,
että mitä nimitystä esim. siskojen lapset käyttää.

Tampere tuntuu kans tarttuvan äkkiä jos asioi paikallisten kanssa... Lähtee onneks myös nopeesti kun poistuu.
Senkin kyllä huomaa, jos jostain åborginaalien seasta herää, vaa se ei onneksi tartu(oon siellä kääntyny asumassakin alaikäisenä).

Meillä Muori aina mummolareissujen jälkeen puhui pari viikkoa Karjalan murretta vaikka muuten Keski-Suomea.
Itse K-Suomesta nyt tänne Kymenlääniin vähän aikaa sitten muuttaneena huomaan kuinka paikalliset puhuvat mie ja sie, ja itteä hävettää niin pirusti välillä kun pääsee suusta mää ja sää.
Lapissa pyöriessä kanssa aikoinaan hävetti puhua lailla etelän miehen, kun oli niin liki kirjakieltä.
Tuli tunne että pitävät jotenkin leuhkana ja olevineen heitä itseään viisaampana.
Niinkuin välillä pitivätkin, ainakin yksi katkeran oloinen akka päissänsä oikein totesi, että luulen olevani jotenkin viisas.
Ja tut.
No, kaverin eukko ja sai se sen hiljaiseksi.
Piti oikein koittaa väistellä välillä Keski-Suomen murteen mukanaan tuomia kirjakielen omaisia sanoja.
Vieläkin hävettää :)
1987-94 Kesämökkien ajossa Lapissa pitivät etelän vetelänä,uudellamaalla landepaukkuna,itäsuomeen niin vähän reissuja että en tiedä minä pitivät.Länsirannikolla olin rantaruotsia osaamaton tollo.Turun saaristossa joskus tiesi että Suomea osataan,silti ei haluta käyttää.Siellä toimi savonmurre vaikka olen umpi keski-suomalainen enkä ossaa kun paikallista kieltä.

"Kieltä osaamattoman" rantaruottalaisen kanssa ainakin kioskilla ja kaupoissa toimi ku sanoo että jos ei kerra hintaa osata suomeks sanoo nii kai nää on ilmasia ja alkaa kerätä tavaroita kassiin.
Toimi vielä silloin kun oli ns. palvelumyynti...

Tämän meidän nykyisen talon v 1951 rakennuttajan lehdet ovat vuonna -56 tulleet allaolevan kuvan mukaisilla osoitteilla, toinen Kuopion ja toinen Leppävirran Valkeamäelle. Nuo lehdet löytyi yläkerran huoneen yläpohjasta eli lienee silloin tehty hiukan lämpöisemmäksi tuo yläkerta. Laittelin nuo sinne takaisin kun sitä lisäeristin muutama vuosi sitten ja sen päivän vastaavan SS:n niille kaveriksi.

2018-08-28 09.36.07.webp

Nyt en höperöyttäni heti ehkä oikein muista. Liittyikö kosintaan ja rukkasiin tämä hamekangas asia? En v guukleta evg ;)

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin