Imevä painepesuri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marce
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

marce

Do you feel lucky?
KK Plus pack
Onkos arvon parviälyllä kokemuksia noista tuollaisista painepesureista, jotka eivät tarvitse painevesiliitäntää vaan imevät käyttöveden astiasta?

Tilannehan itsellä on se, että autotalliin ei tule vettä tällä hetkellä. Ja ihan jonkin verran joutuisi touhuamaan (+sijoittamaan rahaa) että sinne veden saisi. Ja tällä hetkellä talli on toisinaan kylmänä, niin sitten sielä olisi myös pidettävä jatkuvasti lämmöt päällä mikäli sinne vesi tulisi.

Tästä syystä mietin, että olisi kätevämpää hommata sellainen painepesuri mille riittäisi kun toisi veden astiassa aina kun tarvetta pesuhommille on. Toki tuo pesuri pitäisi viedä myös aina sitten lämpöiseen varastoon käytön jälkeen talvella mikäli talli välillä on kylmänä...

Eli, jaa kaikki mielipiteet ja kokemukset noista imevistä painepesureista.

Eikös kokolailla kaikki pesurit ole itseimeviä? Ainakin kotitalouskäytössä perus nilfiskit ja kärsherit, isoista ammattikoneista en tiedä.
Mulla oli pitkään käytössä tommonen 60l saavi, jonka kyljessä 1/2" uk läpivientiliitin, jossa lähtönippa puutarhaletkulle. Ja siitä letku pesuriin. Kiinnittää letkun täytenä pesuriin, niin ei yski ilmavaivoista, toimii.

Saavin koko täytyy tietty suhteuttaa pesurin tuottoon ja pesuaikaan. Jos pesuri kuluttaa 400l/h, 60l saavilla pesee vissiin 9min.

Käsittääkseni itseimeviä on liki kaikki, mutta imukorkeus on melko pieni. Itse olen venettä pessyt sillein, että pesurin imuletku on laiturilta järveen laitettu.

Aaa, nyt itse asiassa muisti palailee pätkittäin. Taidettiin nimittäin aiemmin toisaalla keskustella tästä samasta asiasta, ja @cardaani taisi silloin mainita että kaikki pesurit ovat itseimeviä.

Siinä tapauksessa muutetaan tätä kysymystä niin, että mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan hyvä ja kestävä pesuri? Ja nyt puhutaan valitettavasti vain perus kylmävesipesurista. Sellaiset jotka lämmittävät veden ovat jo sitten sen hintaisia, että ovat nyt tästä perus autonpesuhommasta budjetin ulkopuolella...

Pesuri saisi olla sellainen, että siihen saa vaahdottimen liitettyä.

Onko väliä, voima vai valovirta?
Ite ku tottunut tohon voimavirtakoneeseen, niin tuntuu niin tuskastuttavan hitaalta valovirtaisella jotain pestä.
Toki jos uusi on kiikarissa, niin hinta taitaa mennä pitkäksi.

Onko väliä, voima vai valovirta?
Ite ku tottunut tohon voimavirtakoneeseen, niin tuntuu niin tuskastuttavan hitaalta valovirtaisella jotain pestä.
Toki jos uusi on kiikarissa, niin hinta taitaa mennä pitkäksi.
No, en ollu tuotakaan asiaa miettiny sen enempää mutta luulen että budjetti rajaa voimavirtavehkeet pois. Tosiaan kun ei oo oikein muuta käyttöö kun auton pesu ja jotkut random puhdistelut sillon tällön, niin ei tarvii mitään työkäyttöön tarkoitettua olla. Mutta lähinnä se, että mikäli halvemman pään koneissa on oleellisia eroja, niin kuulisin niistä mielelläni.

No painokin kertoo jotain laadusta ja oletetusta kestoiästä. -90 luvin kärsseri 15kg, uusi 5kg.
Nilfisk alton dyykkasin roskista joskus. Se tuntui valovirtakoneeksi suht tehokkaalta ja ei ihan paperista ollut tehty. Meni tosin jo kaverille.

Kaikki imee, mutta kaikki ei taida kuitenkaan olla tarkoitettu imemään. :)

Itse hankin Kränzlen itseimevän mallin, (joku 7)joka on ihan saman näköinen kuin tavallinen (10) mutta paine on hiukan alempi. Lienee jotain eroa pumpun mitoituksissa tai jossain.
Käytän useinmiten niin että valutan vettä puutarhaletkusta isoon ämpäriin hana pienellä. Ihan pikkuhomman takia ei tarvitse levittää letkua vaan kantaa ämpärin ja vetää jatkojohdon. Imuletkua, sellaista metrin pätkää, pidän paikoillaan niin se on aina valmiina ämpäriin laitettavaksi.

Kränzlen kun ostin, niin mulle kirkastui sellainen asia, että on Pesureita ja "pesureita". Meni vaan turhan monta vuotta hukkaan elämästä tässäkin asiassa.

Kaikki imee, mutta kaikki ei taida kuitenkaan olla tarkoitettu imemään. :)

Itse hankin Kränzlen itseimevän mallin, (joku 7)joka on ihan saman näköinen kuin tavallinen (10) mutta paine on hiukan alempi. Lienee jotain eroa pumpun mitoituksissa tai jossain.
Käytän useinmiten niin että valutan vettä puutarhaletkusta isoon ämpäriin hana pienellä. Ihan pikkuhomman takia ei tarvitse levittää letkua vaan kantaa ämpärin ja vetää jatkojohdon. Imuletkua, sellaista metrin pätkää, pidän paikoillaan niin se on aina valmiina ämpäriin laitettavaksi.
Isommat kuumapesurit ainakin on tarkoitettu imemään, koska niissä on erillinen välisäiliö joka täyttyy verkostopaineella uimurin kautta. Tässäkin on sitten erilaisia toteutuksia riippuen merkistä, minulla on nilfisk kuumapesuri niin siinä menee verkostopaine myös paineletkuun takaiskun läpi, koska siinä on vapaakierto ja kun on riittävän kauan pesemättä niin moottori sammuu, lähtöpuolella on virtaus anturit ja kun painaa kahvasta niin letkusta tulee verkostopaineella ja virtaus-anturi tunnistaa ja moottori lähtee uudelleen käyntiin

Kränzlen kun ostin, niin mulle kirkastui sellainen asia, että on Pesureita ja "pesureita". Meni vaan turhan monta vuotta hukkaan elämästä tässäkin asiassa.
Toki se on hyvä laatupesuri, mutta kai Kränzlelläkin on heikompitehoisia malleja, ihan niinkuin kaikilla muillakin valmistajilla? Vai onko niillä vaan ammattimalleja?

Isommat kuumapesurit ainakin on tarkoitettu imemään, koska niissä on erillinen välisäiliö joka täyttyy verkostopaineella uimurin kautta. Tässäkin on sitten erilaisia toteutuksia riippuen merkistä, minulla on nilfisk kuumapesuri niin siinä menee verkostopaine myös paineletkuun takaiskun läpi, koska siinä on vapaakierto ja kun on riittävän kauan pesemättä niin moottori sammuu, lähtöpuolella on virtaus anturit ja kun painaa kahvasta niin letkusta tulee verkostopaineella ja virtaus-anturi tunnistaa ja moottori lähtee uudelleen käyntiin
Erillisellä säiliöllä varmistuu myös riittävä vedensaanti heti käynnistyksen jälkeen. Pitkässä joustavassa letkussa pysähdyksissä ollut vesi ei välttämättä lähde ihan silmänräpäyksessä virtaamaan.

Pientäkään pesuria en laittaisi 12mm puutarhaletkun päähän juuri siitä syystä.

Toki se on hyvä laatupesuri, mutta kai Kränzlelläkin on heikompitehoisia malleja, ihan niinkuin kaikilla muillakin valmistajilla? Vai onko niillä vaan ammattimalleja?
En nyt tuohon osaa sanoa. Mulla on sellainen aikoinaan reilu 600€ maksava yksivaihekone, joka ei ainakaan ole mikään hobbymalli. Oisko ollut 1152TST.

Ite oon käyttäny astiasta painepesuria ylikin 40 vuotta.
Vaikka tonnin kontti on traktorin lavalla ja pesuri maassa, suoraan letku kontin liittimestä pesuriin noin reilun metrin letkulla, tuntui jotenkin ettei vesimäärä vastannut samaa kuin painevettä otettaessa. Joten systeemissä on ollut melkein yhtä kauan vesikontin vieressä pieni "puutarhapumppu" joka syöttää painepesurille vettä ja myös sitten muihin tarkoituksiin, letkua on sellanen 15 metriä niin ei tartte aina sitä astiaa siirrellä..pesurin siirto riittää.
Vaan eikös niitä pikkuhommiin oo jo akkukäyttöisiä painepesureita, tekee jostain 30 litran laastiämpäristä sellaiselle vesilähteen niin ei tartte edes sähköjohtoo vedellä.
Muoks oikein mä muistin, löytyy devalttia, tilhiä ja makitaa ainakin...

Kränzlellä ei taida olla ollenkaan ammattimalleista halpuutettuja harrastemalleja.
Pieniä malleja kylläkin on, niinkuin se munkin HD7TS on pieni.

Vaan eikös niitä pikkuhommiin oo jo akkukäyttöisiä painepesureita, tekee jostain 30 litran laastiämpäristä sellaiselle vesilähteen niin ei tartte edes sähköjohtoo vedellä.
Muoks oikein mä muistin, löytyy devalttia, tilhiä ja makitaa ainakin...
Joo onhan noita, eivät toki paineiltaan ja tuotoiltaan "oikeita" vastaa, mutta moneen hommaan ihan ok.

Nehän on siis juuri sellaisia että eivät ime...
Kun se välisäiliö uimureineen tarvitsee edes jonkinlaisen paineveden täyttyäkseen..
Toki jos sen vaan kylmästi ohittaa...

(Hämärä muistikuva että ainakin jossain kärcherissä se pytty pitää olla täynnä ohitettunakin koska siinä säiliössä on myös "kuivanakäyntivahti")

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin