ILLANVIETTOA JA TÄYSIN JOUTAVAA TURINAA ( osa II )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jusape
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Asiasta aidanseipääseen, minkäslaisia valmiita systeemeitä löytyy käänteispalokattilan ohjaukseen? Tuollaista itselle kyhäämässä ja jotain simppeliä sen täytyisi olla, termostaattiohjattu ensiö-ja toisiopaloilman säätö nyt ainakin:epätieto:

Asiasta aidanseipääseen, minkäslaisia valmiita systeemeitä löytyy käänteispalokattilan ohjaukseen? Tuollaista itselle kyhäämässä ja jotain simppeliä sen täytyisi olla, termostaattiohjattu ensiö-ja toisiopaloilman säätö nyt ainakin:epätieto:

Teollisuusvakoilu on parasta tuotekehitystä! ;) Kyllä näistä jonkinlainen kuva muodostuu, kun ihmettelee tuotteistettujen käänteispalokattiloiden rakenteita esim. Atmos. Toru-Jurilta olen jotain komponentteja tilannut. Hemeltronilla on myös. Kotimaassamme on sitten rankka Suomilisä. Näitä kattiloiden tuotemerkkejä kun aikansa googlailee, niin pääsee valmistajien sivuille. Siellä on hyviä halkileikkauksia, kaavioita ja mitoituisperusteitakin - tosin ulokomaankielellä usein. Tässä goolettelussa vaan se huono puoli, että se Suomessa myynnissä ollut kallis kattila maksaakin jossain toisessa maassa 1/3 meidän hinnoista. Se vähän syö intoa rakennella.

Kannattaa jostain etsiä käsiinsä Lasse Wahlroosin kirja: Kotimaiset polttoaineet ja keskuslämmityskattilat. On vanha opus, mutta puu muuttuu edelleenkin samalla tavalla lämmöksi, kuin 80-luvun alussa. Kirjassa on sekä teoriaa, että tekniikkaa. Näitä oli ennen kirjastoissa, mutta ovat poistaneet näitä jo. Mun kotikunnassa kävi just näin, mutta löysin antikvariaatista vielä kirjan itselleni. Tämä on Porin kirjaston entinen.

Tuon paloilman säätöön kyllä vaikuttaa mm. piipun veto-olosuhteet. Joillakin kattila/piippuyhdistelmilllä ei luonnonveto riitä, vaan pitää ylipaineistaa kattila. Tuollainen vaatii puhaltimen ja sitä kautta omat ohjauksensa. Näissä käänteispalokattiloissa on myös paljon käytetty savukaasuimuria.

Mulla on tuolla yksi puhaltimella ylipaineistettu alapalokattila, jonka jo meinasin hävittää, mutta nyt oon taas alkanut suunnittelemaan sen tuunaamista... :ilo:

Kattilakojotus tulee lämmittämään pajoitustilaa vesikennon avulla, varaajaa ei tule, eikä pannuhuonetta vaan systeemi tulee ihan taivasalle. Mitoituksenkin olen nykäissyt ihan hatusta, kunhan nyt vaan palopesät ja tuubistot mahtuu vesivaippana toimivan 400 litraisen vanhan kalvopaisarin sisään.

Kattilakojotus tulee lämmittämään pajoitustilaa vesikennon avulla, varaajaa ei tule, eikä pannuhuonetta vaan systeemi tulee ihan taivasalle. Mitoituksenkin olen nykäissyt ihan hatusta, kunhan nyt vaan palopesät ja tuubistot mahtuu vesivaippana toimivan 400 litraisen vanhan kalvopaisarin sisään.

Joo. Vaikuttaa siltä, ettei mikään luonnonveto tule riittämään. Laita sellainen öljykattiloissa käytetty termostaatti ohjaamaan palamisilmapuhallinta tai savukaasuimuria (kumpaan päädyt). Mulla on itse asiassa tuollaiseen kaikki tarvittavat sähkökuvat ja muut rakenteet paperilla, sillä tuo mun alapalokattila on nimeltään kespes ja se on alunperin suunniteltu toimimaan just noin niin kuin suunnittelit. Meillä aikoinaan asennettu juuri ilman varaajaa ja periaatteessahan se on toiminut, mutta hyötysuhde vähän mitä on ja muutenkin käytettävyys ei oo kaksinen. Kaikki puu on kyllä hävinnyt pesästä, mutta tuskin se on kokonaan palanut :heko:

Mulla on menossa varaajan asennus (pitkä projekti) ja ilmeisesti nyt muutan tuota kattilaa sitten toimivammaksi (kun en taida uuttakaan ostaa).

Laita sp-osoite viestillä, niin voin skannata tuon kattilan paperit.

Älä suotta vettä ja kennoja siihen sotke, tee ilmalämmitin suoraan...

Kyllä kun kahtoo tota velttoa vahtia järsimässä pakasteluuta niin on niillä ihmaalliset voimat leukaluissa.. Hydrauliikan paineet isot ja letkut kunnossa.. Isoja hirven luitaoon pilkkonnu ja hydraulihalkasija oikei joutuu töihin. Koirra vaan syö reunasta että rutina kuuluu.

turbo.webp

Tässä talossa oli muurarilta loppunut tiilet joten piippu oli härintuskin nelijää metriä vaikka tarve olis ollut kaheksan. Savutti sisään eikä oikein palanutkaan. Tyttöystävällä on toi hajuaisti luokkaa notta ajaa jänistäkin sulanmaan aikana. Eli kipsilevyllä levyllä pannuhuone kahteen osaan ja syylärin puhaltimella ilimat pannua kohti. Avot ei enneen pahasti moitetta.

:kauhu: Nyt liippas läheltä..Naisväki teetteli lähtöä johonkin ja luulin että leffaan, ajattelin kiilata mukaan, mutta sitten alkoi epäilyttämään, outoja paljonpuhuvia vilkaisuja toisilleen, oudon hiljaista oli, epäilyttävää..sitten kuulin sanaparin kauheimmat joululaulut... päätinpä jäädä soffannurkkaan elpymään

Ne joulukuuset ja typerykset & nuukat tollot? toivottavasti kuvasta saapi tenkoa.. ku Kerimäkeen liittyi Savonlinna niin myös seurakunnat.. siitä suuresta kirkosta tulikin kappeli (elekää loukakko kerimäkeläisiä sanomalla notta teillä on kappeli) ai niin mitä olinkaan selittämässä... mutta mihin tarvitaan talonmiestö, jos hää ei voi ripustella koulun kuuseen koristeita?? jospa kuvasta saapi tenkoa?joulukuuset.webp

On se kumma joillaki, kun ei pidetä kalustosta huolta jota ulkoilutetaan tuolla tien päällä. Kävin rouvan kans jouluostoksilla naapuri pitäjässä, ja takasi tullessa tuli vastaan maatalouskulkine kärryn kera, muuten ok, mut ois sinne kärryyn nyt etes yhen heijastimen voinu laittaa, mut oli tainnu rahat loppua uuden valtran oston jälkeen. Onneksi oli vielä valosaa, eikä tarttenu tehä äkkinäisiä ohjausliikkeitä loskasella/polanteisella tiellä. Muistetaan välillä tarkistella näkyvyys välineitä, niin on mukavampi liikkua tuolla pimiässä[emoji3]

Ajelin useamman kunnan/kaupungin kautta rannikolle ja takas.
Huomioin jotta noista julkisista, kuntien/kaupunkien pystyttämistä, kuusista puuttuu nykyisin LATVATÄHTI !!
Mistä lie johtuu, saa jokainen ihte aatella.:kiroaa:

Niin pitäähän sitä tosiaan hiukan ääntä pitää ja itseään markkinoida, joskaan en tosian oikein usko juurikaan heteromiehen mahdollisuuksiin löytää täältä seuraa, mutta yksityisviestit toki tulee perille =).

Tuossa edellisellä sivullisella mainittiin ripari, itse kävin päivärippikoulun aikanaan, kyllä kannatti.
..reilusti enemmän markkoja/h jäi siitä kuin kesätöistä =).

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin