Hitsaus "koulu"

Heftailin 127 Seatin takakontissa ilman maskia kun se kökköpönttö putosi aina päästä hankalassa asennossa. Silmät kiinni tietty. Kärvähti vaan nahat silmäluomista. Oli pipit.

Tuo yllättää monet, tuo jossain rosteri tai alumiinipurkissa sisäpuolella hitsaaminen ...... Se säteily kun peilaantuu sieltä vastapinnoilta, ja vieläpä tehokkaampana, kuin suoraan kohteesta ( tälläinen tuntuma omista telakan aikaisista kokemuksista jäi ) ...

Pallon sisähalkaisija oli 40.4metriä, 4jän tankin yhteistilavuus sen 135.000m3 ( missä hitossa täällä on yläindeksinamiska ??? )
Siis tuontyyppisiä ( ei kuvassa oleva ) botskeja silloin tehtiin. Polttoaineena kulkemiseen luonnollisesti on maakaasu, jota paatti "söi kuormasta" .....
Höyryturbiinikoneetkin oli sellaisia "mummonmökin kokoisia" .....
Perkete ku silloin olis ollut jotain kännykameroita olemassa, vaikka kuvaaminen ilman lupaa oli telakka-alueella ehdottomasti kiellettyä ......

1305879945192

Mulla oli kerran opiskelijana yksi tosi hyvä jäbä ihan Afrikan syvästä ytimestä. Heppu oli innoissaan hitsaamisesta ja korventi menemään koko päivän yhtä soittoa. Jostakin oli (ilmeisesti toiselta aloittelijalta) omaksunut tavan, että luukku oli vähän raollaan. Tai niin minä oletan, koska mikään muu ei kelpaa selitykseksi siihen, miksi mies joutui seuraavana yönä hankkiutumaan silmäpolille, jossa puuduttivat jollakin öögat ja pitivät pimeässä huoneessa, kunnes helpotti. Taisi siellä ainakin päivä hurahtaa.

Kun kaveri tuli takaisin, hän oli uransa valinnut. Ainoa mahdollisuus eteenpäin metallialan ammatiksi oli koneistaja. PISTE.

Tuohon vaivaan omatoimilääke - Mahdollisimman kylmällä vedellä kostutettu pyyhe taivuteltuna 4-8kerroin, ja sisään silmien kohdalle vielä jääpalat ( jos vain löytyy pakastimesta ) ensimmäisen kerroksen sisäpuolelle, ja se hautomaan naaman päälle siten että jääpalat on silmien päällä, sitten makaamaan parituntia liikkumatta haude silmillä ....

Ralliautopajalla aikoinaan hitsailin kasaan kartiovaimentimia, emäntä tuli töidensä jälkeen pajalle oottelemaan että pääsisi kyydissäni kotio, varoitin häntä kun huomasin että luki lehteä sivuttain minuun, ei kuulemma ottanut silmiin...seuraavana yönä sitten oli melkoinen valitus..:D oli kuulemma hiekkaa/suolaa tms silimissä:D mun vikahan se tietty oli....

Aikoja sitte kankaanpääs polvenkorkunen mustalaispoika katteli hitsailua parinmetrin päästä.
Varoitteluun vastas: "Hai,ei tumman silmiin ota valo"
Seuraavana päivänä ei näkyny kattelemas.

Itse poltin kerran naamani sillä 'maatalousmaskilla', jossa on keltaisen pleksin päällä se suikale suojalasia. Robotilla hitsuuttelin isoa rosteria ja kyttäsin saumaa silmä kovana. Ei ollut kovin kova silmä seuraavana päivänä ja naamanahkaa meni vaihtoon.
Sen jälkeen on ollut oikea maski päässä hitsatessa.

Työmaalla meillä kun pitää olla ne palosuojatut huomioväri haalarit käytössä, oli sitten eräänä päivänä eräs hitsari tullut (jälleenkerran) silmät punoittaen aamulla töihin. Mestari häneltä kyselemään että mikäs silmiä vaivaa... ja taisi siinä ehkäpä hieman "ylityötkin" tuoksahtaa edelliseltä päivältä. Vastauksena niihin punoittaviin silmiin oli, että ne huomiväriset haalarit heijastaa sinne maskin alle sen verran että silmät palaa hitsatessa ja siitä se punoitus :D

Tosiasia on kyllä, että jonkinverran ne tosiaan heijastaakin, mutta ne silmät taisi olla niistä "ylitöistä" punoittuneet...

Itse poltin kerran naamani sillä 'maatalousmaskilla', jossa on keltaisen pleksin päällä se suikale suojalasia...
Yksi naisopiskelija tykkäsi ko. maskista, mutta kuumakaaritehoilla tuli pikku ylläri. Nenän alle kärvähti kuin kalapuikkoviikset ja kohta lähti pintanahka.

Kempin alfa-maski on ihan kätevä, mutta itsellä oli tapana teipata tuo tirkistyslasi alumiiniteipillä melkein umpeen ja jättää kolmemillinen rako. Siitä pystyi sihtaamaan se mitä oli tarvis, mutta niin paljon valoa ei tullut, että olisi naamaa käräyttänyt.

Itse poltin kerran naamani sillä 'maatalousmaskilla', jossa on keltaisen pleksin päällä se suikale suojalasia. Robotilla hitsuuttelin isoa rosteria ja kyttäsin saumaa silmä kovana. Ei ollut kovin kova silmä seuraavana päivänä ja naamanahkaa meni vaihtoon.
Sen jälkeen on ollut oikea maski päässä hitsatessa.
Euromaskia tarkoittanet, itse käyttänyt euromaskia parikymmentä vuotta eikä ole naamavärkki palanut. Ainut maskimalli liikkuvassa kokoonpanohitsauksessa jonka kanssa onnistuu maskia nostamatta osien asennus ja hitsaus jigiä kiertäen.

Euromaskia tarkoittanet, itse käyttänyt euromaskia parikymmentä vuotta eikä ole naamavärkki palanut. Ainut maskimalli liikkuvassa kokoonpanohitsauksessa jonka kanssa onnistuu maskia nostamatta osien asennus ja hitsaus jigiä kiertäen.
Sama vehje. Noi oli isoja muunnoskappaleita. Metrin kehä, siis kolme metriä saumaa ja siinä liki vahtimassa ettei tuu haavaa reunaan. Varmaan rosterin heijastuksesta toikin vahinko tuli.

Onko tosta euromaskista vanhempi versio? Tossa uudessa näyttää olevan mustaa muovia enemmän kuin mun muistikuvassa (sitä tosin just sotkee luukkukalsarit). Maski kokemus tosin on jo viidentoista vuoden takaa, joten olen saattanut unohtaakin jotain.

Euromaski on hyvä tuote. Ihan kuumakaaritehoille se ei käy, mutta pelti- ja tiggihommissa menee monesti paremmin kuin automaattimaski.

Pakoputkihommassa piti hillua jigin ympärillä melekosesti, ilma oli sakeana sinkkihönttälettä niin mieluusti piti raitisilma-euromaskin koko ajan naamalla, jigiin piti koota monenlaista nippeliä ,lambdaholkkia ja kannaketta, siinä hommassa tosiaan lyömätön

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin