Ha peräkärryn laatu, laidat, varusteet, paino, kuormaus, jne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kontsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siksi jarrut, että saa enemmän kuormaa. Jarruton kärry 500kg autossa, ja yleensä jarrullisena paljon enemmän, siksi jarrullisena 750kg kun sitä ei tarvi katsastaa.
Tuossa saa jo pistää 250kg enemmän kuormaa.
En tosin näe kovin isona vaivana kolmen vuoden välein käydä katsastamassa kärryä vaikka oiskin enemmän kokopainoa kuin 750kg.

Miks pikkukärryssä tarttis olla jarrut...oon vetäny usealla eri autolla seitenviiskymppisiä lakikuormassa (+ välillä äitin luvalla hiukan yli) eikä siinä mitään ongelmaa oo ollu oli kesä tai talvi.
Tartteehan siinä tietenkin johonki risteykseen liukkailla ennakoida mutta ei sen enempää ku täyslastisella pakulla tai poka päällä 1+8 bussilla....
Otetaan esimerkiksi kuvitteellisesti mun Nissan Micra. Siinä jarruttoman vetomassa on 555 kg ja jarrullisen 1200kg. Aika huima ero. Mun Muuli painaa kuomuineen ja lisälaitoineen 245 kg. No saisi siihen sentään 310 kg kuormaa.
Ajettavuus voisi olla mitä vaan, joten siksi kuvitteellisesti.

Niin no joo, toki sitte jarrut auttaisi noissa nuudelikipoissa ja mopoautoissa että vois ottaa muutakin ku tyroksipaalin kärrylle....

Tullaan taas siihen että valvontaa ei juurikaan ole, asiallisesti sidottu kuorma ja valot kunnossa niin eiku vetoja vaan.
Ihan sama mitä se poka painaa.

Viimeksi muokattu:
Ex työkaveri, nainen, oli tuonu Laukaasta Jämsään jarruttomalla betonilaattoja, niitä oli sitte vielä autossakin
Kärryssä oli 45 ja autossa 15 laattaa, näitä 50x50 laattoja.
Sano et oli kyl varovasti ajettava...

Monesti juuri oivallisia olivat. Kevyitä ja jarrullisia. Jarrutonta kun monilla autoilla saa vetää vain 500 kg luokkaa. Ja kokoa ja kantavuutta kuitenkin sillein, että kaksi kelkkaa kulkee.
Tarkoitin noita teli-vaunuista tehtyjä kärryjä, kummelia lainatakseni jäähallin kokoisesta vaunusta tehty kärry ja kokonaiamassa joku 1500kg ja omapainoa varmaan 500kg

Itsellä on naapurin velipojan tekämä omavalmiste jarruton telivaunu olisko rek otteessa merkattu paino 300kg on aivan ylijäreä mutta kun ilmaiseksi sai niin. Käytännössä meidän auto kalustolla ainoastaan hapero on ainoa veturi sille koska silloin siihen kuormaa muissa autoissa on se 500kg jarruitta. Ja on muutenkin sellainen että lähtee kyllä aika herkästi viemää kevyttä autoa. Kattoo kuis pitkää se viel kestää kun pyörän laakeri ulisee ja naapuri väitti että mistään ei saa laakereita siihe.

Mulla oli vähän aikaa HJ60, otteen mukaan jarrullista olis saanu vetää 3000kg. Jarruton 450kg...
Nuo vanhempien autojen vetomassat on välillä ihan mitä sattuu ja niitä ei voi muuttaa ilman valmistajan todistusta, vaikka olisi esittää katsastajalle identtinen auto isommilla massoilla. Vaikkapa mun Jeepillä saa vetää jarrullista 1800 kg, kun melkein kaikilla muilla näkemilläni saa vetää 2500 kg. Muutos ei onnistu ilman valmistajan todistusta.

Mulla olis löytynyt paperit valmistajalta ja koukun tyyppikilvestä löytyi isommat painot että olisi saamut oikeat massat. Oli vaan niin kertakaikkisen rapea laite että meni lopulta paaliin.

Aikoinaanhan se oli, että puolet omastapainosta jarruton ja koko omapaino jarrullinen. Nelikoilla tais olla jotenkin toisin.

Mulla olis löytynyt paperit valmistajalta ja koukun tyyppikilvestä löytyi isommat painot että olisi saamut oikeat massat. Oli vaan niin kertakaikkisen rapea laite että meni lopulta paaliin.
Ei varmaan juurikaan tule isompaa kärriä Jeepillä kiskottua, niin en ole viitsinyt edes selvitellä massojen muuttamista.

Mulla oli taas sitten toisin päin LJ70 Land Cruiserissa. Siinä oli 3500 kg vetomassa, vaikka sen ajan säännöillä ei niin isoa olisi saanut mitenkään. Jotain 3200 kg luokkaa olisi muistaakseni voinut olla. Mutta kun koukku on muuten sama HJ60/61 kanssa, mutta valmistekilpi on eri, niin tuohon oli laitettu HJ:n koukku ja otteeseen sitten oli merkattu massat kaiketi koukun valmistekilvestä. Katsastajalta vaan oli jäänyt huomaamatta kilvestä auton malli.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin