Tiedote Foorumin toimintaongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja borg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen meni kone firefox kokonaan jumiin. Ei pyörinyt mikään, täydellinen tiltti.
Sammutus ja sivuhistorian tyhjennys auttoi.
Tekoälyä opettavat joo ja moni muukin sivu kärsii ylimääräisetä liikenteestä.
Täältä löytyy myös keskustelua sodasta, josta joku saattaa olla kiinnostunut.

Kännyllä selatessa taikka oikeestaan selaamisen alottaessa, saattaa jäädä alottaminen yrittämisen asteelle, satunnaisia havaintoja :vasara:

Kun puhutte pätkimisistä, hidasteluista yms. jutuista, olisi ehkä asiallista tietoa ilmoittaa minkä firman ja mikä yhteys, siis langaton, langallinen (jos niitä enään on muualla kuin kaupungeissa) tai kuitu. On ollut tilanteita yrityksissä ja yksityisillä joissa esim. kuitu on pätkinyt mutta langaton yhteys ei, myös päinvastoin tietenkin.
Jos esim. kaikilla Telian yhteyttä käyttävillä esiintyy pätkimistä tai hidastelua mutta Elisa tai DNA ei, se pätkiminen tuskin on foorumin vika silloin...
Tällä tiedolla ei muille ole merkitystä mutta @borg ia se helpottaa ettei tarvitse syöksyä foorumin konehuoneeseen etsimään vikaa jota siellä ei ole.

Kyllä se on varmaan viikon hidastellu kohta, luulin että omassa vika mutta ei varmaan ole jos muillakin hidastelee

No juu tietysti näinkin, mutta siellä näkyy katkos, ei hidastelut...
Näkyy siellä sivulatausajat mitattuina neljästä eri kaupungista katsottuna. Ne eivät ole kasvaneet, eikä bottikuormaa ole koko ajan. Esim. juuri tällä hetkellä mitään isoa parvea ei ole pörräämässä sivuilla. Itsekään en ole viime aikoina huomannut, että sivut aukeaisivat hitaammin kuin ennen.

Toki joskus olen huomannut takkuilua, mutta sille on löytynyt selitys teleoperaattorin systeemeistä. Aika usein tämä borgholmin 4G LTE siirtää sataa megaa, mutta joskus harvoin nopeus Speedtestillä mitattuna saattaakin olla luokkaa kahdeksan megaa.

Jossain tuossa jänkhällä lienee silloin hirvilaumalla torrenttien torvet täysillä.

Ja mitä tulee tuohon kaistankäyttöön, niin sitä sopimuksessa on 20 teratavua kuukaudessa. Ei se ihan heti muodostu ongelmaksi. Yli meneväkin on kohtuuhintaista.

Mutta summa summarum - tämän ajan ilmiö on siis se, että bottiliikennettä on todella paljon. Joskus jo viime keväänä muutin asetuksia niin, etteivät sivustolle kirjautumattomat voi käyttää foorumin hakukonetta. Se nimittäin näytti pyörivän aika lujaa.

Jonkin arvion mukaan bottiliikennettä on jo puolet koko netin liikenteestä.

Mulla pyörii tollasilla vauhdeilla
1765380518658.webp

10 megaakin riittää tavallisesti siihen että normaalien foorumisivujen latailu ei töki. Itse asiassa sivun nopeus ei mainittavasti muutu mobiilinetin ja kuitu+wifi pömpelin välillä vaikka nopeudessa on +10x ero. Välillä lataa heti ja välillä kestää 10-20 sekuntia riippumatta kumpaa käyttää

Mulla on ollut tänään jotain samankaltaista. Ei mene jumiin, mutta ei vain tapahdu mitään, kun painaa. Vasta toisella klikkauksella toimii. Tai painaa mullinsilmää sekunnin tai pidempään. Millään muulla napilla en ole huomannut samaa.
Näyttää olevan Edgen ongelma. Chromella toimii heti. Sama vika on alkanut vaivaamaan myös "pääsivun" yläreunassa olevaa mullinsilmää. Aiemmin vain jonkin viestiketjun alareunassa olevaa.

En tiedä, mutta olin huomaavina eilen tuota samaa kännykällä lukiessani ja auton liikkuessa kauempana tukiasemaa.

Kertaakaan ei ole pöytäkoneella (Win/Chrome) tehnyt ja siihen on myös kytketty mobiililaajakaista.

Lisätietona edelliseen kännykällä selattaessa, että ainakin minulla käyttäytyy niin, että jos sivuja lataa/päivittää nopealla tahdilla, niin jokainen painallus lukemattomista/mullista lataa sivun. Jos sivu on vähän aikaa makaamassa esim. viestien lukemisen ajan, käytännössä ensimmäinen painallus jää vain odottamaan, seuraava menee heti läpi. Käytös vaikuttaa säännölliseltä, en ole tehnyt vielä mitään korjausyrityksiä täällä asiakaspäässä.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin