Ferguson työkoneet

Viestiketju:
Ferguson työkoneet

Mä käytän useinkin kytkintä ja kääntöjarrua samaan aikaan, kun pitää hitaasti ja varovasti kääntyä ahtaaseen paikkaan.
Tai jos jotakuta laitetta perään ottaessa pitää saada pikkasen sivusuunnassa nytkäytettyä.
 
Kuulostaa ergonomiselta. ;) Ranskalaiset päässeet suunnittelemaan hallintalaitteiden sijoitusta ja toimintaa?
Aika edistyksellistä tekniikkaa, huomioiden, että eletään 40-luvun puoliväliä. Monella kilpailijalla oli vielä piikkipyörät, eikä kellään muulla hydraulista nostolaitetta. Harvassa oli sähkökäynnistystä tai ohjausjarruja laikaan. Näin nykyään voi tuntua vaikeakäyttöiseltä, kun nuo on perusasioita, mutta 75 vuotta sitten oli toisin.
 
Työkoneetkin oli pääasiassa sillon niin kevyitä että käsin nostelemalla asennon helposti korjaa jos ei ihan sattunu
 
Pikkupoikana tuli vedettyä talvella tukkeja lovipankoon köytettynä. Siinä sai maata ratin päällä käsi kaasulla ja jalat kääntöjarruilla. Eturenkaat meni silti ilmassa lähes kaikki ylämäet. Eikä ollut varaa tippua kovalta jäljeltä.

On niitä läheltä piti tilanteitakin ollut pellolla kärri perässä alamäessä. Mut kytkintä ja kääntöjarrua tarvitsee silloin, kun ahtaassa paikassa tarvitsee saada kääntymään. Tai jos kärrin aisa on jo renkaassa kiinni ja peruuttaa tekisi vielä mieli.
 
35 Fergusoniin kävi todella monipuolisesti työkoneita muiltakin valmistajilta, Fiskarsin aurat sekä hankmo taisi olla halvempia - parempia kuin ferguson merkkiset?
Asiasta aasinsiltaa toiseen itsselläni on Puolalainen itsepurkava Polmot peräkärry liikkuvalla pohjalla - korokelaidat ja on kokonaan teräslevystä tehty. Tähänkin on saanut paskanheittäjä ropelit mutta niitä ei ole. On muuten mainio peli vaikka klapinajossa, pieni kärry mutta 8m3 kulkee silti kerralla. On just passeli tuon aikakauden 30hv koneille.

Alla linkki harmaan fergusonin työkaluvalikoimasta
https://www.fergusonclub.com/category/implements/
 
Viimeksi muokattu:
Fiskars teki kopioita Ferguson auroista lisenssillä. Fergusonin tekemät ja Norjalaisten tekemät on kaikki fisuja laadukkaampia mun käsittääkseni.
 
Fiskars teki kopioita Ferguson auroista lisenssillä. Fergusonin tekemät ja Norjalaisten tekemät on kaikki fisuja laadukkaampia mun käsittääkseni.
Kyllä niitä Fiskarsseja ainakin oli käytössä enemmän, Överumeja tuskin kellään. Mutta olihan Ferguson system aikanaan aikaansa edellä niin traktorina kuin sen työkoneinakin, vertauksena olkoon vaikka valmet 15-20.
 
Kyllä niitä Fiskarsseja ainakin oli käytössä enemmän, Överumeja tuskin kellään. Mutta olihan Ferguson system aikanaan aikaansa edellä niin traktorina kuin sen työkoneinakin, vertauksena olkoon vaikka valmet 15-20.
Kyllingstad merkillä niitä on tehty ainakin Norjassa.
 
Fiskars teki kopioita Ferguson auroista lisenssillä. Fergusonin tekemät ja Norjalaisten tekemät on kaikki fisuja laadukkaampia mun käsittääkseni.
Ensimmäiset Fiskarssit ovat ihan suoria kopioita Ferguson auroista. Erään vanhanisännän mukaan tuo alkuperäinen siipimalli ei ollut täällä oikein toimiva ja siksi Fiskarssin tekemiin muuttui siipi loivemmaksi ja pidemmäksi tähän malliin https://tori.fi/vi/111962415.htm Missähän vaiheessa Fiskarssin tyyppikilvestä on poistunut Ferguson viittaus?

Tuossa vielä kaikki Ferguson aurat, mitä Farming Oy:n mainoksessa on. Lautasaurojakin olen muutamia nähnyt, mutta kääntöauraa ei ole vielä vastaan tullut.
IMG_20230503_191424~2.jpg
 

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös