Domainit

cardaani

Mulkwisti
KK Plus ADpack
Tuli automaattinen muistutus, että erään hallussani olevan domainin rekisteröinti päättyy 30 päivän päästä.

Minulla on ollut pieni kotisivutila ja domainin rekisteröinti hoidettuna erään suomalaisen yrityksen kautta. Sieltä on yleensä tullut vuodenvaihteen jälkeen sähköposti, että jatketaanko ja olen saanut sitten myöntävän vastauksen jälkeen laskun ja homma selvä. No tänä vuonna ei ole kuulunut mitään ja itse asiassa viime vuonnakin oli jo ongelmia.

En tarvitse tällä hetkellä niitä jeesuksen vanhoja kotisivuja. Ne saa kadota. Mutta domainin haluaisin pitää.

Kuinka hoidan rekisteröinnin siirron ja mihin?

Olen hoitanut näitä asioita niin kauan aikaa sitten, että juna mennyt jo monta kertaa ohitse.

Ennen muinoin tavallinen tallaaja asioi ficoran kanssa suoraan, mutta sitten edellytettiin, että pitää olla välivouhka loppukäyttäjän ja nykyisen Traficomin välissä.

Siirsin silloin omat fi-domainit domainkeskuksen hoteisiin, hinta vaikutti silloin aika sopivalta. https://www.domainkeskus.com/

Yleensä tuossa rekisteröinnin siirrossa pitää olla yhteyksissä sekä sinne vanhaan välittäjään, että myös uuteen. Jos se vanha tuntuu kadonneen, niin kannattaa varmaan ensin kysellä sieltä, minne aikoo ne siirtää.

Meillä vaihdettiin IT-palvelua firmassa äskettäin ja ne hoiti koko siirron. Jotain tunnuksia kyselivät, mutta muuten ei tarvinnut asiaan puuttua.

Tuli automaattinen muistutus, että erään hallussani olevan domainin rekisteröinti päättyy 30 päivän päästä.

Minulla on ollut pieni kotisivutila ja domainin rekisteröinti hoidettuna erään suomalaisen yrityksen kautta. Sieltä on yleensä tullut vuodenvaihteen jälkeen sähköposti, että jatketaanko ja olen saanut sitten myöntävän vastauksen jälkeen laskun ja homma selvä. No tänä vuonna ei ole kuulunut mitään ja itse asiassa viime vuonnakin oli jo ongelmia.

En tarvitse tällä hetkellä niitä jeesuksen vanhoja kotisivuja. Ne saa kadota. Mutta domainin haluaisin pitää.

Kuinka hoidan rekisteröinnin siirron ja mihin?

Olen hoitanut näitä asioita niin kauan aikaa sitten, että juna mennyt jo monta kertaa ohitse.

Tarviitko sähköpostipalveluita tuolle domainille?

Kaikkein edullisin ja suoraviivaisin lienee se, että siirrät koko domainin suoraan omaan hallintaasi ilman mitään turhia välikäsiä. Yksi tällainen taho on esim. paljon käytetty ja yleisesti pidetty (ja itsekin käytän kotona ja röissä), GoDaddy

Tuon lisäksi tarviit jostakin nimipalvelimet (DNS), jossa asiassa saatan voida auttaa...

Noiden kahden asian jälkeen on ihan sama mistä hommaat domainille sähköpostipalvelut, mahdolliset kotisivutilat jnejne. Näiden tarvitsemat osoitetiedot viedään vaan DNS:lle. Tai sitten vaan olet hommaamatta lisäpalveluita. Ja kun mieli muuttuu, niin DNS-tietueiden päivitys.

Kaikki ei-fi domainit, joita minulla on, on rekisteröity Namecheap:issa tai siirretty sinne. Uskallan suositella, kaikki on toiminut aina todella hyvin.

Namecheapilla on myös nimipalvelu, jos haluaa sitä käyttää.

Itsellä on Joker.com kautta. ”Siihen aikaan” kun tuo oma domain tuli otettua, oli käytännössä hyvin tunnettuja ja helppoja vaihtoehtoja tuo Joker ja GoDaddy, joista tuli valittua ensimmäinen kun se oli silloin halvempi. Sitten tullut käytettyä siitä lähtien sitä.

Kaikkein edullisin ja suoraviivaisin lienee se, että siirrät koko domainin suoraan omaan hallintaasi ilman mitään turhia välikäsiä. Yksi tällainen taho on esim. paljon käytetty ja yleisesti pidetty (ja itsekin käytän kotona ja röissä), GoDaddy

Tuon lisäksi tarviit jostakin nimipalvelimet (DNS), jossa asiassa saatan voida auttaa...
Niin että tälläinen välimallin jätkä pystyis jotain tekemään itsekin asian eteen?

Joka tapauksessa sähköpostiosoitetta ja kotisivutilaa en ainakaan toistaiseksi tarvitse.

Nyt olisi kysymys siitä, että saisin säilymään tuon domainin. Sillä saattaa olla jopa rahallista arvoakin ja voisin sen myydäkin.

Niin että tälläinen välimallin jätkä pystyis jotain tekemään itsekin asian eteen?

Joka tapauksessa sähköpostiosoitetta ja kotisivutilaa en ainakaan toistaiseksi tarvitse.

Nyt olisi kysymys siitä, että saisin säilymään tuon domainin. Sillä saattaa olla jopa rahallista arvoakin ja voisin sen myydäkin.

Tuossa oikeastaan muutamassa viimeisessä viestissä kolme ihan varteenotettavaa toimijaa. Kaikilta löytynee myös ns. domain park -toiminto, joka ei välttämättä kustantane domainin hintaa enempää.

tulipa mieleeni, näyttää näillä joillakin domain-palveluilla tapana varailla itselleen firmojen nimiä yleisestikin...

pistin vaan merkille kun "mun" domaini on varattu niihin aikoihin kun virman nimi reksiteröity :D

Onko siinä muuten oikein joku lakipylälä tms, kun missään ei ole noita ääkkösiä? Vai tahdotaanko säilyttää kansainvälisyys?

Itse jos joskus jonkun firman perustaisin ja sille nettisivut, niin jos siihen sukunimeni pistäisin, niin tahtoisin kyllä, että on oikein kirjoitettu.

No samahan se on sähköpostiosoitteissakin

Suomessa toimis varmaan kyllä, mutta ku suuri osa maalimaa ei tunne näitä pohjolan ääkkösiä öökkösiä norjalaisia vinopimppoja sakemannien umlautteja yms. nii sillä ne ny on sitte "sileitä kirjaimia" osotteissa....

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin