Domainit

Onko siinä muuten oikein joku lakipylälä tms, kun missään ei ole noita ääkkösiä? Vai tahdotaanko säilyttää kansainvälisyys?
Aiemmin verkkotunnuksissa sallittujen merkkien valikoima ei ole sallinut esim. ns. skandinaavisia kirjaimia. Nykyään niiden käyttö saattaa olla mahdollista, mutta se riippuu tuosta verkkotunnuksen päätteestä. Koska kuitenkin on totuttu, että merkkivalikoima on rajoitettu, niin esim. skandeja ei ehkä haluta käyttää, vaikka se olisi mahdollistakin.

Onko siinä muuten oikein joku lakipylälä tms, kun missään ei ole noita ääkkösiä? Vai tahdotaanko säilyttää kansainvälisyys?

Itse jos joskus jonkun firman perustaisin ja sille nettisivut, niin jos siihen sukunimeni pistäisin, niin tahtoisin kyllä, että on oikein kirjoitettu.

No samahan se on sähköpostiosoitteissakin

Kyllä ääkköset on tuettu. Kansainvälisyyden nimissä kuitenkin kannattaa hommata molemmat, eli ilman pilkkuja ja pilkkujen kanssa. Tuollainen skandeja sisältävä domain nimi on taustalla "koodattu" (hieman muokattu Punycode) tietyllä tapaa. Esim. mehiläinen.fi toimii, ja on taustalla oikeasti xn--mehilinen-z2a.fi

On vaan sitte sähköpostissa ulkomaille milenkiintoista lähettää skandeja sisältäviä netti- tai muitakaan nimiä tai osoitteita koska läheskään kaikki postiohjelmat ei skadeja tue....kokemusta on. Eihän se linkkeihin vaikuta, mut jos tarttee jotain vaikka olla ihan just oikein kirjoitettuna.....

Minusta skandit kannattaa pitää helkkarin kaukana sähköposteihin käytettävistä domaineista, ja oikeastaan muutenkin, jossei ole jokin ihan ihmeelinen pakko niin ei, kerjää sekaannuksia ja ongelmia, ja monia asioita pitää olla ikäänkuin kahtena, edllä esitetty mehiläinen.fi ja mehilainen.fi on täysin eri domainit, ja sittenkun webbi toimii molemmilla ja sähköpostit vaan skandittomalla ni taas mennään seinään..

Mutta jos busineksen sijaan kiinnostaa enemmän ****sia skandinaavimerkin pisteitä =D.

Ennen muinoin tavallinen tallaaja asioi ficoran kanssa suoraan, mutta sitten edellytettiin, että pitää olla välivouhka loppukäyttäjän ja nykyisen Traficomin välissä.

Siirsin silloin omat fi-domainit domainkeskuksen hoteisiin, hinta vaikutti silloin aika sopivalta. https://www.domainkeskus.com/
Nyt on syytä varoittaa Euronic Oy:n/Domainkeskuksen toiminnasta.

Minulle on nyt sattunut neljä kertaa systemaattinen virhe maksussa, joka suoritetaan omien nimipalvelujen käytöstä. Domainkeskus tarjoaa asiakkaalle heidän nimipalvelujaan, jotka maksavat:

"Domainkeskuksen nimipalvelun hinta on ainoastaan 49 € / vuosi, 72 € / 2 vuotta, 98 € / 3 vuotta, 125 € / 4 vuotta tai 147 € / 5 vuotta."

"Voit käyttää .fi -domainilla myös omia nimipalvelimia jolloin verkkotunnuksen ylläpidon hinta on 6,30 € / vuosi."

Jos käyttää heidän tarjoamansa palvelun sijaan omaansa, saa siitäkin maksaa, mutta säästö on kuitenkin huomattava.

Muutama päivä sitten maksoin erään sukulaisen puolesta domainrekisteröinnille jatkoa 60kk ja samoin omien nimipalvelujen käyttömaksua myös 60kk ajalle.

Rupesin kummastelemaan, miksi asiakassivuille oli päivittynyt omien nimipalveluiden päättymisaika 12kk päähän, (tapaus 1.) vaikka olin maksanut kuudestakymmenestä. Otin yhteyttä chatilla ja tuki korjasi päättymisajankohdan sanoisinko - salamannopeasti. Minun ei tarvinut esittää mitään todistetta siitä, että olen tosiaan maksanut 60kk ajalta. Kuittasin tämän osoituksena hyvästä asiakaspalvelusta, mutta näin jälkeenpäin ajatellen tuo ripeys korjaamiseen alkaa epäilyttää hieman.

Päätin sitten tarkistaa omienkin domainien tiedot Domainkeskuksen asiakassivuilta. Ilmeni, että domainin Konekansa.fi rekisteröinti on maksettu 19.5.2024 saakka, mutta sen omien nimipalvelujen maksu ulottuu vain päiväykseen 19.5.2022. Kaksi vuotta on siis kadonnut.

Sitten eräs toinen, sanotaan vaikka domain B, sen rekisteröintimaksu on maksettu 8.3.2025 saakka, mutta omien nimipalvelujen maksu ulottuu vain päiväykseen 8.3.2022 saakka. Kolme vuotta siis puuttuu.

Kävin läpi Domainkeskuksen tilausvahvistukset:

Olen maksanut 60kk jatkoa sekä domainrekisteröinnistä, että myös omista nimipalveluista domain B:lle 19.1.2020, mutta 60kk sijasta olen saanut vain 12kk jatkoa omille nimipalveluille. Minua on siis vedetty höplästä 48kk edestä. (tapaus 2.)

Vuoden päästä en näköjään ole huomannut tätä, mutta olen päättänyt paikata asian maksamalla lisää 48kk omien nimipalveluiden käytöstä 20.1.2021. Tämä 48kk ei kuitenkaan ole nytkään tuonut lisäaikaa kuin 12kk. Taas koijattiin 36kk edestä. (tapaus 3.)

Samalla päiväyksellä, 20.1.2021, olen maksanut jatkoa omien nimipalvelujen käytöstä 36kk ajalle myös domainille konekansa.fi. Tilausvahvistus ilmoittaa päättymispäiväksi 19.5.2024. Nyt asiakassivuilla on kuitenkin päättymispäivänä 19.5.2022. Tässä katosi maksettua palvelua 24kk (tapaus 4.)

Minulla on siis saatavia omien nimipalvelujen käyttömaksusta 9 vuoden edestä.

Soitin tukeen, jossa luvattiin hoitaa asia kuntoon. Lupasin lähettää heille kirjallisen reklamaation, jonka rungon olenkin tässä kasaillut.

En voi välttyä ajatukselta, että tällainen virhe on ollut pakko huomata jo aiemmin, jos se voi jo yhdenkin asiakkaan osalle sattua neljä kertaa.

Olen sinänsä ollut tyytyväinen Domainkeskuksen palveluun, mutta jokainen voi tietysti vetää omat johtopäätöksensä tästä. En kyllä nykyisellään voi oikein suositella ko. yritystä kenellekään, ennen kuin saa jonkinlaisen vastineen reklamaatiooni, joka mokoma pitää vielä kirjoittaa ja kerätä siihen liitteet.

voimassaolot.webp

Sattuuhan niintä "näppihäiriöitä ja unohduksia".....
Jos ny keskimäärin joka asiakkalta koitajaan vaikka vuoden maksut nii tuloohan se vaan on....:D:D

Ei kai vaan posti ole sekaantunut tuohonkin sotkuun, postinjakajat joutoaikanaan näpyttelevät nuo tiedot, häviäähän siinä kuukausia samalla tavalla kuin postiakin.
Vaan asiaan, aika inhoittavaa tuollainen, että pitää itse tarkistaa ja korjata muitten virheitä. Hyvitystä vaatisin moisesta.

Reklamaatioon tuli nyt vastaus. Asia oli kuten arvelinkin, bugihan siellä oli. Nyt asia siis korjataan, mutta ainakin vuoden se on lyhennellyt maksettuja jaksoja jopa viidestä vuodesta yhteen vuoteen.

Domainkeskus.com
7.41 (1 tunti sitten)
cleardot.gif

cleardot.gif

-> minä
cleardot.gif

Hei,
Kiitos yhteydenotostanne. Selvitimme asiaa ja jostain syystä Omat Nimipalvelimet palvelun uudistustilaus luo palvelulle samanlaisen uudistuspyynnön kuin automaattisen uudistuslaskun maksaminen. Tämä johtaa siihen että palvelu uudistuu vain palvelulle oletukseksi määritetyn laskutuskauden pituuden verran, eikä tilauksessa määritettylle kaudelle. Teidän tapauksessanne palvelut ovat uudistuneet vain 12 kuukauden kaudelle tilaamanne 60kk sijaan. Ilmoitin ongelmasta koodarillemme ja hän korjaa toimintalogiikan tämän viikon aikana.

Korjasimme palveluiden päättymispäivät ja teimme palautuksen 31,25€ palautuksen tilillenne ja sen pitäisi näkyä muutaman pankkipäivän sisällä.

Pahoittelemme teille aiheutunutta vaivaa.

Terveisin
Domainkeskus.com laskutus
--------------------------------
WOO™ -kotisivukone
Uusi tapa luoda upeat kotisivut. Kokeile demoa!
https://www.woo.fi

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin