Ennen muinoin tavallinen tallaaja asioi ficoran kanssa suoraan, mutta sitten edellytettiin, että pitää olla välivouhka loppukäyttäjän ja nykyisen Traficomin välissä.
Siirsin silloin omat fi-domainit domainkeskuksen hoteisiin, hinta vaikutti silloin aika sopivalta.
https://www.domainkeskus.com/
Nyt on syytä varoittaa Euronic Oy:n/Domainkeskuksen toiminnasta.
Minulle on nyt sattunut
neljä kertaa systemaattinen virhe maksussa, joka suoritetaan omien nimipalvelujen käytöstä. Domainkeskus tarjoaa asiakkaalle heidän nimipalvelujaan, jotka maksavat:
"Domainkeskuksen nimipalvelun hinta on ainoastaan 49 € / vuosi, 72 € / 2 vuotta, 98 € / 3 vuotta, 125 € / 4 vuotta tai 147 € / 5 vuotta."
"Voit käyttää .fi -domainilla myös omia nimipalvelimia jolloin verkkotunnuksen ylläpidon hinta on 6,30 € / vuosi."
Jos käyttää heidän tarjoamansa palvelun sijaan omaansa, saa siitäkin maksaa, mutta säästö on kuitenkin huomattava.
Muutama päivä sitten maksoin erään sukulaisen puolesta domainrekisteröinnille jatkoa 60kk ja samoin omien nimipalvelujen käyttömaksua myös 60kk ajalle.
Rupesin kummastelemaan, miksi asiakassivuille oli päivittynyt omien nimipalveluiden päättymisaika 12kk päähän,
(tapaus 1.) vaikka olin maksanut kuudestakymmenestä. Otin yhteyttä chatilla ja tuki korjasi päättymisajankohdan sanoisinko - salamannopeasti. Minun ei tarvinut esittää mitään todistetta siitä, että olen tosiaan maksanut 60kk ajalta. Kuittasin tämän osoituksena hyvästä asiakaspalvelusta, mutta näin jälkeenpäin ajatellen tuo ripeys korjaamiseen alkaa epäilyttää hieman.
Päätin sitten tarkistaa omienkin domainien tiedot Domainkeskuksen asiakassivuilta. Ilmeni, että domainin Konekansa.fi rekisteröinti on maksettu 19.5.2024 saakka, mutta sen omien nimipalvelujen maksu ulottuu vain päiväykseen 19.5.2022. Kaksi vuotta on siis kadonnut.
Sitten eräs toinen, sanotaan vaikka
domain B, sen rekisteröintimaksu on maksettu 8.3.2025 saakka, mutta omien nimipalvelujen maksu ulottuu vain päiväykseen 8.3.2022 saakka. Kolme vuotta siis puuttuu.
Kävin läpi Domainkeskuksen tilausvahvistukset:
Olen maksanut 60kk jatkoa sekä domainrekisteröinnistä, että myös omista nimipalveluista
domain B:lle 19.1.2020, mutta 60kk sijasta olen saanut vain 12kk jatkoa omille nimipalveluille. Minua on siis vedetty höplästä 48kk edestä.
(tapaus 2.)
Vuoden päästä en näköjään ole huomannut tätä, mutta olen päättänyt paikata asian maksamalla lisää 48kk omien nimipalveluiden käytöstä 20.1.2021. Tämä 48kk ei kuitenkaan ole nytkään tuonut lisäaikaa kuin 12kk. Taas koijattiin 36kk edestä.
(tapaus 3.)
Samalla päiväyksellä, 20.1.2021, olen maksanut jatkoa omien nimipalvelujen käytöstä 36kk ajalle myös domainille konekansa.fi. Tilausvahvistus ilmoittaa päättymispäiväksi 19.5.2024. Nyt asiakassivuilla on kuitenkin päättymispäivänä 19.5.2022. Tässä katosi maksettua palvelua 24kk
(tapaus 4.)
Minulla on siis saatavia omien nimipalvelujen käyttömaksusta 9 vuoden edestä.
Soitin tukeen, jossa luvattiin hoitaa asia kuntoon. Lupasin lähettää heille kirjallisen reklamaation, jonka rungon olenkin tässä kasaillut.
En voi välttyä ajatukselta, että tällainen virhe on ollut pakko huomata jo aiemmin, jos se voi jo yhdenkin asiakkaan osalle sattua neljä kertaa.
Olen sinänsä ollut tyytyväinen Domainkeskuksen palveluun, mutta jokainen voi tietysti vetää omat johtopäätöksensä tästä. En kyllä nykyisellään voi oikein suositella ko. yritystä kenellekään, ennen kuin saa jonkinlaisen vastineen reklamaatiooni, joka mokoma pitää vielä kirjoittaa ja kerätä siihen liitteet.