Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Bombardier J5

Viestiketju osiossa 'Maastoajoneuvot' , aloittaja J5_BR, 17.1.2019.

  1. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    36 579
    Saadut tykkäykset:
    2 162
    Juu noi laakerien ali ja mäntien ylikoothan ilmoitellaa tuumina, eli 0.010" on 0.25mm , ja jos ei ilmeisesti 1.5mm ylikoon männät edes tuosta moottorista täysin tervettä tee, niin sillä toista, vastaavaa moottoria etsiskelinkin. 14cid, eli 230cc pienempi litratilavuus ei ole merkitsevä, kun alkuperäisyys säilyisi mahdollisimman tarkkaan
     
  2. J5_BR

    J5_BR Kansalainen

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    156
    Saadut tykkäykset:
    50
    Nykymoottori ei kävisi ollenkaan tuollaisilla väljyksillä :)
    Kuulostellaan konetta..
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  3. J5_BR

    J5_BR Kansalainen

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    156
    Saadut tykkäykset:
    50
    20190321_114553.jpg
    Sain haettua industrial lättiksen. Perässä lisänä jonkinmoinen vesipumppu.
    Pellit jäi myyjälle, harkitsi tekevänsä niistä baarikaapin möksälle.

    Moottori pitäisi olla käyntikuntoinen, pyörii ainakin käsin pyörittäen.
    Öljypohjan patti on väärässä päässä, ilmeisesti ei onnistu suoraan kääntö.
    Joutuu rälläköimään ilmeisesti vaakasuunnassa poikki ja hitsutella uudestaan kiinni!?
    Uskaltaisikohan startata käyntiin, vai kaataisikohan ensin öljyä tulpan reiästä?

    Piti lähteä huomenna Lännen tehtaalle kaivurin tekoa katsomaan, mutta tiedä sitten malttaako!
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  4. Tarviainen

    Tarviainen Kansalainen

    Liittynyt:
    28.9.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    7
    pystyiskö jostain isommasta männänrenkaasta , jossa on samat mitat muuten, lyhentämään renkaan?
     
  5. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    36 579
    Saadut tykkäykset:
    2 162
    Tohon 265cid lättään jossa 88mm mukit, chevyn in-line 6cyl, 265cid ? koneen ( mukit 90mm ) tein lyhentämällä pariin kuppiin ylimmän puristusrenkaan, renkaan leveys kun täsmäsi männän renkaan uraan.....
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  6. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    4 022
    Saadut tykkäykset:
    640
    Kyllä se lyhentäminen on helpompaa, mutta on noita kavennettukin. Kerran kilpurista katkes yks kapea rengas ja Suomesta ei löytyny mistään, eikä Jenkeistä ehtiny tulla. No tehtiin levytyöstökeskuksella pelti, missä oli juuri männänrenkaan kokoinen aukko ja sisätäyte, ettei rengas pääse värisemään. Sitten magneettipöytä tasohiomakoneella hiottiin leveämpi rengas sopivaan mittaan.
     
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 1
    • Luovaa Luovaa x 1
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    36 579
    Saadut tykkäykset:
    2 162
    On se mahdollista, tiedän ....
     
  8. J5_BR

    J5_BR Kansalainen

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    156
    Saadut tykkäykset:
    50
    On pitänyt kuvittaa ja selvittää tämän projektin etenemistä, mutta mutta...
    Muutamat kuvat on tullut otettua homman edetessä. Kai niistä pitäisi koostaa jokin esitys.

    Heti laitteen saavuttua tuli selviteltyä alkuperää ja muutakin laitteeseen liittyvää.
    Melkein seuraavalla viikolla purin pois sen kolmen miehen kabiinin. Samoin mesen moottori vaihdelaatikon kanssa sai lähteä pois rungon siistimisen haitoista. Rungolle en ole kuitenkaan ehtinyt tehdä mitään siistimisiä.
    mese_nosturissa.jpg 20190110_115014.jpg 20190108_174624.jpg 20190216_143840.jpg
    Telat on irrotettu, jotka osoittautuivatkin aika painaviksi käsitellä. Niissä oli kaivureiden teloista tuttu vaseliiniprässillä tapahtuva kiristys.

    Liian löysällä teloilla oli kuitenkin ajettu tai sitten jousikoppien kuluminen on johtunut etupyörien liian pienestä halkaisijasta.
    Jousikopat täytyy hitsailla kuntoon, kas niistä en ole ottanutkaan kuvia.

    Löydettyäni tuon lättäpään, olen tehnyt moottorigrilliä koneen huoltoon.
    Vanhaan bilhelvetikan moottorinostimeen lisäsin jalat ja vanhan sähkömoottorin kulmavaihteen.
    Kulmavaihde olisi saanut olla "matoruuvi" tyyppinen, tuo tuppaa pyörimään moottorin painosta ympäri.
    Jouduin laittamaan siihen lukituksen.Tukevaa yritin tehdä, kommentteja jo kuulin "ai teit noin paksuista kierretankoista".
    Tuo kyllä antaa periksi mosan painosta, mutta uskoakseni kestää kyllä työskentelyn.
    nostin-grilli.jpg
    mosa-telineessä_2.jpg

    Moottori piti olla käyntikuntoinen. Ensin käsin pyörittäen testasin ettei mikään ota kiinni ja sitten startilla pyörittäen tarkastin öljynpaineet.
    Ihan hyvät 4 bar paikkeille nosti kylmät öljyt.
    Mutta pakoventtiilit kakkospyttyä lukuun ottamatta jäi auki asentoon pyörittäessä. Sitä täytyy tutkia.Kai se lättäpää on avattava ja ainakin läpätäne venttiilit.
    pakovenat_kantaa.jpg
     

Jaa tämä sivu