Akkukäyttöiset työkalut; porat, rälläkät jne. | Kehuja ja kiroja

Mä oon sinisellä 135 nyyttonin sauvalla varustetulla ikivanhalla wurtin ilmakoneella vetäny renkaat kiinni eikä yksikään ole itestään irronnut...en oo momenttiavaimella katellu mihin menee.
Mutta teen sen niin että ensin on alkukierteellä pultti tai mutteri, sitten ilmakoneen pienimmällä säädöllä momenttivarrella pultit/mutterit pohjaan, sitte isoimmalle ja päräytys per pultti.
Kiertyvät sellasen kahdeksasosa-varttikierroksen.

Viimeksi muokattu:
Mä oon sinisellä 135 nyyttonin sauvalla vetäny renkaat kiinni eikä yksikään ole itestään irronnut...
Nuo sauvat ei liene aina tasan 135 nuuttonia, jos vetää kiinni 170Nm Makita DTD153 1/4" karalla tai sitten 3/4" milwaukee koneella jossa 1100Nm? Itse en ainakaan luottaisi sen enempää kuin laskemiseen montako "ugga duggaa" kuuluu

Nuo sauvat ei liene aina tasan 135 nuuttonia, jos vetää kiinni 170Nm Makita DTD153 1/4" karalla tai sitten 3/4" milwaukee koneella jossa 1100Nm? Itse en ainakaan luottaisi sen enempää kuin laskemiseen montako "ugga duggaa" kuuluu
No ei, mutta on ne riittävän tiukassa ollu ku ei ykskään oo irronnu, eikä jälkikiristyksessä momenttiavaimella yksikään liikahda...

Kyllä ne noilla tangoilla menee melkolailla siihen mitä mutterimopo jaksaa vääntää, jos ei varovaisesti ja tolkulla naputa menemään. Ei oo iso rasti kiertää autoa ympäri momenttiavaimella samalla kun tarkistaa paineet.

Itse laitan sillä noin 30cm varrella käsivaralta, arvio noin 40kg voimalla painaen siihen. Autosta ei ikinä ole irronnut eikä ne niistä helposti irtoa mutta traktorista lähti kerran takaratas kun oli pantu pelkästään 3/4 milwaukeella arviolta kiinni. Ei ollut minun laittama kylläkään sekään

Kyllä ne noilla tangoilla menee melkolailla siihen mitä mutterimopo jaksaa vääntää, jos ei varovaisesti ja tolkulla naputa menemään. Ei oo iso rasti kiertää autoa ympäri momenttiavaimella samalla kun tarkistaa paineet.
No minullapa onkin sitten erikoinen tanko ku ei millään mene niin kireälle mitä mopo jaksais iskeä.

Jos panee vain alkukierteille öljytyn mutterin/pultin sekä sirauttaa vahdilla kiinni, niin mitenkä käy? En ole moista edes kokeillut mutta epäilen että avaaminen seuraavavan kerran on jatkovarsi hommaa? On paineilmamopo avaralla letkulla - vanhasta sammuttimesta tehdyllä paineakulla joka on letkussa, sillä kyllä lähtee tai tapahtuu jotain muuta!

Jos panee vain alkukierteille öljytyn mutterin/pultin sekä sirauttaa vahdilla kiinni, niin mitenkä käy? En ole moista edes kokeillut mutta epäilen että avaaminen seuraavavan kerran on jatkovarsi hommaa? On paineilmamopo avaralla letkulla - vanhasta sammuttimesta tehdyllä paineakulla joka on letkussa, sillä kyllä lähtee tai tapahtuu jotain muuta!
Riippuu mistä roikkuu, jos täydellä vauhdilla täysillä paineilla sirauttaa kiinni niin kiinni on. Jonnii verran ylitiukassa saattaa olla......
Ite ajan kiinni momenttisauvalla vääntimen pienimmällä asetuksella herkällä sormella kerran päräyttäen, sitten vasta isommalla asetuksella momenttisauvaa käyttäen päräytän loppukiristyksen....

Aluvanteita en ole yleensä raaskinut momenttisauvalla ja koneella rätkytellä kiinni, mutta peltivanteet olen satunnaisesti tällä kokoonpanolla tiukkaillut:
20231022_133529.webp

Sauva 110 Nm. Koneena Makitan DTW1002 miedoimmalla asetuksella (300 Nm?).
Momenttiavaimella tulee kuitenkin tarkastettua tulokset. Tänään oli kaikki yli 120 Nm, mutta alle 140 Nm lähti kuitenkin pyörimään aukipäin. Pultit deodaranttitervattuja.

Aluvanteita en ole yleensä raaskinut momenttisauvalla ja koneella rätkytellä kiinni, mutta peltivanteet olen satunnaisesti tällä kokoonpanolla tiukkaillut:
Mikä siinä alumiinivanteessa on niin herkkää, ettei koneella kärsi?

Mikä siinä alumiinivanteessa on niin herkkää, ettei koneella kärsi?

Ehkä lähinnä ajatus menetelmän epätarkkuudesta, vaikka tuon tämän päiväisen epätieteellisen mittauksen perusteella olivat yllättävän tasaisessa momentissa. En kuitenkaan pidä minään vaivana kiertää pultteja/muttereita koneella kiinni ja tehdä varsinaista kiristystä momenttiavaimella.

Ehkä lähinnä ajatus menetelmän epätarkkuudesta, vaikka tuon tämän päiväisen epätieteellisen mittauksen perusteella olivat yllättävän tasaisessa momentissa. En kuitenkaan pidä minään vaivana kiertää pultteja/muttereita koneella kiinni ja tehdä varsinaista kiristystä momenttiavaimella.
Joo, siis niin minäkin teen. Kierrän koneella ja jätän vähän löysään ja momenttiavaimella viimeisen varttikierroksen kiristän. Mutta en kyllä viitsi joka mutteria käsin kiertää, koneella kakkosteholla alkuun laitan, niin jää sopivasti momenttiavaimella kiristettävää.

Pyörän pultteja/muttereita on pallo-viiste kartiolla, pultit-mutterit voi olla vääränlaisia vanteeseen ja silloin nasahtaaa todella tiukkaan jos on viellä hakkattu kiinni pulttikoneella. Ai mistäkö tiedän?

Pikkumakitalla keskiteholla pieni päräytys, sitten momenttiavaimen kanssa 120 Nm niin kääntyy kiristäessä alle 1/4 kierroksen.

Mä olen nuo momenttiavaimet ostanut käyttöä varten. Ei niitä tarvi säästellä renkaanvaihdossakaan.

Tuntee pultinreijästä helposti kumpi kyseessä, silti niitä sekoitellaan.
On ihmisiä, ketkä ei autoista mitään ymmärrä, mutta silti yrittävät niitä korjata tai vaihtaa renkaita, ym. ja tekevät virheitä, vaikka tuollaiset perusasiat on ihan silmin havaittavissa.

Itse en ymmärrä mitään tietokoneista. Sen takia en tee siihen mitään säätöjä tai asennuksia. Ainoastaan laitan päälle ja pois. Silti se usein herjaa jotain outoa ruutua näytössä, mistä ei mitään ymmärrä. Pitää aina pyytää alan koulutiksen saanut henkilö paikalle tai soittaa jollekin alan asiantuntijalle.

Autoissa ja koneissa kuitenkin tuollaiset asiat on aivan fyysisesti havaittavissa, mutta tietokoneissa kaikki tapahtuu mystisesti jossain prosessorissa itsekseen ilman minkäänlaista logiikkaa tai säännönmukaisuutta.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin