Yleinen rakennusten remonttikysymysketju

Viestiketju:
Yleinen rakennusten remonttikysymysketju

Tarkoitus toukokuussa ilmojen salliessa maalata appiukon kämpillä peltikatto, maalasin saman katon 20v sitten, jännä nähdä kuinka kömpelö lähes 60v ukko nyt pärjää, mulle luvattu nosturi ja turvavaljaat, kannattaako pysyä liuotinmaaleissa? Edelliseltä kerralta lähes täysi pytty peltikattomaalia, uskallanko käyttää, jos näyttää ok?
 
Ei liukkarimaalit mene miksikään.
Minulla oli kerran toistakymmentä vuotta vanha purkki keinohartsiautomaalia. Avasin purkin ja tökkäsin sormella pintaa. Vieressä vaimon veli kommentoi, että ”tuo ei ole maalia, tuo on tramppoliini”. :tök:

Kun arvostelija oli lähtenyt pois, otin reilusti tinneriä ja aloin möyhentämään purkkia porakoneella ja vispilällä. Ihan käypäistä ja kovettuvaa maalia siitä tuli. Hieman pikku kokkareita, mutta eivät haitanneet käytössä.
 
Suunnittelin hieman tulevaa autotallia. Vanhasta navetasta olen siis muokkaamassa tiloja hieman. Pari juttua mielessä.

Lattia pitää valaa umpeen. Siellä on vanha lantakouru ja sen takana lattia selvästi alempana ja jo purettujen parsien kohdalla on lattiassa ehkä kahden sentin pykälä. Isot täytöt menee hiekalla ja betonilla. Mutta sitten tarvinnee jonkun tasoitteen että saa tuollaiset ja ehkä allekin erot pois. Päälle tulee joku maali tai pinnoite mutta aika budjettiversio varmasti.

Lantakouruun mahtuisi hyvin lattiakaivoja ja viemäröinti. Olisikin vanhoja valurautaisia tarjolla. Mutta onkohan näihin olemassa joku adapteri tms millä tuo liitetään 75 mm muoviputkeen. Vinkkiä mistä moisia?
1714671800838.jpeg
 
Kannattaako liikoja hifistellä jos meininki käytetty valurautakaivo haudata betoniin. Rötvää vähän sikaa liitokseen ja betonista muhvi ympärille. Ei kai ne muovikaivot niiin kalliita ole...

Tasotteet onkin vähän hankala juttu kun aika kalliita säkkikamoja ja sitä menee äkkiä paljon. Pysyvyys vanhassa navetan lattiassa vähintään epävarma. Budjettiratkaisuna tasasta lattiaa tavotellessa ehkäpä noin 50mm valu ohuella verkolla jos vanhat laatanjämät pysyy paikallaan eikä isosti elä.
 
Tuo valurautakaivo on ikävä puhdistaa. Jos ei montaa kaivoa laita, niin uudet eivät ole kokonaisuudessa merkittävä kustannuserä.
 
Uuden saa mellkein noiden liitoskappaleiden hinnalla. Tosin metallinen voi olla arvokkaampi.
 
Vielä hiukan jankutan siitä pellikaton maalauksesta, ensiviikko ajallisesti olisi tosi hyvä, mutta lämmöt menee pienee, varsinkin yöllä pari astetta lämpöä, päivällä hyvin n.10c miten on pitääkö siirtää prosessia, vai maalaanko klo 10-15 kun lämmintä, kuivuisi ennen yötä ?
 
Nyt on parhaat katon maalaus kelit kun ei liian kuumaa eikä siitepölyä liikaa. Maali kuivuu äkkiä, hyvin riittää jos iltapäivällä maalaat. Kahtena edellisenä keväänä maalasin reilu 300 neliötä vanhaa konesaumakattoa pääosin iltahommina. Hionta ja pesu yhtenä iltana muutama rivi kerrallaan ja seuraavana päivänä heti töistä tullessa puol neljän aikaan pohjavärit hiottuihin kohtiin, sitten kahville ja haukkaamaan välipalaa ja pintaväri perään. Hyvin onnistui. Vielä olis ehkä vajaa sata neliötä jäljellä tälle keväälle.
 
Olin käsityksessä että muovinen lattiakaivo olisi vähän kyseenalainen tallissa. Kipinät sulattaa ja auton paino särkee? Vai onko huoli turha?

Jos muovisen laittaa, niin olisikohan tällainen toimiva systeemi mitä esim Biltema kauppaa:

Ja huomioitava että mitään hajulukkoja tms ei tässä tarvitse.


1714729143446.png
 
Kokonaisuudessaan en haluaisi alkaa lattiaa nostamaan 5cm, sillä puolella tilaa missä nyt on suhteellisen hyvä lattia on useita ovia ja niiden kanssa 5 cm nosto aiheuttaisi taas merkittävästi lisätöitä ja kustannuksiakin varmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se pitäis olla öljyn- ja hiekanerotuskaivolla tuo viemäri autotallissa, ainakin jos uutta tekee rakennusluvan ja kuvien mukaan?
 
Tässä tulee moisen paikka rakennuksen päähän. Eli navetta jaettu pituussunnassa kahteen ja nyt ollaan tekemässä sitä putkiston kannalta alkupäätä. Siinä ei ole syvyyttä kunnolliselle erotuskaivolle. Joten tästä tilasta vedetään vain viemäröinti rakennuksen toiseen päähän. Toiseen päähän tulee mahdolliseti myöhemmin omat lattiakaivot. Nämä kaikki yhdistyy isompaan lantatunneliin missä on tilaa ja paikka sitten sille varsinaiselle erotuskaivolle. Ja sen jälkeen sitten poisto pihan jätevesikaivoon.
 
Mutta onkohan näihin olemassa joku adapteri tms millä tuo liitetään 75 mm muoviputkeen. Vinkkiä mistä moisia?
Eikö tuo muoviputken muhvipää mee ton valuosan päälle, varsinkin jos sen ensin putsaa, jos ei muuten niin kuumailmapuhaltimen avustuksella.
Mutta mikäli on niin iso paksuusero, ettei mee, niin 110-75 supistusyhde on olemassa, (närenaurussa vitosen kappale) onko se satakymppi sitten liian iso tohon päälle, taas sitten kuumailmapuhaltimella pehmentää ja pannalla vetää suppuun.
Nämä konstit olisi niitä joita ainakin itse yrittäisin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se pitäis olla öljyn- ja hiekanerotuskaivolla tuo viemäri autotallissa, ainakin jos uutta tekee rakennusluvan ja kuvien mukaan?
Ei kait sen öljynerottimen tarvii olla jokaisessa lattiakaivossa? Riittää kun on kokoojakaivossa, muut voi olla ihan normi kuivakaivoja.
 
Takaisin
Ylös