Voiko kuorma-auton starttimoottori jäätyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oh1hih
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen kuullut ja käyttänyt. Silti olen sitä mieltä, että se on suunnitteluvirhe. On kuitenkin yleisimpiä paikkoja sähköongelmille ja olisi helposti parannettavissa, mutta ajoneuvon valmistajien talousosatolla ollaan toista mieltä.
Lisää jatkoksia, lisää vikapaikkoja. Ja yleensä jos autoon laitat vesitiiviin kotelon ni se tarkoittaa että vesi pysyy siellä hyvin.

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, vaikka se olisi väärä =).

Lisää jatkoksia, lisää vikapaikkoja. Ja yleensä jos autoon laitat vesitiiviin kotelon ni se tarkoittaa että vesi pysyy siellä hyvin.

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, vaikka se olisi väärä =).
Toki sinäkin saat olla väärässä, jos niin haluat...

Hankala on vaan saada tuollainen paksu liitinnippu suojattua kosteudelta ja ennenkaikkea hapettumilta.
Missä se liitinnippu on? Tuossa on reiät
1 x 35 mm2
1 x 25 mm2
2 x 8 mm2
kaapeleille. Muitakin vaihtoehtoja maailmasta löytyy.

Screenshot_20260326_050134_Chrome.webp

Vanhemmassa FL 612 on ainakin sellainen "normaali" startti, jossa bendixiä liikutellaan solennoidilla. Mulla oli kaula poikki siitä.

Noniin Volvo on jälleen kotipihassa, uuden startin ja öölipohjan tiivisteen kanssa, öölipohjan pultit, öölit ja filsut toki vaihtui samalla.

..ja sitten vain odotellaan kun lasku kolahtaa verkkopankkiin =D, eiköhän tämä 1xxx € keikka nyt ollut.

Noniin Volvo on jälleen kotipihassa, uuden startin ja öölipohjan tiivisteen kanssa, öölipohjan pultit, öölit ja filsut toki vaihtui samalla.

..ja sitten vain odotellaan kun lasku kolahtaa verkkopankkiin =D, eiköhän tämä 1xxx € keikka nyt ollut.
Mielenkiinnolla jäämme kuulolle, mikäli raportoit että oliko minkähintainen keikka. Kunhan ei ala 2 numerolla tuo summa... :baghead:

Otitko vanhan startit tutkittavaksi vai menikö romuun?
Itse olisin ottanut, mutta periaatteessa kyllä ymmärrän, jos kaikki ei haali kaikkea mahdollista rikkinäistä tavaraa nurkkiinsa🤭

Tuo runkopantillisuus on toki yks pointti.
Ite kyllä pyrin jättämään / haalimaan itelle noita vaiks mitä startteja, jos joskua sattuu jokin varaosatarve tulemaan...

Tuo runkopantillisuus on toki yks pointti.
Ite kyllä pyrin jättämään / haalimaan itelle noita vaiks mitä startteja, jos joskua sattuu jokin varaosatarve tulemaan...
Runkopantti olis kai jotain 100€ luokkaa tuolle, eli pitäisi maksaa 100€ rikkinäisestä startista tietämättä mikä vika siinä on ja onko se käytännössä korjattavissa.
Jos sen saisi muutaman tunnin äheltämisellä kuntoon, vaihdettua laakerit jne, ni sit pitäisi varastoida jne.

Tutkin läpi tuon huoltohistorian ennen mulle saapumista 2012, eikä siellä ole mitään viitteitä startin uusimisesta. On siis syytä olettaa että tuo oli alkuperäinen.
Autolla oli sen ekan 11v 6kk aikana ajettu noin 530Mm, ja nyt reilun 13v ja 8kk mulla olon jälkeen mittarissa on 590Mm, niin noin tilastollisesti on aika pieni todennäköisyys että tuon joutuu vaihtamaan uudestaan. Toki se on mahdollista, mutta veikkaan että aika monella muulla sijoituksella saa paremman tuoton =).

Tilanne on kokolailla erillainen toki jos a) ei ole runkopanttia, b) nyppii omia ja muiden koneita elämäntapanaan niin todennäköisyys että moinen selfrefurbattu startti löytää paikkansa jonkin moottorin kyljestä on ihan eri.

Eli ymmärrän kyllä hyvin josko Jusape-setä haalii näitä nurkkiin, mutta minun ei ole järkevää toimia samoin.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin