Voihan venttiili (jupinat venttiileihin liittyen)

borg

administi
Ylläpitäjä
Muorin potkupyörän kumista oli kadonnut ilma. Sisärengas oli puhki, mutta eihän sitä vielä tuossa vaiheessa tiennyt.

IMG_3963.webp

Siispä pumppaamaan ilmaa, mutta eihän tuohon väliin minkäänmoinen pumppu mahtunut. Lisäksi venttiilin peijooni pyrki pakenemaan muovisen vanteen sisään, mikä lopullisesti levitti pällin. :mad:

Syy ongelmaan lienee kulkupelin edellisen omistajan omatoiminen kumiremontti. Nykyisissä sisärenkaissa on suora kara ja siinä Dunlop-venttiili. Olen aika saletti, että alkuperäiset renkaat ovat olleet mallia vino Schrader-venttiili:

12 tuuman schrader.webp

Nuo mokomat vain maksavat moninkertaisesti sen, minkä tuollainen Dunlop-venttiilinen gummi maksaa. Eikä millään viitsi yhden renkaan vian takia vaihtaa neljää rengasta.

Järkeilin ratkaisuksi kötöstyksen, jossa mutkallisessa Schrader-jatkoputkessa on Dunlop-adapteri. Lisäksi pitää venttilimuttereiden alle väsätä sopivan kokoiset aluslevyt, joilla estetään tuo venttiilien karkaaminen vanteen sisään.

Kaikenlaista ongelmaa sitä onkin. o_O

IMG_4022.webp

IMG_4020.webp

Olen aika saletti, että alkuperäiset renkaat ovat olleet mallia vino Schrader-venttiili:

Olisin nytten vähä erimieltä, saman aiheen äärellä ollu ja yllättäen samoja havaintoja. Tuommoseen yhteen vaiheeseen tuli ihan jokunen rengas vaihdeltua, minimissään kierros kesässä. Vaihtelin aina sisäkumit samalla, väli pitstopit pysy täten minimissä. Muistelen että noi venttiilinreiät vanteissa olis ollu jotenki yllättävän isoja. Laakereitaki piti välillä jo rassata ja tulipa ehdotelmia siihenkin suuntaan, ettei sitä mitenkä sais kulkemaan hitaampaa, pappa varsinki lasketteli välillä vähä alamäkeen :)

Anopin käytettynä ostetun Pisla"mopon" renkaat ku uusin, laitoin samalla kertaa siä- ja ulkokumit, ei halvimpia. Paikkamössöt kumeihin heti uutena ja "kevyt" ylipaine renkaisiin. Aina kylässä käydessä kavin katsomassa että renkaissa oli paineet kohillaan. Laakerit kans purin, pesin ja rasvasin uudelleen siinä rengasrempan yhteydessä. Jarrut jouduin kans uusimaan ku anoppi lasketteli sillä melko jyrkkää alamäkee, välillä olivat kakspäällä toisen mamman kanssa....

Vanhasta kottikärryn sisärenkaasta leikkaa mutkaventtiilin irti niin se toimii adapterina polkupyörän venttiiliin.
Tosin ihan tavan puhalluspistoolillakin osuu sen verran ilmaa venttiiliin, että tulee rengas sopivasti täyteen.

Kyllä ainakin mummin entisessä ja äitmuorin nykyisessä on uudesta asti ollut ihan fillarin venttiileillä. Paineilmapistoolissa on ohut letkunpätkä, sillä on hyvä täyttää.

Kotona olenkin täyttänyt fillarin renkaat aina puhalluspistoolilla. Sitä vain ei kaikkialla ole saatavilla.

Sama mahtumisongelma lienee tuossakin.

Helposti pahempikin, mutta mietin tuota letku+paineilma -ajatusta. Tässä kun on se rantaleluadapteri tai sitten tuolla prestan adapterilla kikkaillen.

Tuossa on myös dunlop venttiilille sellainen "pyykkipoika", eli se kiristyy tuon kiinnitysholkin ympärille mahdollistaen täytön schrader letkulla.

Eikö tuohon saa umpi PU kumeja tilalle, niin ei tarvitse sen jälkeen asiaa ihmetellä?

Tuntuu kaikki nykyajan sisäkumitkin olevan täyttä paskaa, jotka ei ilmaa sisällään pidä, kuin vajaan vuoden.

Eikö tuohon saa umpi PU kumeja tilalle, niin ei tarvitse sen jälkeen asiaa ihmetellä?

Tuntuu kaikki nykyajan sisäkumitkin olevan täyttä paskaa, jotka ei ilmaa sisällään pidä, kuin vajaan vuoden.
Olen jo täälläkin useemman kerran kertonu, että heti uutena laittaa paikkamössön sisälle niin ei suoda ilmoja läpi nää nyky "kumit"....

Tuommoisessa varmaan kestäisi ne umpikumirenkaat ihan hyvin. Nokkakärryihin laitoin moiset ja ne mankeloitui pois vanteilta kun oli vähän enempi kuormaa..

Syy ongelmaan lienee kulkupelin edellisen omistajan omatoiminen kumiremontti. Nykyisissä sisärenkaissa on suora kara ja siinä Dunlop-venttiili. Olen aika saletti, että alkuperäiset renkaat ovat olleet mallia vino Schrader-venttiili:
Luulen, että kyllä se on renkaan ensimmäistä kertaa kasannut sen itse halpuuttanut. Äidillä oli Potkupeli-niminen ajokki ja siitä (kuten myös naapureitten ajokeista) paukkui venttiilit sisäkumista irti. Siinäkin "ensiasennusrenkaat" olivat suoralla venttiilillä. Sisäkumit on vaihdettu ainakin kertaalleen ja taas on yksi kumi tyhjänä. Kun ei ole enää ollut tarvetta, niin pian jo 10 vuotta ollut autotallin perällä pölyn peitossa. En viitsi uusia sisäkumeja, kun kukaan ei käytä. Ehkä joskus itse vielä tarvitsen sitä. Pysyisi ainakin talvella pystyssä. Kolmen muun renkaan kohtaloa en ole seurannut, mutta ne ovat saattaneet säästyä, koska ovat muuten vain tyhjentyneet.

Tuommoisessa varmaan kestäisi ne umpikumirenkaat ihan hyvin. Nokkakärryihin laitoin moiset ja ne mankeloitui pois vanteilta kun oli vähän enempi kuormaa..

Kyllä minulla ne keltaiset PU kummit on ollut nokkiksissa yli 10v, eikä ole miksikään mennyt vaikka välillä on yli sadan kilon vetojakin ollut. Toki, jos jatkuvasti tiilikuormia kuskaa, niin ei ehkä silloin ole paras vaihtoehto, mutta ei se ilmakumikaan kyllä ole. Toki noissakin on varmasti paljon eroja riippuen valmistajasta. Semmoinen kumista tehty umpikumipyörä oli kyllä aivan kauhea koppura, kun moisen joskus kottikärryyn asensin. Piti kyllä vaihtaa PU kumiin jo parin viikon päästä.

Töihin ostin nokkikset IKH:lta, joissa on matalan profiilin PU kumit ja niillä tuntuu kyllä painavatkin kuormat menevän kevyesti, kun eivät painu niin paljoa littuun.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin