Virkistävän erilaisia rakennusteknisiä ideoita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja borg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En tiedä onko tämä virkistävä tai erilainen, mutta tuli mieleen. Olisi rantamökki mikä nykyisin noin joka kolmas vuosi kastuu alapohjan osalta. Aiempi omistaja onkin siksi purkanut lattian ja poistanut kaiken eristyksen yläkautta. Alakautta on niin vähän tilaa ryömintätilassa ettei sieltä pysty tekemään mitään. Savupiippu on tehty siten ettei mökkiä voi nostaa.

Nyt tuli ajatuksena mieleen että jos reunat verkottaisi tiheällä silmällä ja puhaltaisi koko alapohjan täyteen kevytsoraa.

Parantaisikohan tämä mökin lämpöjä, voisi pidemmälle syksyyn käyttää.

Olisiko muuten toimiva ratkaisu?

Miksei toimisi, ei ainakaan pääsisi tuuli suoraan lattialankkujen alle.
Toisaalta voisiko savupiipun purkaa tarvittavalta osuudelta, nostaa mökkiä ja tehdä savupiippu uusiksi....

Meinattiinko täyttää koko ryömintätila vai lattian eristeiden tilalle lecasora? Itse en lähtisi ainakaan ryömintätilaa täyttämään millään, en edes lecapapulla. Villan tai muun eristeen korvikkeena, eristyskyky taas lienee aika onneton? On lisäksi aika kallistakin, kun sitä pieneenkin pohjaan katoaa äkkiä kuutiotolkulla.

Olen myös mökin noston kannalla. Purkaa sen mitä joutuu ja mökkiä reilusti ylös ja sitten lattiaan tavan eristeet.

Itse olen myös mökin nostamisen kannalla, mutta ei ole minun mökki. Siellä kävi viime kesänä ulkopuoliset työmiehet mökkiä nostamassa ja päätyivät ettei se nouse. Harmi kun en silloin itse nähnyt tilannetta että mikä se ongelma oli.

Mökin alla on niin vähän tilaa ettei kevytsora tulisi normaalin eristetilan täytteeksi vaan ihan maasta asti. Talvisin siellä ei olla kuitenkaan, mutta tavoitteena että jos jollakin konstilla kautta saisi hieman jatkettua.

Auttaako jos eristäis sokkelin vaikka Finnfoam levyillä maahan asti, eli lattian alle tiivis tila joka myös lämpimäksi.
Talveksi sitten reilusti auki tuulettamaan.

Alkuperäiseen kysymykseen alapohjan kastumisesta, miksi ?
Onko möksä niin rannassa, että järvi / jokivesi sen kastelee, vaiko onko mikä syy, kostumiselle ?

Oletan että jotain hallitsemattomia tulvaongelmia, jos ei säännöllisesti kuitenkaan kastu. Paras tietenkin jos sille itse ongelman aiheuttajalle voi jotain tehdä.

Villasukat jalkaan ja antaa lattian olla eristämättä, tai sitten ottaa vähän fiksumpia ja viitseliäämpiä urakoitsijoita mökin nostoon. Voihan olla että mökin kattorakenteet on tuettu tiilipiippuun tai vastaavaa, mutta ei se ole kuin hidaste.
Ameriikan mailla ne nostaa ja siirtää kokonaisia omakotitaloja rekan lavetilla, niin kyllä pitää suomalaisella sisulla saada pieni mökki nousemaan puoli metriä ylös.

Alapohjan tukkimisella voi uusia koko mökin jonkun vuoden päästä, sanoisin.

Kyse siis siitä että joki tulvii jääpatojen takia. Ennen ne hoidettiin pois, mutta nykyisin ei niinkään. Eli itse tulvimiselle ei ole oikein mitään tehtävissä.

Ehdotus alapohjan tukkimisesta syksyksi vois olla jotain.

Kevytsora käsittääkseni päästää veden hyvin läpi. Eli sellainen kakku kyllä kuivuu kun vaan veden pinta laskee. Mutta enemmän epäilyttää että huilaako myös ilma liikaa ja koko täytöllä ei olisi merkittävää hyötyä.

Millähän julkkarin edes saa lahoamaan tuolleen? Ei mitään tuuletusta takana ja kosteus tulee sisäpuolelta jostain, silleen vois onnistua.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin