Video viilauksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kkuula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Käsipunttitangot piti näyttönä tehdä amiksessa, saattoi olla että hieman oikaistiin joissain kohtaa kun kiire oli päästä sorvailemaan omia töitä. :rolleyes:
Ei kuulemma olis ekan viikon tuntien aikana saanu valmistua.
Asennuspuolella viilattiin kyllä mittapalaa kauan. Siellä ei ollu mikään hinku teoriatunneille.

Meillä oli amiksessa eri päivät työ- ja teoriapäivät.
Ekana vuonna kolme teoriaa ja kaksi työsalipäivää, kakkosluokalla kaksi teoriaa ja kolme työsalipäivää.

Miksi minä luen aina otsikon "Video vilautuksesta" ja taas petyn.
Joo, koulussa tein ainakin pistepuikon, johon juotettiin kovametallikärki. Toinen juttu oli ruuvipuristin. Sellainen täysmetallinen painava mötikkä, jota sitten viilailtiin joka suunnasta. Siihen runkoon sitten kiristysruuvi ym. härpäkkeet. Ne liittyi muistaakseni koneasennus alkeisopetukseen.

Ite oon suunnitellu että suuttimen kärjen neulan jos laittaa vaikka loctitellä varteen kiinni niin tulis varmaan melko kelpo pistepuikko. Ovat melkoisen kovaa ainetta valmiiksi.

Ekana vuonna kolme teoriaa ja kaksi työsalipäivää, kakkosluokalla kaksi teoriaa ja kolme työsalipäivää.
Meil oli eka vuosi teoriaa, toinen ja kolmas töitä. Kolmannesta vuodesta puolet työharjoittelussa. Oli hyvä systeemi mielestäni.

Jotensakin noin se olis pitäny mennä ja saattoi mennäkkin, aika monta päivää tuli oltua pois, joko hanttihommissa tai muuten vaan olevinaan töissä.
Kolmannella luokalla oli muutenkin paljon sitä harjottelua ja lisäks kysyin 2kk työsalipäivät siirretyiksi töihin. Myönsivät senkin silloin onneksi. Saattoi kyllä siinäki mennä joku teoriapäivä töissä.

Meil oli eka vuosi teoriaa, toinen ja kolmas töitä. Kolmannesta vuodesta puolet työharjoittelussa. Oli hyvä systeemi mielestäni.
Muuttu tohon suuntaan pian sen jälkeen kun itse amiksesta lähdin.
Itsellä oli työharjoittelu vain 5 viikkoo.
Eka vuosi teoriavoittoinen. Pari niinsanottua pajapäivää joka meni perusteiden opetteluun/kertaukseen. Hitsaus, mittaukset, kierteytykset, yms. Tokana vuonna enemmän pajalla ja asiakashommia. Kolmas vuosi olikin pajavoittoinen. Työharjoittelun olin kalkussa.

Mulla kaks vuotta viljelijä perustutkinto ja kolmas vuosi sitten maatalouskone asentaja. Sillon vielä pysty eka vuoden jälkeen hakemaan opistoon.

Mie yhelle isännälle ajelin koneita siinä ajokortti-iässä.
Harkittiin tädin peltojen vuokrausta, jossa olisin saanu tuntumaa paremmin asiaan.
Kiire tuli tädin naapurille uusimaan sopimuksia, etten vaan siihen tunge.
Toisen kerran tälle tuli hoppu, kun ostimme tämän paikan. Täällä kun on myös pellot.
Äitee tän jälkeen miun kuullen taivasteli vierailijoille; meiän pojasta meinas tulla juntti.

Osin selittää asennetta se, että isäukko yritti kaapata tilan anopiltaan, apen kuoltua.

No nyt meinaavat työntää perinnöksi niitä. Ei huoli meiän lapsetkaan.

Teollisuussähköasioista tuli sitten amatti.
Vaan eka luokalla ammattikoulussa piti viilata ja joku kääkäle sahata, ei saanu viilata.
Lukioon meno ei tullu miulla kysymykseenkään, vaikka keskiarvolla olis päässykin.
Sori OT.

Olihan samaan aikaan 2 vuotisia linjoja kun itse olin amiksessa mutta osa oli 3 vuotisia.
3 vuotta meilläkin silloin, mutta kyllä jo silloin mietin että tästä kun karsisi alkuun ruotsin, englannin, liikunnan ja tavallisen matematiikan pois, niin hyvin kerkeisi kahteen vuoteen. Ei sillä että nuo olisi olleet jotenkin ikäviä, mutta en tiedä miten ne siihen ammattiin valmistumiseen liittyi. Englantikin oli semmoista pintaraapaisusanastoa, että ilmankin olisi selvinnyt. Tai jos ei tiedä mikä on yleismittari englanniksi, niin ei sitä varmaan tule tietämään jatkossakaan.

Mie yhelle isännälle ajelin koneita siinä ajokortti-iässä.
Harkittiin tädin peltojen vuokrausta, jossa olisin saanu tuntumaa paremmin asiaan.
Kiire tuli tädin naapurille uusimaan sopimuksia, etten vaan siihen tunge.
Toisen kerran tälle tuli hoppu, kun ostimme tämän paikan. Täällä kun on myös pellot.
Äitee tän jälkeen miun kuullen taivasteli vierailijoille; meiän pojasta meinas tulla juntti.

Osin selittää asennetta se, että isäukko yritti kaapata tilan anopiltaan, apen kuoltua.

No nyt meinaavat työntää perinnöksi niitä. Ei huoli meiän lapsetkaan.

Teollisuussähköasioista tuli sitten amatti.
Vaan eka luokalla ammattikoulussa piti viilata ja joku kääkäle sahata, ei saanu viilata.
Lukioon meno ei tullu miulla kysymykseenkään, vaikka keskiarvolla olis päässykin.
Sori OT.
Muistaakseni sähköpuoli tuolloin kun itse olin amiksessa että oli helpompi päästä lukioon kuin sinne.
En nyt enään tarkalleen muista koska yhdistelmäopinnot tuli mutta parille tutulle joille ei lukion pänttääminen luonnistunut meni sitten yhdistettynä ja lopputulos oli melkosen hyvin suoritetut opinnot ja työpaikka.

Ite oon suunnitellu että suuttimen kärjen neulan jos laittaa vaikka loctitellä varteen kiinni niin tulis varmaan melko kelpo pistepuikko. Ovat melkoisen kovaa ainetta valmiiksi.
Mulla on tuollain tehty ollut varmaan 30v käytössä ja ja hyvin toimii. Toinen on tehty katkenneesta kierretapista missä oli perässä 45 asteen viiste

Muistaakseni sähköpuoli tuolloin kun itse olin amiksessa että oli helpompi päästä lukioon kuin sinne.
Mä olin sähköpuolelle eka varasijalaa, ei kukaan syyslukukaudella keskeytäny niin tuli sitte levyseppähitsaaja. Koulu loppu 30.5 niin 1.6 menin oppisopimuksella konepuusepän hommiin, joita tulikin sitten tehtyä samassa virmassa 20 vuotta, no siitä liki 17 vuotta myös ruiskumaalaushommia, alkuun osittain, myöhemmin täyspäiväisesti jopa kahta vuoroa tehden. Olkapäässä sen huomaa...

Paperinvalmistuslinja jokilaakson ammattikoulussa -76 -> -78 siitä yhtyneitten paperitehtaiden koulu -78 > -80 yhtyneiden koulussa täyttä työtä palkalla 9kk vuodessa 3 kk koulun penkillä. Ja tänä vuonna alkaa eläke syyskuun alussa, kunhan lomat saan pidettyä toukokuun lopusta alkaen.

Ja tulihan sitä viilattuakin, sorvattua, ja hitsattuakin koulun työpaja harjoittelu jaksolla.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin