Vesikiertoinen lattialämmitys lämmittää liikaa

Piti kesäksi sammuttaa kiertovesipumppu, kun kodinhoitohuoneen ja pesuhuoneen lattiat lämpenevät liikaa. Muissa tiloissa on seinätermarit, nämä lämpenevät sitten jotenkn muuten ei termarin ohjaamana. Systeemi on Roth, kuusi vuotta sitten asennettu ja aiemmin ei ole ollut töllaista ongelmaa. Miten tätä pitäisi lähestyä, tilaanko putkimiehen vai olisko tollaseen jotain itse tehtävissä? Ohjauksen saa nettiinkin, mutta en ole sitä sinne laittanut, kun on toiminut aiemmin.

Piti kesäksi sammuttaa kiertovesipumppu, kun kodinhoitohuoneen ja pesuhuoneen lattiat lämpenevät liikaa. Muissa tiloissa on seinätermarit, nämä lämpenevät sitten jotenkn muuten ei termarin ohjaamana. Systeemi on Roth, kuusi vuotta sitten asennettu ja aiemmin ei ole ollut töllaista ongelmaa. Miten tätä pitäisi lähestyä, tilaanko putkimiehen vai olisko tollaseen jotain itse tehtävissä? Ohjauksen saa nettiinkin, mutta en ole sitä sinne laittanut, kun on toiminut aiemmin.
Eikö jakotukilla ole ruuvattavat linjakohtaiset säätönamiskat?

Kiertoveden lämpötila on liian kova kesällä jos lämpenee häiritsevän kuumaksi, märkätiloista jätetään usein termarit pois jotta sitä lämmitetään mm. Kosteus ja mukavuussyistä aina.

Eli jos on maalämpö tai oumann niin käyrää pitäisi muuttaa..

mää laitoin keittiön lattiaa varten lattialle shellyn mittaamaan lämpötila-anturilla ja shelly ykkösellä ohjataan kierron toimilaitetta, edellyttää tietty että laittaa käsinamiskan tilalle jakotukkiin toimilaitteen. Ellei kierron minimilämpötilaa saa säädettyä

Pitäisi ehkä tietää enemmän koko systeemistä, että osaisi jotain järkevän oloista sanoa. Mutta. Itsellä kokemusta esim mitsubishin ilmavesilämpöpumpusta. Siinä oli erittäin tarkkaa se, että on tietty minimivirtaus koko ajan, tai muuten heittää vikatilaan koko systeemin. Meidän tapauksessa silloin jätettiin kodinhoitohuoneeseen + suihkutilaan vapaakierto eli niitä ei kuristettu termostaateilla ollenkaan.

Kesäksi Mitsun Ecodan koneesta valittiin sitten kesäkäyttö, se teki noille lämmityskäyrille jotain (en niin paljoa jaksanut tutustua ohjekirjaan joka oli paksu kuin omakotitalo) ja sitten taas lämmityskauden alkaessa valittiin lämmityskäyttö.

Ehkä tässä nyt olisi avainasemassa tosiaan se, että joko kertoisit lisää tarkasti siitä että minkälainen järjestelmä on käytössä tai sitten suoraan pyydät asiasta oikeasti ymmärtävän putkarin käymään, ja sen kanssa yhdessä käytte läpi eri vaihtoehdot millä asioihin voi vaikuttaa.

Itse tutkisin ne säätöventtiilit jakotukista ensimmäisenä liikkuvatko kunnolla. Tulee mieleen etteivät liikkuisi täysin ja virtaus jäisi liian isoksi.

Itse tutkisin ne säätöventtiilit jakotukista ensimmäisenä liikkuvatko kunnolla. Tulee mieleen etteivät liikkuisi täysin ja virtaus jäisi liian isoksi.
Vai shuntin liike?

(Tai sit oon käsittänyt jotain väärin sen suhteen että märkätiloissa ei aina oo mitään säätimiä ja ne on vaan säädelty käyttöönotossa sopivaksi...)
Tässä ap:n viestissähän sanottiin että ei oo termareita märkätilojen lattioille.

Vai shuntin liike?

(Tai sit oon käsittänyt jotain väärin sen suhteen että märkätiloissa ei aina oo mitään säätimiä ja ne on vaan säädelty käyttöönotossa sopivaksi...)
Tässä ap:n viestissähän sanottiin että ei oo termareita märkätilojen lattioille.
Shuntti vois olla kans vaihtoehto.
Jonkinmoinen säätö jakotukilla on piirien säätämiseen voi olla ihan pelkkä mekaaninen mutta siinä voi olla samassa myös termostaattipatruuna vai mikä lie nimeltään. Vastaava kuin vesipatterin termostaatissa.

kyllä on tukille tuleva vesi liian kuumaa jos liikaa lämpee, jos kerran uus ongelma, jos ollut aina niin sitten voi olla tukin virtauksien säädössäkin vikaa, mut harvoin se liikaa antaa koska tuleva vesi on käyrän ja ulkolämmön mukaan säätyvä.. joku jumi et liikaa lämpöä, mikä on lämmön lähde niin voidaan lisää arvailla. shuntti jumi ei oo mitenkään harvinainen tai säädin vika.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin