Varaavan takan sytyttäminen ja puiden lisääminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hile6363
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllähän pönttöuuni on pönttöuuni ja kaakeliuuni kaakeliuuni vaikka mitä tekisi. :D
Kuten leivinuunikin. Ei mikään estä esim. ruokien valmistusta pönttöuunissakaan tai kaakeliuunissa, samanlailla niissä joku pataruoka valmistuu.
Uuni on se kokonaisuus, pesä on se missä puita poltetaan.

Millähän perusteella uuni on pelkästään ruuanlaittoon tarkoitettu? Sanahan on lainattu ruotsista-saksasta.
Ai miten niin ruuanlaittoon, kyllä meillä on uuneja myös lämmitykseen, ainoo ruuanlaitoon käytetty uuni on leivinuuni, sitten löytyy pönttöuuneja joiden funktio on lämmitys.

Keittiössä sähköllä lämpeää uuni ja siellä tehdään ruokaa, leivinuunissa tehdään ruokaa. Takoilla ja kattiloilla lämmitetään asuintiloja. Siinä se minun näkemys uunin ja takan eroon.

Tosin jos minulla olisi pönttöuuni, sanoisin sitä myös varmaankin pönttöuuniksi. Ainakin tähän asti olisin, kun ei ole tuota tullut mietittyä ennen.

Eikö tää oletaas aika pitkälti murre kysymys. Eikö idässä kaikki tulisijat ole uuneja.

Eikö tää oletaas aika pitkälti murre kysymys. Eikö idässä kaikki tulisijat ole uuneja.
Tämä minua juuri kiinnosti, koska minulle takka on vain sellainen koriste, yleensä avotakka. Ja uunia käytetään lämmitykseen, on se sitten pönttöuuni tai leivinuuni. Saunan kiukaassakin on uuni mihin ne tulet laitetaan. Saattaa olla Länsi-Suomessa eri tapa sanoa. Appivanhemmat käyttää usein sanaa spiisi. En tiedä kuuluuko lappilaiseen murteeseen vai onko jäänne paristakymmenestä Ruotsissa asutusta vuodesta. Ruotsiksihan spis tarkoittaa puuhellaa ja jossain yhteydessä muutakin tulipesää.

Se mihin tulet laitetaan on ihan virallisesti tulipesä.
Täälläpäin sanotaan "laitas (tai laitoin) pesään valkee"...

Se mihin tulet laitetaan on ihan virallisesti tulipesä.
Täälläpäin sanotaan "laitas (tai laitoin) pesään valkee"...
Vaikka saunaa lämmittävää laitosta kutsutaan täälläkin kiukaaksi, niin silti laitan saunan uuniin tulet tai lisään puita saunan uuniin. Talossa sisällä kaikki lämmitysuunit on uuneja. Takka-sanaa kuulee lähinnä mökkiläisten käyttävän, heistä iso osa onkin muualta tulleita.

Tämä minua juuri kiinnosti, koska minulle takka on vain sellainen koriste, yleensä avotakka. Ja uunia käytetään lämmitykseen, on se sitten pönttöuuni tai leivinuuni. Saunan kiukaassakin on uuni mihin ne tulet laitetaan. Saattaa olla Länsi-Suomessa eri tapa sanoa. Appivanhemmat käyttää usein sanaa spiisi. En tiedä kuuluuko lappilaiseen murteeseen vai onko jäänne paristakymmenestä Ruotsissa asutusta vuodesta. Ruotsiksihan spis tarkoittaa puuhellaa ja jossain yhteydessä muutakin tulipesää.
Meillä on Takka-leivinuuniyhdistelmä kuten tiedät. Molemmissa voi pitää tulta. Pelkän takan lämmityksellä leivinuuniin tulee noin 150 astetta, riittää useimmille ruokajutuille. Jos emäntä leipoo,niin sitten lämmitän molempia.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin