Valmet 1600 tietoa?

Tarviainen

Kansalainen
Moi kaikille, ajattelin tulla tällä tavalla "ulos" :), olen tätä foorumia seurannut jo vuosia, täältä kun löytyy pikkuvinkkiä ja tietoo todella paljon ja hetki sitten tuli oikeen rekisteröityäkin.

Eli, jo jonkin aikaa olen etsinyt pihakonetta, jolla hoituisi pihan siivoukset, nostot yms. entisen maatilan työt, haaveissa ollu tuollainen linkku-lusikkahaarukka, mutta niissä tahtoo tuo hinta karata liian kovaksi, lisäksi näkyvyys trukkipiikeille on aina huono. Nyt sitten tarjottiin tuollaista otsikonmukaista vallua korjattavaksi
kohtuu hinnalla, ja olisinkin kysynyt tietoja tuollaisesta koneesta, harvinaisia ainakin ovat, onko tuossakin peruskone jonkun muun valmistajan, kuten nuo 9000 traktorikaivurit, vaiko kokonaan valmetin omia tekeleitä?
Jos omia kokemuksia, niin mitä hyvää/huonoa näis on?

Kokemuksia ja tietoo otetaan kiitollisena vastaan!

No eikös se oo ihan sama asia....:D...
Tervetuloo vaan, vaikka itse otsikon masiinaan osaa muuta sanoo ku että oikee merkki...

Näinhän se menee :). Mutta onko oikeasti näin harvinaisia koneita, ettei kukaan oo näitten kanssa ollu tekemisissä, valtiolla näitä on ilmeisesti ollu käytössä.
Yritin noita akseleita vertailla, niin Fiat-Alliksessa näyttäs olevan vähä samaa näköö, Volvon akselit ne ei kuitenkaan oo...
Joutuuko tuon perhana ostamaan että selviää mikä tuo on tekojaan....

Ei muuta hajua, kun se, et oon joskus 90-luvulla ajanu moisella muutaman kerran, kun olin kesätöissä. Oli paikallisella puutavaraliikkeellä trukkina ja purun mätössä.

Valmet 1200:lla työntelin yhden talven lumia LPR:n Maanpuolustusopistossa, eli rottakoulussa. Laatikko siihen oli rempattu, mutta potki nelikkoa pois päältä. Minä muistaakseni säädin sen kytkentävivuston ja alkoi vetämään molemmilla akseleilla...

Osien saatavuus, varsinkin erikoisempien osalta? AGCO kun on tehnyt päätöksen ettei varaosia valmisteta kymmenen vuotta valmistuksen loputtua eikä varaosien piirrustuksia luovuteta kolmansille osapuolille.

Mitäpä tykkäsit, oliko jo sillon vanhanaikanen/ omituinen käyttöliittymä tai jotain muuta? vaihteistoa taidetaan ohjata sähköllä?
Ei muuten mutta tuos mitä oon katellu, ei mee pieni puoli päälle.... tietäis katteleeko katkennutta johtoo, uutta kelaa vai koko vaihteistoo.
Toki mitä lujempaa, sitä kivempaa, ei vaan taida toimia trukki-piikkien kanssa :leveahymy:

Ainaki traktoripuolella yleisin on sähkövika tai ruosteinen kelan sisus, ettei maguvenan kara liiku. Harvemmin suoranaista mekaanista vikaa. ( esimerkkinä esim tuo @Forssoni New Holland TM 135 - ketju )

joo, ihan suora peltinen, takapyörät on vähä halkeillu. On kuulemma koitettu sähköjä korjaamalla yritetty pientä puolta saaha päälle, pitkä rivi katkaisimiakin laitettu, vaan eipä se auta jos käsky ei mee kelalle/karalle asti...
kun tietäs mille laatikolle tuo on tehty, seki vois helpottaa vianhakua kun sitä vikaa etukäteen ja konetta vielä näkemättä yrittää haarukoida

Käsky voi ehkä jopa kelalle mennä, mut jos kelan ja karan ulkorungon välissä on ruostumaa, niin sadasosamillin puristuma siinä millin paksuisessa ohuessa karan ulkoputkessa jumittaa karan jo liikkumattomaksi .....

Ja Puuhalle, jos osien saamista miettii, mehän ajettas kaikki uusilla :heko:. Valmetin omis vaihteistoissa on osia joita valmistetaan aina sarjoja, kun tilauksia on tarpeeksi, joitakin ei ilmeisesti tehä ollenkaan, netin syövereitä tutkimalla mulle on jääny harha, että nuo olis ostetuilla vaihteistoilla ja akseleilla, joten osien löytyminen voisi sitä kautta olla helpompaa.

Ja jos ne on sen Suolahessa saanu tehtyä, ni kai sen tallin perällä saa sitte itekki rälläköityä... :)

Käsky voi ehkä jopa kelalle mennä, mut jos kelan ja karan ulkorungon välissä on ruostumaa, niin sadasosamillin puristuma siinä millin paksuisessa ohuessa karan ulkoputkessa jumittaa karan jo liikkumattomaksi .....

Joo näihän se on, joskus henkimaailman asioista kiinni se karan liikkuminen....

Kai sitä pitäs uskaltaa käydä kahtomassa, en tiiä kumpi pelottaa enemmän, ostopäätös vai ostopäätöksen peruminen... :)

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin