Terri 34 metsäkone. Sähköjen pätkimisestä johtuva käyntivaiva.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hannu T
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hain kontaktivikaa tänään tyyliin sokea kana etsii lottovoittoa heinäsuovasta.

-Kaikki sokeripalat kävin läpi.
-Väylän virran syöttö tulee sulakkeella varustetulta releeltä. Kokeilin sitä uudella releellä. Koska sulakkeellista ei sattunut olemaan niin laitoin vanhan takaisin.
-Virtajohdoissa, em releeltä kahdelle canbus moduulille, on ollut ilmeisesti alunperin (tai vanhemmassa versiossa) sulake kummassakin johdossa, tässä oli puristettu liima-abiko jatkot. Askartelin uudet johdot epäilyttäviltä osin. Sulakehan on nyt releen yhteydessä.
-Viimein, kahden boksin välistä canbus kaapelia liikuttamalla taisin saada ajettua vian esiin; kaikki lakkasi toimimasta ja moottori jäi tyhjäkäynnille. :)
Kaapelia irrottamalla ja kiinnittämällä totesin sen välin kontaktin todella olevaan toisaikainen. Avasin liittimet, juotokset vaikutti hyvältä eikä siitä muutakaan vikaa löytynyt.
Koska kuvassa alimmaisena olevassa boksissa toinen väylän liittimistä oli tyhjä tulppa, vaihdoin johdon siihen. Nyt ei ainakaan vielä pätkinyt siinä ajassa mitä kone nyt kävi pihalla kun kokosin peltejä ympärille ja kokeilin kuormaimen liikkeillä ja ajolla heiluttaa konetta.
Saattaa olla siiis kyseinen urospuolen juotos murtunut piirilevystä irti. Se on johtojen alla piilossa mutta nuolen osoittamaan siirsin koska parin molemmat ovat sama, ja tarkoitettu boksien sarjaan kytkemiseen.

Saa nähdä sitten, oliko vika siinä vai pätkiikö taas huomenna.

Screenshot_20250929-203349_Chrome.webp
 
Näkeekö tuon aktivoitumista jostain muualta, eikös toi vois oireisiin osua?
Ei näe oikein mistään kun toiminnoille ei ole minäänlaisia merkkivaloja tai näyttöä.
Penkin kaapeliin saisi varmaankin laitettua ledit, joista näkisisi jos vilkahtaa tai sammuu. Eteen-taakse kääntää napaisuuden johdoista ja keskiasennossa molemmat off.

Hankala löytää katkoa kun se menee aina ennemmin tai myöhemmin ohi itsekseen. Avaimesta sammuttamalla ja käynnistämällä toimii joskus heti, muuten lähtee toimimaan odottelun jälkeen. Ei voi oikein tietää onko korjaustoimenpiteillä mitään vaikutusta vaiko onko sama asia kuin odottelu.
 
CAN-väylässä on aina kaksi johtoa, eikä tuo ohjainboksi vaikuttaisi olevan väyläohjattu, vaan saa J2-liittimen 12. pinnin kautta vain analogisen nopeuspyynnön, kuten selviää täältä. Sen pätkiminen epäilmättä saisi aikaan putoamisen tyhjäkäynnille. Oliko tuo mahdollinen vikapaikka siis sen 12. pinniin kytketyn johtimen toinen pää, vai jokin ihan muu paikka?
 
.
CAN-väylässä on aina kaksi johtoa, eikä tuo ohjainboksi vaikuttaisi olevan väyläohjattu, vaan saa J2-liittimen 12. pinnin kautta vain analogisen nopeuspyynnön, kuten selviää täältä. Sen pätkiminen epäilmättä saisi aikaan putoamisen tyhjäkäynnille. Oliko tuo mahdollinen vikapaikka siis sen 12. pinniin kytketyn johtimen toinen pää, vai jokin ihan muu paikka?
Liittimen irrrottaminen pudottaa tyhjäkäynnille kyllä, mutta hydrauliikka jää toimimaan. Tämä mahdollisuus on pois suljettu siis.

Tässä kierroslukupyyntö tulee yhdeltä moduuleista.
Kun mitään toimintoa ei käytetä menee viiveen kuluttua tyhjäkäynnille mm.
Tämän tauon aikaisen kierrosluvun säätöön on potikka kojelaudassa ja sekin menee moduulille eikä moottorin ohjaimelle.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös